Köra med olovlig viktkombination / av AndreasDotNet

Dölj första
Köra med olovlig viktkombination
2021-03-02 kl 14:10

Vi har skaffat ny bil (Kia Sorento) och kommer snart hämta ut vår nya husvagn (Knaus 590 Scandinavian), bil + vagn har en sammanlagd totalvikt på 4550kg och jag som har b96 kommer således att ligga 300 kg för mycket. Är det någon som har koll på vad som händer om man blir stoppad av polisen ?
Skall tilläggas att jag håller på att ta BE, skulle gjort det tidigare men jag åkte på corona så jag fick skjuta på det. Vi skall ut nu på påsk med husvagnen så det är främst då jag är orolig för, jag kommer nog att lyckas få till en uppkörning i april nån gång, teorin kommer jag att vara klar med denna månaden.

^^ Första inlägget ^^
2021-03-02 kl 14:10

Vi har skaffat ny bil (Kia Sorento) och kommer snart hämta ut vår nya husvagn (Knaus 590 Scandinavian), bil + vagn har en sammanlagd totalvikt på 4550kg och jag som har b96 kommer således att ligga 300 kg för mycket. Är det någon som har koll på vad som händer om man blir stoppad av polisen ?
Skall tilläggas att jag håller på att ta BE, skulle gjort det tidigare men jag åkte på corona så jag fick skjuta på det. Vi skall ut nu på påsk med husvagnen så det är främst då jag är orolig för, jag kommer nog att lyckas få till en uppkörning i april nån gång, teorin kommer jag att vara klar med denna månaden.

2021-03-29 kl 22:51

apersson850 skrev:
Man måste inte ha backljus. Kollen gäller bara bak- och sidomarkeringsljus, bromsljus och blinkers.
En del fabrikat fullkopplar inte släpvagnsuttaget, utan vissa funktioner saknas. Eller så ska den vara där på din bil, men har trillat bort av någon anledning.

Jo jag läste ungefär samma sak i BE boken men där stod det att lagen inte kräver det då alla bilar inte har ett 13 poligt uttag, grejen är ju att jag har ett sånt och då borde det ju fungera, dimbakljus funkar dock så det känns som att det borde funka men har fallit bort, jag får lämna in den och få det fixat. Uppkörningen är jag inte så orolig för i övrigt, säkerhetskontrollen har jag övat på varje helg.

2021-03-30 kl 06:27

Jag har haft en Kia Sorento och givetvis skall all belysning fungera.
Dock så gick boxen till draget sönder två gånger innan de på Hedin Bil kom på att man inte kunde ladda husvagnen via bilen. Förhoppningsvis fixas på nyare modeller, jag fick koppla ur kabeln till laddning i vagnens anslutningsbox.

2021-03-30 kl 16:40

Nu har jag även kollat med trafikverket och det skall vara ok så länge jag påpekar för förarprövaren att släpvagnskontakten inte slår på backljuset när backen är i, dvs att jag är medveten om det. Eftersom lagen inte kräver det så är det ju inget problem att köra med den.

2021-03-30 kl 23:25

David skrev:
Jag har haft en Kia Sorento och givetvis skall all belysning fungera.
Dock så gick boxen till draget sönder två gånger innan de på Hedin Bil kom på att man inte kunde ladda husvagnen via bilen.
Vilket alltså motsäger att allt i kontaktdonet ska fungera på en Kia. Men de är inte ensamma, tyvärr.

2021-03-31 kl 10:33

Lycka till idag!

2021-03-31 kl 11:55

Så då var det klart, nu har jag BE, provet var nästan som mitt B96 prov, det enda som jag fick fördjupa mig i var däcken, dvs inget om lastsäkring eller bromssystem, ja ja det är väl strunt samma nu har jag kortet.

2021-03-31 kl 20:08

Grymt! Vilket var tuffast tycker du, att läsa in teorin igen efter en massa år eller det praktiska provet?

2021-03-31 kl 21:21

Bra jobbat, semestern säkrad!

2021-03-31 kl 21:47

JvA skrev:
Grymt! Vilket var tuffast tycker du, att läsa in teorin igen efter en massa år eller det praktiska provet?

Teorin var helt klart tuffast, det var också den jag var mest orolig för innan. Körprovet som jag fick var faktiskt väldigt enkelt, som jag skrev innan så tycker jag nog att det var svårare när jag tog B96 för några år sedan.

2021-04-01 kl 11:34

Grattis!

Körprovet beror i mycket högre grad på den som ska inspektera än vad teoriprovet gör.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206