Dölj första
Ny dragbil
2016-10-28 kl 11:07

Hej på er där ute!
Är på G att kanske köpa en ny dragbil. Det kommer kanske att bli en Ford Kuga Ecoboost 150hk.Vad tror ni om detta?:)

^^ Första inlägget ^^
Rapportera #151
2016-10-28 kl 11:07

Hej på er där ute!
Är på G att kanske köpa en ny dragbil. Det kommer kanske att bli en Ford Kuga Ecoboost 150hk.Vad tror ni om detta?:)

Rapportera #152
2017-08-13 kl 19:33

apersson850 skrev:
Låter i mina öron som vansinne.
Det är ju maxbelastningen man ska dimensionera för att klara bra. Då löser sig resten utmärkt också.

Men jag har också sett folk som resonerat likadant. Jag har bärgat dem ibland.


Ta inte till ord som vansinne i onödan.
30 år tillbaka var det standard.
Jag har verkligen inte varit någon trafikfara, bara kört lugnt vidare och försiktigare när det varit gulligt i vägen.

Rapportera #153
2017-08-29 kl 15:54

Är i samma situation som ni övriga, tänker också köpa en ny dragbil.

Vill ha en "vanlig" kombi bil, men då finns det bara 2st att välja mellan vad jag hittat hittills.
Audi A6 Allroad 2012 eller nyare.
Volvo V90 Cross Country.

Båda dessa bilar är på tok för dyra, så jag har motvilligt börjat titta på "småbilar i högklackat" som av någon anledning får dra mer än min nuvarande XC70 som bara får dra 2100 kg.
Tiguan 2500 kg dragvikt, för litet bagage och lite klen motor, men jag har inte provkört någon med husvagn på.
BMW X3 2400 kg, bagaget är för litet.
MB GLK, också för litet bagage.

Sedan finns ett gäng stora bilar som Q7, Touareg mm men de känns dyra i drift.

Har därför fastnat lite för Hyunday Santa Fe 2,2 CRDi med manuell låda som får dra 2500 kg, men det känns lite som man byter ner sig från Volvo XC70:n.

Har en Knaus 750 med totalvikt på 2500 kg och brukar dra vagn ca 400 mil per år + några hundra mil med släpvagn.

Finns det några andra förslag?

Rapportera #154
2017-08-29 kl 17:10

Skoda Kodiak får dra 2500 kg om man väljer 5 sitsig.

Rapportera #155
2017-08-29 kl 17:28

Jag har en tiguan med 240 hästars dieseln, inga problem att dra min vagn på 2500kg. 700 mil i somras med ett snitt på just över litern/mil.
Vi är fyra i familjen och får plats i den utan problem, är vagnen med har man ju allt i den.

Rapportera #156
2017-08-29 kl 18:41

Hur mycket lastvikt har du på den vagnen?

Rapportera #157
2017-08-29 kl 20:20

400-450kg kanske, är över 500 från början men jag har både ac och mover så det tar ju några kg.

apersson850 skrev:
Hur mycket lastvikt har du på den vagnen?

Rapportera #158
2017-08-29 kl 20:51

Ceder - Tänk även på kulvikten, som vi lärt oss i en annan tråd. ;)
Kombibilar har ofta bara 75kg medans SUV med 4wd och stark turbomotor (bensin eller diesel) ofta har 100kg.

Rapportera #159
2017-08-29 kl 21:44

Ceder skrev:
Är i samma situation som ni övriga, tänker också köpa en ny dragbil.
.........
........
........
Finns det några andra förslag?

Nya Tiguan ska ju komma i en längre version också, Tiguan Allspace. Vet inte när den släpps här Sverige men det borde väl bli snart då den vad jag förstår redan släppts på andra marknader under försommaren, se här http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170306/premiar-for-sjusitsiga-volkswagen-tiguan-allspace/.

Edit: Länk till Volkswagens tyska sida, pris från knappt 30.000€. https://www.volkswagen.de/de/models/tiguan-allspace.html?wcmmode=disabled_1

Rapportera #160
2017-08-30 kl 07:39

Kodiak och Tiguan med 240hk dieseln finns bara som nya, hade tänkt mig en lite äldre bil. 3-6 år gammal.

Kultrycket är inget jag oroar mig över, behöver inte ha så högt tryck med min vagn, min nuvarande XC70 får ha 90kg.

Jag har 490 kg i lastvikt på min vagn, så jag klara mig med en bil som "bara" får dra 2400 kg också om det skulle krisa.

Rapportera #161
2017-08-30 kl 10:46

Har tyvärr konstaterat samma som du, Ceder. Mycket svårt att hitta en dragbil, i mitt fall med dragvikt 2400kg.

Jag kommer köpa en begagnad X3 och bara hålla tummarna att den inte blir för dyr i ägande (har säkert fördomar mot BMW då jag aldrig ägt någon). Så länge maskinskadeförsäkringen gäller så ska väl i alla fall inga jättedyra kostnader drabba mig får jag hoppas.

Om två-tre år siktar jag på en lätt begagnad Skoda Kodiaq som skulle passa mig som handen i handsken. Att beställa en ny är både tungt för plånboken och dessutom är leveranstiden ca 10 månader om man beställer idag.

Rapportera #162
2017-08-30 kl 11:46

Ja det är synd, har sneglat på X3 också, men bagaget är i minsta laget.
Känns onödigt att dra omkring med husvagnen för jämnan bara för att kunna få med sig hunden + packning.

Rapportera #163
2017-08-30 kl 20:03

Ceder - Antar att du därmed tycker att även Audi Q5 3,0TDI (2400kg dragvikt) har för litet bagage...
Hyundai Santa Fe och dess "kusin" Kia Sorento 2.2CRDi är väl tänkbara köp som är rymliga, men känns kanske lite enklare än Volvo...

Några andra rymliga SUVar som får dra mycket är Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD V6 (3500kg!), Land Rover Discovery 4 3.0 TDV6 (3500kg), Mitsubishi Pajero 3,2D (3500kg). För dyra att äga? Avgör själv. Bara några förslag.

Ett lite annorlunda förslag: Volkswagen Multivan 2,0 TDI (180 hk) DSG 4Motion (2500kg dragvikt).

Skatten är väl tyvärr hög för alla mina förslag... Där är väl Santa Fen en "vinnare". Santa Fe kom väl i en ny version 2013 som kanske känns fräschare än föregångaren? Man får en sån från ca 190,000kr.

Rapportera #164
2017-08-31 kl 06:31

Kia och Hyundai har väl max dragvikt på 2000kg om jag inte minns fel. Jag har börjat snegla på en pickup med dubbelhytt och kåpa på flaket istället. Då skulle jag klara en hel del körningar utan släp, komma billigare undan. Men förlora lite komfort för familjen. På camping turer så kan man utan problem ha cyklar eller andra prylar på flaket istället för taket.

Rapportera #165
2017-08-31 kl 08:21

Innan man bestämmer sig så kan det vara lämpligt att uppdatera sig lite gran........

Ett litet skolexepel...

https://korkortonline.se/teori/vikter-last-slap/

Rapportera #166
2017-08-31 kl 10:00

Intressant tråd om bra dragbilar! Om vi tex. tittar på äldre premiumbilar som tex Audi Q5 resp BMW X3 och X5. Hur är dom äldre modellerna säg från 2010 och fram till 2013-14? Och för husvagn är det lockande med 3 liters diesel. Vilka har bäst automat för att dra husvagn?
/Lennart

Rapportera #167
2017-08-31 kl 10:29

En släkting köpte en VW Phaeton V10 TDI. Makalöst bra dragbil. De som finns med diesel är förhållandevis billiga också nu (jämfört med vad de kostade nya).

Rapportera #168
2017-08-31 kl 16:49

Med manuell låda har dom 2500 i dragvikt, däremot finns det inte så många att välja på.
Jag var också inne på en pickis men det vart rätt dyrt det också. T ex en transporter kostar rätt mycket i inköp samt drar en hel del, en jänkepickis kräver oftast c-kort om man ska ha dubbelhytt och diesel och då även CE om man ska haka på något bak. Bensinarna går ju på B-kort men drar kopiöst med soppa.
Ja det är inte lätt...

David skrev:
Kia och Hyundai har väl max dragvikt på 2000kg om jag inte minns fel. Jag har börjat snegla på en pickup med dubbelhytt och kåpa på flaket istället. Då skulle jag klara en hel del körningar utan släp, komma billigare undan. Men förlora lite komfort för familjen. På camping turer så kan man utan problem ha cyklar eller andra prylar på flaket istället för taket.

Rapportera #169
2017-08-31 kl 16:58

Phaeton är också en av bilarna som har 2500kg i dragvikt.

apersson850 skrev:
En släkting köpte en VW Phaeton V10 TDI. Makalöst bra dragbil. De som finns med diesel är förhållandevis billiga också nu (jämfört med vad de kostade nya).

Rapportera #170
2017-09-01 kl 11:54

LJN skrev:
Intressant tråd om bra dragbilar! Om vi tex. tittar på äldre premiumbilar som tex Audi Q5 resp BMW X3 och X5. Hur är dom äldre modellerna säg från 2010 och fram till 2013-14? Och för husvagn är det lockande med 3 liters diesel. Vilka har bäst automat för att dra husvagn?
/Lennart


Inte svar på din fråga. Men en observation från mig som letar X3. Det finns X3 med 2000 kg i dragvikt och 2400 kg i dragvikt. Jag *tror* att jag hittat den underliggande faktorn till detta. Nämligen att om bilen är beställd med dragkrok från fabrik har den 2400 kg dragvikt. Har bilen eftermonterad dragkrok gäller 2000 kg. Det är alltså väldigt viktigt att kolla det enskilda exemplaret man är spekulant på.

En annan observation, som kan vara slumpen i och för sig, är att de olika X3 jag kollat på Blocket verkar ha väldigt olika vald extrautrustning. Svårt att hålla isär vad man vill ha och inte. Men så är det kanske med alla premiummärken med långa listor på extrautrustning.

Rapportera #171
2017-09-02 kl 17:26

Amerikanska pickup av storlek 150(0) brukar gå bra på B-kort. Har ofta totalvikt på 3400 kg eller liknande.
Finns även med diesel, i alla fall om de är sålda här från början.
En annan släkting drar med Dodge RAM 1500 för närvarande. V6 diesel. Max släpvagnsvikt 3500 kg.

Rapportera #172
2018-11-08 kl 12:17

Då har vi haft vår Kuga Eco boost 150hk i 2år och dragit bår husvagn 1600kg totalvikt. Det har funkat alldeles utmärkt, med vagnen har vi legat på ca.1,2l/mil ibland under och ibland lite mer beroende på väder och vind.:)

Rapportera #173
2018-11-15 kl 17:57

Vi kan bara rekommendera Mercedes GLK 220CDI.
Drar utan vidare våran Adria 753UP som väger drygt två ton, och sörplar bara i sig runt 1,2-1,3 liter milen.
Automatlåda och fyrhjulsdrift, naturligtvis.
Billig skatt också, faktiskt.

Rapportera #174
2018-11-16 kl 10:02

Vad är det för maskineri i den? 170 hk/400 Nm är en specifikation jag hittar. Stämmer den?

Rapportera #175
2018-11-16 kl 12:03

N.Blomqvist skrev:
Vi kan bara rekommendera Mercedes GLK 220CDI.
Drar utan vidare våran Adria 753UP som väger drygt två ton, och sörplar bara i sig runt 1,2-1,3 liter milen.
Automatlåda och fyrhjulsdrift, naturligtvis.
Billig skatt också, faktiskt.

Ha min gamla Ford Mondeo 2,0 tdci 140 hk drar 1,1-1,2 med 2,2 ton Hobby bak.

Rapportera #176
2018-11-29 kl 20:11

JOCKE.F skrev:
N.Blomqvist skrev:
Vi kan bara rekommendera Mercedes GLK 220CDI.
Drar utan vidare våran Adria 753UP som väger drygt två ton, och sörplar bara i sig runt 1,2-1,3 liter milen.
Automatlåda och fyrhjulsdrift, naturligtvis.
Billig skatt också, faktiskt.

Ha min gamla Ford Mondeo 2,0 tdci 140 hk drar 1,1-1,2 med 2,2 ton Hobby bak.


Det var ju trevligt för dig.
Dock säger det ingenting i praktiken då man måste mäta med exakt samma vagn under samma förutsättningar för att kunna jämföra resultaten. -Nu var det ju inte det frågan gällde, men jag är glad för din skull...

Rapportera #177
2018-11-30 kl 10:12

Ja, det gör stor skillnad från en vagn till en annan, har jag märkt. Även när de ser hyfsat likvärdiga ut. Det skiljer nog mer än man kan tro på aerodynamiken. I de farter som det handlar om här har jag redan, i ett annat inlägg, visat på att i de här hastigheterna som vi kör står luftmotståndet för största delen av förbrukningen.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

  • Husvagn & Camping 2022-02

  • Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206