Pratat med Trafikpolisen / av Axelvevaxel

• 18 svar
Pratat med Trafikpolisen
2009-03-17 kl 19:44

Hej vill bara informera att har man ett släp med högre totalvikt än vad som är tillåtet på bilen,oavsett om det är lastat till max eller inte så blir det 30 dagsböter och man får ställa ekipaget på stället och inte köra en meter till.
Har pratat med en höjdare på trafikpolisen.

2009-03-17 kl 19:49

Antar att du nu pratar om tillåten totalvikt med B-kort.

2009-03-17 kl 20:14

Ja med B-kort

2009-03-17 kl 21:53

Har man en husvagn med högre totalvikt än bilen får dra kan man lasta den till bilens dragvikt.

2009-03-17 kl 22:11

Det är viktigt att man klargör vad man menar när man säger "får dra". Ni har båda rätt, för ni pratar om olika saker.Högsta tillåtna totalvikt med B-kort gäller just totalvikt och det hjälper inte ett dugg om man låter bli att lasta vagnen. Detta är en begränsning som gäller föraren, Det är denna begräsning den vidtalade prafikpolisen måste pratat om.Den begränsning Hafa pratar om är bilens begränsning som gäller oavsett körkortet och handlar om aktuell vikt. Vad vagnen har för totalvikt är i det sammanhanget ointressant, det är vikten för ögonblicket som gäller.Detta har avhandlats i otaliga trådar i detta och andra forum.

2009-03-18 kl 14:05

Det som Åsa säger är precis det polisen sa. Det har förekommit här på forumet att någon köpt husvagn med högre totalvikt än vad bilen får dra med b-kort fast då sagt att han bara ska lasta den 40kg så skulle det vara godkänt, men icke!!!
Jag trodde att man kunde göra så och funderade på en större vagn fast kollade upp det hela ordentligt. Ville bara dela med mig vad jag fick fram.

2009-03-18 kl 14:55

Det gjorde du alldeles rätt i tycker jag! Det kan nog aldrig påpekas nog många gånger att har man inte BE är det totalvikt som gäller.

2009-03-18 kl 22:47

Totalvikt husvagn 1590kg tjänstevikt husvagn 1500kg. Bilens dragvikt med B-kort 1480kg med BE-kort 1500 kg. Då kan jag dra 1500kg med BE-kort

2009-03-18 kl 22:52

Blir du stoppad av farbror konstapel..så lär du blir varse om du får dra eller inte...

2009-03-18 kl 23:05

Detta är lagligt med BE-kort dragvikt 1500kg Tjänstevikt husvagn 1500kg. Sedan kan jag räkna bort vatten i tank ca 40kg gasolflaska 20kg och kunna lasta annat med ca 60kg

2009-03-19 kl 00:40

Gasolflaska ingår i tjänstevikten förmodligen men har du inget vatten i tanken så kan du ju lasta den vikten...
Vet inte vad du har för vagn men i min Cabby ingår P11 tub ,fylld vatten tank samt ett batteri i tjänstevikten......
Korrigering : fylld vattentank ingår ej i min tjänstevikt utan istället batteriladdare......

2009-03-19 kl 18:50

Har en Tabbert Pucini -09 Vatten Gasol Batteri ingår i tjänstevikten.Det skall inte vara några problem att dra,Står uppställd i Bohuslän i 5månader.Hälsningar Kjell

2009-05-10 kl 10:18

Dett komer evnt en ny lag att alla som kör husvagn ska ha BE .Jag tycker det är helt OK.Jag har arbetatt som trafiklär har sett alt för många !%&? i trafiken .Den nya besik på husvagnarna ska även få dellegeras till sär husvagns reptörer .En sak som är förkastlig är att svensk bilprov ej kontrolerar gas inst nästa år .När ska EU ta bort bilbesik .För det var EU som är pappa till detta .Kravett på underholning på husv är kattastr i vissa länder.

2009-05-10 kl 12:10

[quote user="Hafa"]
Har en Tabbert Pucini -09 Vatten Gasol Batteri ingår i tjänstevikten.Det skall inte vara några problem att dra,Står uppställd i Bohuslän i 5månader.Hälsningar Kjell
[/quote]
Passa på att väga vid tillfälle för tillverkaren har en marginal på 5% på vikten som dom får överskrida, på en tung vagn blir det många kg som man tror att man har till godo när man tittar i papprena. Vagnar med låga lastvikter kan redan ha överlast när den är ny.

2009-05-10 kl 15:20

En husvagns totalvikt har ju betydelse även utan samband med vad bil och körkort tillåter.
Om man lastar sin vagn utöver totalvikten så är bötesbeloppet 2.000 kr för spannet 1 - 10 %
och 2.500Kr för 10 - 20% övervikt detta oavsett allt annat

2009-05-17 kl 20:36

Jag har tyvärr en husvagn som är nedviktad från 1500kg till 1430 kg har enligt pappren tjänstevikt på 1290 kg alltså lastvikt på 140 kg. men enligt tillverkaren får tjänstevikten diffa på +/- 5% på min vagn kan det vara så mycket som 64,5kg. som till exempel lastar jag enligt vad som står i instrumentet kan det ju vara överlast med just dessa 65 kg. och kommer upp i en vikt på 1495kg. Undrar om polisen också tar hänsyn till dessa 5% som tjänstevikten får diffa. Med BE kort får man då fortsätta färden eller blir det att ställa vagnen och lasta över i bilen.?

Jag har försökt att få upp vikten till 1500kg för både bromsar och chassiet är godkända för den högre vikten. men se det går inte för vägverket. där kräver dom att jag förstärker chassiet med en extra tvärbalk. Det jag inte förstår är varför ska man förstärka något som från början är byggt och godkänt för den högre vikten, om vagnen hade varit besiktigad med den högre vikten 1500kg vid uttaget 2002.
hade jag inte varit i denna situation. Konstiga regler.!!!!

2009-06-11 kl 23:16

Ja , konstiga regler är väl roligt :-) Eftersom din totalvikt är 70 kg mindre än tidigare , hade jag kört in på exvis Bilprovningen och fått vägt vagnen . Givetvis med all utrustning ( kläder , mat , etc etc ) du brukar ha i vagnen , inkl Gasol och vatten. Då ser du totalvikten och kan därmed planera utefter det. Tänk också på att du kanske kan utnyttja lastvikten du har tilgodo i bilen . Har du exvis 480kg max lastvikt på bil. Så tar du bara och subtraherar passagerarvikterna + kultrycket. Det du har kvar kan du utnyttja till tex förtältet , som bara det ju väger närmare de 70 kg du har mindre.

2009-08-02 kl 16:12

Vad Polisen tar ut i överlastböter är undligt!Har en bil med max 1370 kg. dragvikt på B körkort. 1500kg på BE körkortHar husvagn med maxvikt på 1500 kg. Vägde den nyligen och den vägde 1440 kg. Om man har B körkort där får man betala 30 dagsböter och ej köra vidare!Om man skulle byta vagn till max 1370 kg. och har vikt 1440 kg på husvagnen så blir det överlast 70 kg. då blir det bara 2 500:- i böter! Då är det inte så stora böter! Mer lagligt?Förstår inte tankesättet, en bil med lika stor husvagn, och den ena klarar bara av 1370 kg. så den kommer vara sämre i trafiken en än en husvagn som är förstärkt för att klara av vikten! men det är dyrare att åka med för stor maxvikt än för stor bruttovikt?!Borde väl vara tvärt om?!Tur att man har A BE CE DE kort

• 18 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206