• 8 svar
Saab 9000 2,3t -97
2008-08-18 kl 21:04

Så här efter en sommar kan jag konstatera att min ! saab är en värdelös dragbil.! Kompisens saab från -95, samma alltihop,endast året skiljer, funkar bra mycket bättre. Jag drar iväg med min cabby på c:a 1300 kg och laddar!!! topphastighet som max har varit 90km/h ( ok man får bara köra 80.......). Vad ska man göra??? var skall man börja kolla fel? Det finns ju bra många fler i detta land som kör en saab 90002,3 med husvagn och det verkar ju funka. kom med några smarta tips är ni bussiga!!

2008-08-18 kl 22:11

För det första, SAAB är inte alls en värdelös dragbil. Visst det finns bättre men likaså betydligt sämre. Hur går bilen när du inte drar någon vagn bakom? Hur är konditionen på bilen för övrigt, turbo, magnetventil, intercooler etc. visst ja .... 2,3t då har du väl ingen intercooler och magnetventil. Har du en 2,3t eller en 2,3T? Vad har du för tändstift? SAAB vill endast gå bra på NGK stift så har du tex. Bosch så byt bums. Går bilen halvtaskigt hela tiden kan det också vara DI kassetten som spökar. Har du möjlighet så låna en av en polare, jobbarkompis etc. för att se om det påverkar din bil.Har du servat bilen ordentligt, mao. bytt luftfilter, bränslefilter, stift etc. Har du trimmat den? Jäkligt svårt att ge tips när du inte ger mer info om hur och när din bil går dåligt. Kan intyga att SAAB 9000 är en fullt duglig dragare, nu är ju förvisso min trimmad vilket egentligen gör den till en sämre dragare eftersom mitt vridmoment kommer inte förräns 3300rpm men då kommer det rejält istället så det blir en del varvande men kraften finns ifall man vill .... trots ganska stort effektuttag så kan jag köra den snålt också. Här om året när vi åkte hem från Elmia nollade jag allt och fyllde upp soppa .... när jag återigen vid Kungens Kurva fyller upp igen så har Eddan sugit i sig 1,28l/mil. Vid detta tillfälle hade hon ca. 40hk mindre men ändå rätt imponerande.

2008-08-18 kl 22:53

jo då den går fin fint utan husvagn. ngk stift enligt katalogen, servad med,olja+ filter,ej luft.
ej trimmad.2,3T 170hk,acc kontrollerad och fylld(servad).di kasseten har jag inte kollat, men på hemvägen nu från kumla så skall jag nog ta tag i saken,vi ska ju till malmö i början på sept.så då skall billen få rulla...........jag tycker man ha kollat det mesta men säkert glömt ngt......tack för tipsen,
Ps det är ingen dålig bil men man vill ju åka ,inte mecka!

2008-08-19 kl 07:53

Av vanliga framhjulsdrivna bilar är Saab en av de bättre jag har haft 9000 med lätt turbo och den var förnäm som dragbil men ännu bättre blev dett med 9-5 med samma motor och automatlåda säskilt när det gäller framkomlighet vid start där är atomat i en klass över allt annat så jag har fortsatt med automat den nuvarande 9-3 deisel är väl sådär den går ann men den riktige Saab motorn slår den inte, men jag är inte säskilt förvånad över dett det är i grunden en fiat motor så man skall inte förvänta sig för mycket det är i prinsip samma motor som sitter i Husbilarna från fiat därav min tvekan till Husbil, jag har campat i 36 år alltid dragit med Saab jag har provat med alla modellerna ock kommer nog att bli märket troget omm inget oföutsitt händer, jag har varit en udda fågel i dragbils kretsar jag har blivit idiot förklarad för att jag nobbat Volvo men det tar jag med en klackspark,
var stolt över era dragbilar.

2008-09-10 kl 11:23

Nä ,så här efter en resa på c:a 150 mil får jag nog konstatera att
- det är något som måste vara fel! Snitt hastigheten låg på 80, och mer kunde jag inte få ut, ibland 90 km7h men .....Det har senare visat sig att en god vän till mig i Hälsingland sa att man skulle köra på 98 okt.blyfritt för att ev kunna få mer effekt, vad tror ni om det? Men man undrar ju varför han( saab'en) inte kunde ge mer, 2500 varv på 4:an = c:a 80-85 km/h ,5 kunde man glömma,långa backar så fick man kugga ner till 3:an.
Några tips???

2008-12-09 kl 19:21

tjohooo!!!!! NU har vi hittat felet !!!! Det var en turbo som skurit ihop,och totalhavererat.men konstigt nog så släppte den igenom,så den rullade men.........så
så nu väntar vi på sommare för att kunna koppla fast och provdra.Tack vare en flygmek på skavsta och hans saabkompis,plus gummans bror, så löste det sig.men man blev bra gråhårig.......

2008-12-14 kl 21:44

Frågade dej ju om kondisen på turbon i mitt första svar i denna tråden. Skönt att det ordnat sig och du fått fart på bilen.

2008-12-31 kl 14:27

Grattis för saab e nog en av dom billigaste bättre dragbilarna

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206