Söker sportig dragbil / av TS1997

• 13 svar
Söker sportig dragbil
2021-08-10 kl 23:07

Hej!

Jag har idag en BMW 523i E39 från 1999 som enligt papper får dra 1800kg men när jag kopplade på en husvagn på 1200kg så orkade den knappt under 3000 varv och den har dessutom gett mig massa problem på sistone.

På grund av detta så har jag nu bestämt mig för att byta upp mig men är osäker på vad. Jag är ute efter en kombi med 5 sittplatser som får dra minst 2000kg och som ser lite sportig ut. Jag vill även att det är en nyare bil som inte är känd för massa problem. Min budget ligger på max 250k men skulle föredra under 200k. Då jag endast kör ca 4-600 mil/år så misstänker jag att bensindriven vore bättre än diesel trots att jag kommer dra 2000kg ett par gånger per år?

Jag har kollat lite på BMW F11 och Audi A6 men undrar nu om ni känner till några andra bra alternativ? Någon som har erfarenhet av båda? Jag la märke till att försäkringen för BMWn var nästa dubbelt mot Audin, någon som vet hur det kommer sig och om det är värt det?

Tack på förhand!

2021-08-11 kl 08:24

Turboladdning gör stor skillnad på alla motorer, så även bensinare. När jag en gång i tiden köpte en Volvo 854 Turbo var det som en motor till i bilen, utan ökad vikt, vid de varvtal som man helst ligger på när man drar husvagn.

Numera drar jag med Volvo XC70. Diesel med 230 hk/470 Nm gör den till en utmärkt dragbil. Max släpvikt 2100 kg. Däremot får man vara lite udda lagd om man ska tycka att den ser sportig ut. Det var inte det jag var ute efter heller.

Att BMW har dyra försäkringar beror på att alldeles för många av förarna är idioter. Det är inget personligt tyckande, utan det syns i olycksstatistiken. Den synar förstås förskringsbolagen extra noga.

2021-08-11 kl 09:55

Ytterligare en orsak till BMWs dyra försäkringar kan ju vara att dom blivit populära för utländska ligor att stjäla delar från (ratt, infotainmentsystem), eller hela bilen.

Om du väljer A6 skulle jag rekommendera Quattro. 4wd är betydligt bättre dra husvagn med än framhjulsdrift. Och med dina miltal, som ligger på samma nivå som mina, så skulle jag definitivt välja en bensinare med turbo. Apropå "nyare bil som inte är känd för massa problem" så ska du hos Audi undvika motorer med kamkedja, som det varit problem med. Vet även att vissa av deras motorer haft problem med hög oljeförbrukning. Kolla upp med någon biltidnings begagnattester, eller något nätforum/märkesforum, vilka motorer det rör sig om, för jag kan inte det på rak arm.

Kan du tänka dig några andra fabrikat? Svårt veta vad du anser sportigt... Men Opel Insignia finns väl i nån OPC version, tror även som kombi och den är både stor och sportig. Senaste Insignia finns även i nån 2.0T version vill jag minnas och priserna på Opel är förmodligen rejält mycket lägre än på BMW och Audi. Jag har däremot ingen aning om hur kvalitén är dom emellan, men av vad jag hört verkar ju inte alltid premium vara likhetstecken med driftsäkerhet...

2021-08-11 kl 15:11

apersson850 skrev:
Turboladdning gör stor skillnad på alla motorer, så även bensinare. När jag en gång i tiden köpte en Volvo 854 Turbo var det som en motor till i bilen, utan ökad vikt, vid de varvtal som man helst ligger på när man drar husvagn.

Numera drar jag med Volvo XC70. Diesel med 230 hk/470 Nm gör den till en utmärkt dragbil. Max släpvikt 2100 kg. Däremot får man vara lite udda lagd om man ska tycka att den ser sportig ut. Det var inte det jag var ute efter heller.

Att BMW har dyra försäkringar beror på att alldeles för många av förarna är idioter. Det är inget personligt tyckande, utan det syns i olycksstatistiken. Den synar förstås förskringsbolagen extra noga.

BMW:s försäkringskostnader är nog inte bara avhängt med skador.
Det är en mycket stöldbegärlig bil. Både som helhet och i delar.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-08-11 kl 21:28

Tack för all info! Jag har inte bestämt mig enbart för BMW eller Audi utan det är bara de jag kollat på hittills. Jag är öppen för alla förslag!

2021-08-12 kl 10:20

Känns denna sportig nog? https://www.blocket.se/annons/gavleborg/opel_insignia_country_tourer_2_0_turbo_4x4__mkt_utrustning_d/96973624
2.0T på 260hk, 4wd och får dra 2200kg! :)
Hittade även en äldre OPC, men den får bara dra 1700kg. Såg ju att du vill ha en dragvikt på minst 2000kg, vilket begränsar urvalet rejält om man inte vill ha diesel...

2021-08-12 kl 14:49

En riktigt bra dragare är VW Touareg med V10 diesel.
Med R-Line är den rätt sportig.
Då får du dra 3500kg.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-08-12 kl 20:24

chriper skrev:
BMW:s försäkringskostnader är nog inte bara avhängt med skador.
Det är en mycket stöldbegärlig bil.
Ja, det har förstås också betydelse. Det stjäls dubbelt så många BMW som Volvo i Sverige, ser jag.

2021-08-12 kl 21:20

Nya modellen av Ford Mondeo ser ju lite sportig ut. Den får dra 2000 kg.Vi hade ju visserligen bara en diesel på 150 hk men den gick riktigt bra, perfekt dragbil.

2021-08-13 kl 06:15

Jag hade en Mondeo med största dieseln innan nuvarande Tiguan. Helt klart bra att dra med så länge man höll sig på torr asfalt. Med runt 1900 kg på kroken tappade man lätt fästet på fuktigt gräs då den endast var framhjulsdriven. Vändradien var riktigt kass också, vilket kunde gör det jobbigt om det var trångt.
Annars var det faktiskt den ända bil som varit helt felfri från nyköp till försäljning 20.000 mil senare.

2021-08-14 kl 01:23

Vi har en BMW 520 X-drive diesel G31 M-Sport 2018. Sjukt nöjda med den. Före den hade vi en Passat 2013 140hk diesel framhjulsdriven. Katastrof att dra med den. Fastnade om det var lite blött i gräset. Ibland fick en av oss sätta oss på motorhuven för att komma därifrån. Orkade inte att dra på 6:ans växel heller. Våran vagn Adria Adora 573 PT har 1800kg på totalvikten.

2021-08-15 kl 09:20

Med så få mil per år skulle jag också välja bensin, är ingen fan av dieselknatter... Passat GTR 2.0 Tsi 4motion kanske kan vara ett alternativ till ovan nämnda, 280 hk och 4hjulsdrift i familjekombiförpackning :-)

2021-08-15 kl 17:16

Jag håller med, även om dieselmotorns karakteristik passar bra i en dragbil.
Själv kör jag diesel, men jag avverkar närmare 3000 mil om året, så det är något helt annat.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206