2018-10-02 kl 08:24
|
|
Har vi några husvagnsägare som testat motoroptimering med gott resultat? Vi kör en v70 2014 med 136hk diesel. Finns ju optimering att få den 163 eller 190hk. Den går som bäst/billigast nu tycker jag vid 2000rpm men då får man ligga på fyran i 80-85km. Ni som gjort en optimering, hur upplever ni bränsleförbrukningen med vagn bakom. Minskade den mkt eller är den oförändrad. Lite nyfiken på att optimera. Våran vagn väger trots allt bara 1300kg totalvikt så ganska lätt, men vore skönt att få lite mera under huven. |
2018-10-02 kl 08:24
|
|
Har vi några husvagnsägare som testat motoroptimering med gott resultat? Vi kör en v70 2014 med 136hk diesel. Finns ju optimering att få den 163 eller 190hk. Den går som bäst/billigast nu tycker jag vid 2000rpm men då får man ligga på fyran i 80-85km. Ni som gjort en optimering, hur upplever ni bränsleförbrukningen med vagn bakom. Minskade den mkt eller är den oförändrad. Lite nyfiken på att optimera. Våran vagn väger trots allt bara 1300kg totalvikt så ganska lätt, men vore skönt att få lite mera under huven. |
2020-04-03 kl 09:44
|
|
Håller med dig i mångt och mycket där, en bra dragbil är oftast en bra bil även utan nåt på kroken. Och visst gör fyrhjulsdriften skillnad, nåt vansinnigt. Däremot vill vi, som åker en hygglig mängd bil per år, ha en bil som är rätt billig i drift, men utan att kännas budget och tråkig. Hellre betala mer i inköp och så en snygg schsst bil med låg skatt och låg förbrukning, lite så har vi resonerat. Den ska ju dock inte vara trött som en gammal Fiesta. |
2020-04-03 kl 11:28
|
|
Lagom storlek på husvagn för oss är knappt sex meter. Just nu har vi en Tabbert 580. Den rullar på en axel. Dess gungighet i längsled är irriterande om vi försöker dra den med damens XC70, då den bilen saknar nivåreglering. Gungigheten märks knappt på min, som har nivåreglering. Med kortare släp märks den inte heller, eller med tvåaxlade släp. Men husvagnar under sex meter byggs inte med boggie nuförtiden. |
|
2020-04-03 kl 11:46
|
|
Först i det egentliga ämnet. Jag köpte BSR:s variant av "mjukvarutrim" och är nöjd med det. Både effekt/vridmoment och körbarhet (gaspedalen har blivit mindre okänslig men även med bibehållen vardagskomfort). |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.