Dölj första
Motoroptimering
2018-10-02 kl 08:24

Har vi några husvagnsägare som testat motoroptimering med gott resultat? Vi kör en v70 2014 med 136hk diesel. Finns ju optimering att få den 163 eller 190hk. Den går som bäst/billigast nu tycker jag vid 2000rpm men då får man ligga på fyran i 80-85km. Ni som gjort en optimering, hur upplever ni bränsleförbrukningen med vagn bakom. Minskade den mkt eller är den oförändrad. Lite nyfiken på att optimera. Våran vagn väger trots allt bara 1300kg totalvikt så ganska lätt, men vore skönt att få lite mera under huven.

^^ Första inlägget ^^
2018-10-02 kl 08:24

Har vi några husvagnsägare som testat motoroptimering med gott resultat? Vi kör en v70 2014 med 136hk diesel. Finns ju optimering att få den 163 eller 190hk. Den går som bäst/billigast nu tycker jag vid 2000rpm men då får man ligga på fyran i 80-85km. Ni som gjort en optimering, hur upplever ni bränsleförbrukningen med vagn bakom. Minskade den mkt eller är den oförändrad. Lite nyfiken på att optimera. Våran vagn väger trots allt bara 1300kg totalvikt så ganska lätt, men vore skönt att få lite mera under huven.

2020-04-03 kl 09:44

Håller med dig i mångt och mycket där, en bra dragbil är oftast en bra bil även utan nåt på kroken. Och visst gör fyrhjulsdriften skillnad, nåt vansinnigt. Däremot vill vi, som åker en hygglig mängd bil per år, ha en bil som är rätt billig i drift, men utan att kännas budget och tråkig. Hellre betala mer i inköp och så en snygg schsst bil med låg skatt och låg förbrukning, lite så har vi resonerat. Den ska ju dock inte vara trött som en gammal Fiesta. :)

Ensa gångerna jag fastnad var när vi drog med vår framhjulsdrivna passat, där gjorde bytet till bakhjulsdriven BMW galet stor skillnad, behovet av fyrhjulsdrift har vi i dagsläget inte. När vi hade det, var den största vinsten nöjet att leka när det var snö. :)

Men största deal breakern är definitivt utseendet, både jag och frugan vill ha en bil vi tycker är snygg.

Måste säga att nivåreglering och stora backspeglar är inget jag faktiskt reflekterat över som önskemål för ny bil. Backkamera ser jag som ett plus, men inget måste. Det är nog däremot tveklöst en sån sak som när man väl haft en bil med backkamera så vill man aldrig vara utan. För man kan ju inte sticka under stolen med att det blir enklare att backa till. Det är nog kanske det enda jag saknar på vår bil, även om jag klarar mig utan.

2020-04-03 kl 11:28

Lagom storlek på husvagn för oss är knappt sex meter. Just nu har vi en Tabbert 580. Den rullar på en axel. Dess gungighet i längsled är irriterande om vi försöker dra den med damens XC70, då den bilen saknar nivåreglering. Gungigheten märks knappt på min, som har nivåreglering. Med kortare släp märks den inte heller, eller med tvåaxlade släp. Men husvagnar under sex meter byggs inte med boggie nuförtiden.

Utseende kan jag leva med lite av varje. Jag har kört Volvo 700/900, och de kan ju inte påstås ha designats för att glädja ögat. Skatt och förbrukning är, inom rimliga gränser, oväsentligt. Det är ändå värdeminskningen som kostar mest.

Backkameran är suverän när man ska koppla. Jag stannar i regel inom tre centimeter från där jag ska vara, och då bara glider kulskålen ner på kulan, när jag hissar upp stödhjulet. För att inte tala om hur det imponerar på de som inte vet att jag har kamera...

Visst klarar man sig utan en hel massa. Jag har dragit husvagn med Volvo 240 med förgasarmotor. Den hade inget av det jag räknade upp som bra nu, utom just dragkroken.
Gick, det gjorde det, men gick lika bra, det gjorde det inte.

2020-04-03 kl 11:46

Först i det egentliga ämnet. Jag köpte BSR:s variant av "mjukvarutrim" och är nöjd med det. Både effekt/vridmoment och körbarhet (gaspedalen har blivit mindre okänslig men även med bibehållen vardagskomfort).

När det gäller dragbil beror det kanske både på användning och vikt på vagnen. Har man en vagn med totalvikt under 2 ton och kanske till och med närmare 1,5 ton finns det många bilar som får dra. Och många som säkert gör det alldeles utmärkt.

När man kommer upp på vagnar runt 2,5 ton blir det lite mer viktigt. Därför valde vi i första hand ut bil efter dragförmåga. Bland de få som kvalade in, helst med dragförmåga över 3 ton för lite marginal, fick naturligtvis andra parametrar styra som design, komfort, etc, etc.

Vi valde Touareg med sportchassie (som bara är mindre gungigt, absolut inte sportigt) för just vår situation. Ca 2,5 ton vagn och nästan bara fricamping. Ofta på ensliga platser med tveksamma, ibland leriga, vägar. Bra fyrhjulsdrift, "traditionell automatlåda" med momentomvandlare och hygglig knuff i motorn med BSR-mjukvara (ca 300 hk, 600 Nm). Kan gå i god för denna som dragbil, men sök för all del vidare för det finns säkert bättre bilar som jag inte provat :).

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206