2018-10-02 kl 08:24
|
|
Har vi några husvagnsägare som testat motoroptimering med gott resultat? Vi kör en v70 2014 med 136hk diesel. Finns ju optimering att få den 163 eller 190hk. Den går som bäst/billigast nu tycker jag vid 2000rpm men då får man ligga på fyran i 80-85km. Ni som gjort en optimering, hur upplever ni bränsleförbrukningen med vagn bakom. Minskade den mkt eller är den oförändrad. Lite nyfiken på att optimera. Våran vagn väger trots allt bara 1300kg totalvikt så ganska lätt, men vore skönt att få lite mera under huven. |
2018-10-02 kl 11:14
|
|
Jag har också Volvo, fast två XC70. Den ena har Polestar, och själv tycker jag att den spjärnar mot bättre i motluten än vad den skulle gjort utan Polestar, och vad den andra gör, som är i original. |
2020-02-28 kl 10:45
|
|
Hoppas jag också får vara med och diskutera! Har också funderat på motoroptimering då vi har en "nedtrimmad" Bluemotion-variant av 1.2 TSI med 110 hk/175 Nm. Innan ni undrar vad som är fel på oss - vår vagn väger blott 1150 kg maxlastad (vilket den aldrig är) och det går förvånansvärt bra om man kör på femmans växel (så man slipper veva mellan 5an och 6an konstant). DOCK kan man optimera motorn till 130 hk/215 Nm för en högst överkomlig peng (överkomligare än att helt byta bil iaf). Jag skiter fullständigt i bränsleförbrukningen (min gamla båt drog 13 liter per landmil omräknat) men jag undrar om det är VÄRT det. Blir det en astronomisk skillnad? Det är ju nästan 20% effektökning. |
|
2020-02-28 kl 13:15
|
|
Jag hade noterat varvtal på 5:an och 6:an vid önskad hastighet och jämfört vad du får för aktuellt moment ( Nm ) för standard och optimerad. Och sedan stämma av mot momentkurvor som jag hoppas finns, annars är det svårt att bedöma ev. prestandaökning. |
|
/Lennart
Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning. |
2020-02-28 kl 17:26
|
|
Ja, om man har någon nytta av en optimering beror helt på hur den påverkar effekten, och därmed vridmomentet, vid det varvtal som man faktiskt använder. |
2020-02-29 kl 08:32
|
|
Jag har optimerat min Tiguan, Det blev en brutal skillnad på bottendraget. Har inte provat med husvagnen efter ännu. Men med tungt släp blev det stor skillnad. De flesta nya bilar gillar att ligga på så hög växel som möjligt. Det gjorde att det ibland kändes som att man körde på för hög växel med vagnen, motorn vibrerade kännbart i ratten. Efter optimering försvann allt sånt. Känns som att motor och växellåda faktiskt är optimerat för att lira bra ihop nu. |
|
2020-03-01 kl 10:36
|
|
Erfarenhet från en "Bensinare" SAAB 9.5 2,3 l. |
|
Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44. |
2020-03-10 kl 16:43
|
|
Har nu läst och begrundat, enligt KCR ska bottendraget bli betydligt bättre precis som du skriver David. Jag menar, det kan ju knappast bli sämre iaf. Det blir nog att jag slår till nu innan jag hämtar ut vagnen så får jag se om det blir någon märkbar skillnad även utan påhäng |
2020-03-10 kl 21:00
|
|
Jag har optimerat min Vw multivan, med BSR. Det ökade med 28 hk till 207 och med 46 nm till 461 nm. Den största skillnaden ligger kring 2 000 varv, där man behöver det med stor husvagn. Men förbrukningen ökade. Läste en del innan jag bestämde mig och det råder lite delade meningar om man ska ha kcr eller bsr... |
2020-03-11 kl 07:10
|
|
HÅller med Priebe där, jag har också erfarenhet av BSR och var väldigt nöjd. Optimerade en Audi A4 -08 och den blev avsevärt mycket roligare att köra. Drog dock aldrig någon husvagn med den. Och sen har jag ju inte testat KCR, men jag har också läst de delade meningarna gällande valet av dessa två. BSR är dyrare men kändes för mig säkrare för bilen än KCR, därför valde jag det då. Om det verkligen är så vet jag inte, men så tänkte jag då, 2009. |
2020-03-11 kl 07:31
|
|
Förresten min bil har 150 hk diesel orginal. Känns som att den motorn var nerstrypt med programvara. Den starkare motorn får inte alls lika hög effektökning. Därför känns det lite säkrare att optimera min då drivlinan i övrigt är likadan som på det motorstarkare alternativet. |
2020-03-11 kl 10:25
|
|
Extra påhäng som KCR box och liknande är aldrig certifierade tillsammans med bilen. Det innebär att de är olagliga. |
2020-03-11 kl 16:05
|
|
Kör med KCR på våran Ford mondeo 150hk som blev 180hk. Bättre drag och lägre förbrukning.Drog till Garda sjön förra året och låg på under litern med en vagn på 2200 kg efter.Väldigt bra tycker jag.Vår box är redan betald. |
2020-03-11 kl 21:40
|
|
Köpte en Ford Kuga Diesel med "svaga" motorn på 140hkr. Lämnade in den för optimering (omprogrammeringj) 200hkr 400nm (den blir inte bättre med 163hkr motorn). En helt annan bil att köra. Rapp o snabb respons från lågt varv på varje växel. Största skillnaden med vagnen är att jag kan ligga kvar på sexan även om det blir ett mindre motlut. Ingen skillnad på förbrukning. Vagnen väger dock inte mer än 1400kg lastad. |
|
LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
|
2020-03-12 kl 09:09
|
|
Gällande det du skriver om förbrukningen apersson så skulle jag vilja säga att det beror på hur man definierar minskad förbrukning. Men jag tror att de flesta som optimerar en bil upplever lägre förbrukning, så var fallet för oss, eller åtminstone var den oförändrad. |
2020-03-12 kl 10:04
|
|
Ja, förbrukningen kan bli lägre, speciellt om man vill det... Den beror i betydligt större grad på hur man kör än om man installerat en optimering eller ej. Det kan också vara så att samma bil får både ökad och minskad förbrukning efter en optimering, beroende på vem som kör den. Oftast kan optimeringen bli just en förbrukningsoptimering vid vissa varvtal, men en effektökningsoptimering vid andra. Särskilt med en manuell bil beror det då på hur man växlar, och med alla bilar på vilken hastighet man kör med. Vilket i sin tur kan bero på vilka vägar man trafikerar, eller hur religiöst man följer hastighetsbegränsningarna. |
2020-03-13 kl 06:43
|
|
Utan att ha gjort någon seriös mätning ännu så har jag märkt att förbrukningen i stadskörning har ökat. Men landsväg/motorväg och körning med släp har sjunkit. Jag hade också den där gummibandskänslan innan optimering. Man gasar och inget händer, tills man gasar lite mer. Då får man nedväxling på köpet också vilket man inte alltid ville. |
2020-03-23 kl 12:55
|
|
Nu har jag bestämt mig. Det blir BSR med en PPC3, 20% rabatt just nu. 131 hk och 234 Nm mot 110 / 181. Toppvrid vid 1900 ist för 2200 rpm. Jag återkommer med rapport! |
2020-03-23 kl 17:15
|
|
Din vagn är ju förhållandevis lätt, enligt vad du skrev ovan. Vad är det för sort? |
2020-03-27 kl 17:08
|
|
apersson850, vad menar du med vad för sort? Vagn, bil eller trim? Det blev BSR steg 1 iaf, köpte med en egen PPC. Imorgon kommer resultatet! |
2020-03-27 kl 19:45
|
|
Jag menade vilken sorts vagn du har? |
2020-03-31 kl 12:40
|
|
Cabby 510 Comfort. 930 tjänstevikt, 230 lastvikt. 1160 totalvikt, om vi lastar fullt. |
2020-04-01 kl 10:00
|
|
Min vagn är förvisso en 580, men med 1700 kg totalvikt är det rätt stor skillnad. |
2020-04-01 kl 10:30
|
|
Hejsan, köpte från England. Billigt tänkte att funkar det så annars görs det inget, funkade kanon, både betydligt starkare och drog mindre diesel. Kostnad 1000:-, enkel installation, 5 min. |
2020-04-01 kl 17:16
|
|
Funkar väl som KCR antar jag. Det man skall tänka på är att man lurar systemet och datorn vet inte längre hur mycket soppa som sprutas in. Därför är en bieffekt att man inte kan lita på färddatorn längre. Dvs om den nu visade rätt från början. |
2020-04-01 kl 22:20
|
|
Eller så visar den ännu mer fel... |
2020-04-02 kl 15:57
|
|
Hade absolut inte skadat med en ännu starkare bil, såklart. Dock köpte vi bilen först och med en 4-4,5 meters vagn i åtanke och vi hade inte ens bestämt oss för att köpa husvagn än. Nu ska vi känna på husvagnslivet hela den här säsongen och efter det kan jag nog tänka mig att byta ut bilen mot en likadan, men med större dieselmotor. |
2020-04-02 kl 22:43
|
|
Jag har dragit saker efter bilar sen 1980. Senast jag köpte bil prioriterade jag egenskaper som skulle göra den till en bra dragbil. |
2020-04-03 kl 07:36
|
|
Och jag väljer bil efter alla möjliga egenskaper. Ljudnivå, förbrukning, skatt, utseende, körglädje och framförallt känsla (samt att den får dra vår vagn då, för jag slipper gärna ta BE så länge det går att undvika). De få hundratal mil (säker inte mer än 500) jag drar vagnen bakom den står jag ut med att den kanske inte känns helt optimal (men visst vill man ha en så bra bil som möjligt för de pengar man lägger). |
2020-04-03 kl 09:27
|
|
Jag resonerade istället så att en bil som är en bra dragbil, utan att det står SCANIA i fronten på den, den fungerar även utmärkt till resten av de uppgifter som en personbil för privatbruk kan ha. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.