Ny dragare från VW

Publicerad: 2007-12-12   Uppdaterad: 2023-04-18

Grattis alla ni som står i begrepp att köpa ny dragbil. En av marknadens intressantaste bilar just för dragjobb, VW Tiguan, står snart i hallarna hos återförsäljare för Volkswagen.

Att förena elegans med robusthet och krydda med fiffig användarvänlighet är ett koncept som alla bilbyggare vill uppnå men få lyckas med. Med nya Tiguan känns det som om Volkswagen har klarat det, och gjort det bra. Vad sägs om max dragvikt 2 500 kilo, effektiv fyrhjulsdrift med koppling mellan fram- och bakaxel från haldex, dragkrok som är helt osynlig när den inte används, praktisk kombikaross med flexibelt bagageutrymme och markfrigång om cirka 20 centimeter.

Det sistnämnda skvallrar om viss terrängduglighet men kanske viktigare ändå, på avdelningen som sysslar med terrängkapacitet har man försett bilen med detaljer och funktioner som också kommer bilen tillgodo när den används som dragbil.

Vi körde på skiftande vintervägar och det första intrycket stavas: imponerad. Fin och tyst 140 hästars diesel, skön fjädringskomfort, trygg lätt understyrd väghållning, skön sittställning även i baksätet och flexibelt bagageutrymme där man väljer mindre utrymme och fullstort reservhjul eller bra bagageutrymme och ”reservhjul på burk”. Tillvalen stor tydlig navigator och utvikbar dragkrok, samt den höga kvalitetskänslan gör bilen lätt och mysig att umgås med. Man kan också byta strålkastarlampor själv, vid vägkanten, en eftergift åt nya tyska regler som vi är tacksamma för.

Bilen finns i tre versioner varav Trend & Fun kan betraktas som basversion. Men redan den är välutrustad och har bland annat släpvagns-ESP som standard. Nästa steg heter Sport & Style och har lite mer utrustning, mest synlig är de 16 tums alufälgarna.

Den kanske mest spännande varianten heter Track & Field och har offroadgodis som förutom att göra körning på sidan av vägen lite enklare, också gör bilen till en alertare dragbil.

Man trycker in en knapp på instrumentbrädan och flera funktioner aktiveras. Medlutassistenten, (bromsar i branta utförbackar) EDS-inställningen (elektronisk differentialspärr som aktiveras snabbare vid slirning), ABS-anpassningen (för effektivare bromsning på löst underlag), Auto Hold (bromsstöd när man skall starta i brant motlut) och med automatlåda, låsning på förvald växel.

Alla som provat att starta med husvagn på släp i brant motlut eller för den delen på vått gräs vet att glädjas åt dessa funktioner.

Bilens maximala släpvagnsvikt, 2 500 kilo, tillhör de absolut tyngsta i klassen kompakta suvar. Bilen är 4,43 till 4,46 meter lång, 1,80 bred och 1,68 hög. Den väger in på drygt 1 600 kilo och med maxlast på nästan 600 kilo måste man ha E-kort för att fullt ut utnyttja bilens maximala släpvagnsvikt. Med B-kort drar man knappt 1 300 kilo, exakta vikter och släpvikter beror på bilens utrustningsnivå. Den går att få med fem olika motorer, två bensinare på 150 respektive 170 hästkrafter, och snart en på 200 hästkrafter. Två dieslar om 140 respektive 170 hästkrafter står till buds, och man kan välja mellan sexstegad automat med manuell kuliss, eller sexväxlad manuell låda. Bränsleförbrukningen ligger på fina 7,2 liter per 100 kilometer med dieselversionerna , cirka 1 till 2 deciliter mer för bensinmotorerna.

Bilen har fått fem stjärnor av fem möjliga i krocktest hos EuroNcap, dieselversionerna har partikelfilter. Priserna börjar på 247 000 kronor som man begär för Trend & Fun med 150 hk bensinmotor, och sträcker sig till 293 000 kronor för en Track & Field med 140-hästars diesel.

Vi ser med spänning fram emot att göra ett riktigt test.

Av: Torbjörn Stålenhag Foto Torbjörn Stålenhag

Ny dragare från VW
Ny dragare från VW
Ny dragare från VW

Rulla till toppen