Nissan qashqai 2017 montera dragkrok / av FreddeFM

• 8 svar
Nissan qashqai 2017 montera dragkrok
2021-08-08 kl 21:50

Tjena!

Jag kör en Nissan som inte har dragkrok.
Vet ni om man kan montera dragkrok på denna bil och dra husvagn?
Någon som har erfarenhet utav detta?

Mvh
Fredrik

2021-08-08 kl 22:28

Sök i fordonsuppgifter på ditt reg.nr och står det något vid Max släpvagnsvikt så kan du montera dragkrok.

2021-08-08 kl 22:44

perin skrev:
Sök i fordonsuppgifter på ditt reg.nr och står det något vid Max släpvagnsvikt så kan du montera dragkrok.

Tack för svar.
Hittar följande. Borde vara ok antar jag?

Maxvikt för släpkärra
1400 kg

2021-08-09 kl 08:13

Kontrollera om möjligt om det finns dragkrokar som kan sitta olika högt på din bil. Finns tydligen ingen fastställd norm för det (tror jag)??? Bytte bil för några år sedan och dragkroken sitter lite högre än på den gamla. Följden blir att vagnen går lite " med näsan uppåt", visserligen bara några få cm, men ser lite "halvtokigt" ut.

2021-08-09 kl 12:36

Jodå, det finns regler för höjd på dragkroken. Volvo har till och med olika höjder på kroken till samma bil, för vissa modeller, beroende på vilken fjädring bilen har.

Tänk på att dagens vanligaste vagnar, som ligger på ungefär sex meters karosslängd, i regel väger mer än 1400 kg. Den jag har, en 580, har 1700 kg totalvikt.
I dagens läge är en bil med max dragvikt på 1400 kg inte mycket att dra husvagn med.

2021-08-09 kl 13:38

Kan tipsa om att Solifer från tidigt 2000-tal (innan 2008 ), då dom fortfarande byggdes i Finland, var lätt byggda så där kan man hitta stora husvagnar som väger under 1400kg totalvikt. Exempelvis en Solifer Artic 600 från 2004 har en tjänstevikt på 1140kg och en totalvikt på 1400kg, enligt broschyren. Dom mindre vagnarna är naturligtvis ännu lättare, så beror på hur stor ni anser er behöva.

2021-08-10 kl 21:13

Tittar man under ser man också att balkarna under golvet slutar bakom axeln. I alla fall på någon variant som jag tittade på.

2021-08-11 kl 08:33

Ja så är det på dom mindre vagnarna, som vår 520. Men på dom större är det balkar hela vägen. Vi har nu haft denna vagn i 8år och ännu har jag inte upplevt någon nackdel av konstruktionen, men visst ser det vekare ut utan balkar bak.

Jämfört med vår tidigare Cabby så är det invändigt jag främst märker av "viktbantningen". Allt är snyggt gjort, men alla dörrar och skåpluckor är gjorda i tunt faner med träram runt som gör det någorlunda stadigt. Jag har flera gånger råkat slå ut nåt faner, när man t.ex. tar på sig byxorna och armbågen råkar åka in i garderobsdörren... Då får man trycka fast faneret igen med dom små stift som håller det på plats. Cabby hade betydligt rejälare trädörrar, men i samma storlek väger den också mer.

Sammanfattningsvis, söker man en lätt husvagn så funkar Solifer bra, ser trevliga ut och går fint efter bilen med sin långa dragstång och strömlinjeform. De har dessutom Alde vattenburen värme och bra isolering och sommartid uppskattar jag Solifers vädringsluckor. Vill man ha en mer rejält byggd vagn och inte har problem med att den väger mer rekommenderar jag Cabby. Där lossnar minsann inga dörrfaner om man råkar peta till garderobsdörren med armbågen. Väldigt fina vagnar som genom sin unika konstruktion blir såväl starka som fuktsäkra. Alla minns kanske reklamen där man ställt en bil på taket. :)

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206