Minska böterna för överlast -> byta bil? / av PolarBear64

• 3 svar
Minska böterna för överlast -> byta bil?
2020-10-06 kl 18:10

Jag har i en annan tråd redogjort för min resa med att försöka vikta om min Hobby 560-14, totalvikt 1600kg, tjänstevikt 1482kg. Den väger in på 1640kg, utan mat och kläder men med övriga husgeråd, toagrejor, tomma tankar etc. Alltså redan då 40kg övervikt, som nästan är omöjligt att minska. Att byta hjulaxel för att vikta upp den är så dyrt att det inte är ett alternativ. Inte heller plocka av t ex mover och AC, eller ugn.

Min A4 TDI190 får dra 1600kg. Den skall ändå bytas inom kort.

Två funderingar:
-Vad är maxvikt på husvagnen, inkl överlast, där jag ändå inte riskerar att bli av med körkortet? Alltså en "kalkylerad" överlast-kapacitet?
-Blir påföljden lägre om jag har en bil som får dra 1800kg t ex? Då är inte bilen olaglig, bara överlasten?

Snårigt ämne att hitta information runt, hoppas att ni förstår min tanke med att ha en risk att bli vägd men ändå ha lite "damage control" med i tänket... :-)

Tack på förhand!

2020-10-06 kl 18:33

Standard är att vid mer än 50% överlast går ärendet till åklagare. Under den nivån blir det penningböter. Då du har 118 kg lastvikt innebär det att du kan överskrida det med hälften, dvs. 59 kg, innan du riskerar åtal och körkortsindragning. Vid 50% överlast är bötesbeloppet 4000 kronor.
Vid ett överskridande med 100% dras ofta körkortet av polisen på platsen.

Du kan möjligen få en böteslapp till för överskriden släpvagnsvikt, men med en vagn på 1659 kg har du inte kommit upp ens i 4%, så den släpper de nog. Annars är det 2000 kronor i böter för det.

Bäst är att köra någon annans bil, då böterna är som parkeringsavgifter, de drabbar dragbilsägaren.

2020-10-06 kl 18:39

I denna artikel finns längst ner en grå faktaruta över bötesbelopp och när körkortet dras:
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/nya-regler-om-overlast-har-fastnat-i-byrakratin

Vore det inte klokt att även byta husvagn? Räknar jag rätt åker du runt med 33,90% övervikt = 3000kr i böter, oräknat att du överstiger bilens dragvikt.

Vid 51% övervikt går ärendet till åklagare och då riskerar du körkortet. Vid 1660,14kg är du där...

• 3 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206