Starta eller backa i brant backe med husvagn / av T_Sarastro

• 6 svar
Starta eller backa i brant backe med husvagn
2021-07-10 kl 18:07

Vår 33-åriga bil har fått släpa husvagnen i 30 år och ska snart pensioneras. Vi kommer således att köpa en modern dragbil.
Handbromsen i moderna bilar inte regleras med en spak utan med en on/off knapp. Ställer detta till med problem när kör med släp och behöver starta i en uppförsbacke (12 %)? Hur reglerar man handbromsverkan i samband med start i uppförsbacke ? Eller måste man bromsa med fotbromsen och slita på på kopplingen om bilen har en manuell växellåda?
Kan det tänkas bli värmeproblem i växllådan om vi väljer att köpa en bil med automatväxel (funderar f.n. på V60 alt VW Passat. Husvagnens totalvikt är ca 1200 kg)
Hur är det med mtorbromsen i bilar med automatlådda och körning i manuellt växelläge i långa utförsbackar, t.ex backarna ner från Tandådalen, 'Kasselbackarna' eller andra långa backar (höjdskillnad 500 m. lutning 7 till 10 %). Klarar bilen att bromsa husvagn + bil utan att
man måsta ta till bilens bromsar? (Det gick bra med 145-an och Smålandian 520. Men det finns ju risk att trumman/lagren blir heta om påskjutbromsen fortsätter bromsa om trafiken är sådan att man tvingats bromsa in via fotbromsen)

2021-07-10 kl 20:01

Vet inte hur det är med Passat men V60 lägger automatiskt ur handbromsen vid start bara du har bältet på dig, annars måste den läggas ur manuellt.

Ang automat så har Passat dubbelkopplingslåda, kallad DSG, som är sämre än en klassisk momentomvandlarlåda vad gäller värmeproblem. Sämst är varianterna med torrlameller, som finns i bensinversioner upp till ca 150hk. Starkare motorer och dieslar har våtlameller som är tåligare. Vilken sorts automatlåda V60 har beror på årsmodell och motor. Äldre bensinare har dubbelkopplingslåda med våtlamell, dieslar och nyare bensin momentomvandlarlåda. Det senare är alltså att föredra. Nu väger din vagn bara 1200kg, så dubbelkopplingslåda bör inte vara nåt större problem, såvida man inte håller på för länge och trixar vid parkering med vagnen. Jag har själv under några år dragit 1200kg husvagn med en V70 T4 med dubbelkopplingslåda, PowerShift kallad hos Volvo (och Ford). Jag hade aldrig några problem men vid några tillfällen luktade det lite bränt, så det gällde att planera hur man snabbast nådde sin plats så man inte överhettade kopplingen. Fast överhetta kopplingen kan man ju även göra med en manuell låda...

Motorbroms med automatlåda sker genom att flytta spaken till manuellt läge och växla ner till önskad växel. Med dubbelkopplingslåda sker ju nedväxling precis som om den varit manuell. Har själv inte testat detta med momentomvandlarlåda men antar det fungerar på liknande sätt, fast tekniken är annorlunda.

2021-07-10 kl 21:00

Senast jag köpte bil ville jag just ha en bra dragbil, utan att gå så långt att det stod SCANIA längst fram...

Det blev en Volvo XC70 D5 AWD med automatlåda. Den automaten har momentomvandlare och vattenkyld oljekylare. Oljan går alltså förbi en värmeväxlare vid vattenkylaren, så den kyls därifrån. Momentomvandlarautomater utan oljekyl kan få så varm olja att de slutar dra bilen.

I min bil är det enda jag märker att den kan lägga i ettan hårdare än normalt om det är varmt ute när jag kör (+30°C eller så). Men min vagn är 2,5 meter bred och väger 1700 kg.

Även momentomvandlarautomater har så kallad lock-up idag. Den innebär att momentomvandlaren kopplas förbi mekaniskt. Den hydrauliska kopplingen sätts då ur spel, så bilen drivs på samma sätt som om du haft en manuell eller dubbelkopplingslåda. Därmed kan du också motorbromsa på samma sätt. Våra två XC70 har båda ett så kallat sportläge i automatlådan. Om man väljer det läget växlar den fortfarande automatiskt, men väljer en lägre växel än i läge D. Den lägger också i växlarna tvärare och motorbromsar mer aktivt. Många gånger räcker det med den automatiska funktionen för att få tillräcklig motorbromsning i utförsbackar.
Gör det inte det så kan jag i nästa steg välja växelläge manuellt.

Jag har varit med om att starta med husvagn när det gått så tungt att jag behövt upp till nästan 2000 r/min innan ekipaget började röra på sig. Det var så traction control (diffbromsarna) tickade lite i hydraulventilerna, så uppenbarligen var jag aningen förbi slirgränsen. Utan fyrhjulsdrift hade jag förstås aldrig kommit iväg i det läget. I sådana situationer känns det rätt bra att inte ha friktionsbelägg som ska slira igång ekipaget, utan en hydraulkoppling. Den förstärker ju dessutom vridmomentet till i närheten av det dubbla, och det kan behövas då.

2021-07-11 kl 10:18

Många moderna bilar har en hill-hold funktion även om de har manuell handbroms. Bilen håller sig alltså kvar i backen ett litet tag så man hinner hitta dragläget. Jag har DSG på min Tiguan och den står kvar tills man gasar. Men vid manövrering med släp/husvagn så brukar jag slå av auto-hold. Annars går den i varje gång bilen står stilla vilket leder till väldigt ryckig körning. Med auto-hold av känns den som en momentomvandlarlåda, den kryper fram så fort du släpper bromsen. Givetvis slirar den på kopplingen då, det gäller alltså att veta vad man gör så man inte eldar upp växellådan.
1:an och backen är väldigt lågt växlade på den också, vilket är en fördel vid släphantering, men kan vara störigt vid normal körning.

2021-07-11 kl 12:37

Många personbilar är alldeles för högt växlade på ettan och backen för att fungera bra vid rangering. Våra XC70 har "fusklågväxel", ett läge där gaspådraget ger mindre resultat. Det är ingen lägre växel, men det känns så, och det blir lättare att finmanövrera. Jag använder det alltid när jag ska trixa med släp.

2021-07-12 kl 09:11

Tack för alla de fina svaren!

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 740 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206