Tips på bra dragbil / av Anonym 2097215528

• 8 svar
Tips på bra dragbil
2009-01-05 kl 08:59

Vi har haft en Audi A6 Quattro, men nu börjar det bli lite för dyra reservdelsbyten. Tacksam för tips.

2009-01-05 kl 16:19

Hej sara63. Själv kör jag en Volkswagen Tiguan som har en 170hk diesel och permanent fyrhjulsdrift. Drar en 1600 kg vagn och har då en förbrukning på ca1,1. Utan vagn drar den runt 0,6 med farthållare. En helt underbar dragare som ju finns i bilfamiljen Audi-Vw,
Lycka till./Roland

2009-01-06 kl 10:17

Mercedec Sprinter 318 CDI med 184 hk diesel med över 400 newtonmeter vrid i maskineriet får det mesta att åka med utan krångel. Får hänga på 2 ton så som min bil är besiktad. Men man måste ha E-kort, för fordonet har en totalvikt på 3500 kg. Men det är en riktigt bra draghäst kan jag lova.

2009-01-06 kl 12:19

Det finns många bra dragbilar. Det viktigaste är väl att det skall vara bekvämt att dra. Det finns inget som mer irriterar än en svag dragbil med för liten motor. Vi har testat både Volvo o Saab men fastnade till slut för en beg. Opel Omega. En MV6 med 218 laddade hästar. Kan bara säga att det är en dröm att dra vagnen. Vi har en Solifer 530. En ganska lätt vagn. Bensinförbrukning: med husvagn c:a 1,25. Utan husvagn: 0.8/mil.

2009-01-07 kl 16:24

Drar med en Mondeo 2,2 diesel och 400 newton. Drar ca. litern med 1600 kg vagn efter, om jag håller högerfoten i något så när rätt läge.0,6 utan vagn med samma regler för högerfoten. Har kommit ner i 0,53 med farthållare på 90 km/h.Det enda jag saknar är väl fyrhjulsdriften vid start på t ex blött gräs. Men för priset tycker jag att man får en jättebra dragare. Väljer man Titanium eller GHIA-modellerna så har man också automatisk nivåreglerning som standard.

2009-05-04 kl 15:06

Hej Sara!
Vi köpte vår Volkswagen Tiguan 170 TDI (6 vxl manuell) i nov. -08. Bilen har nu rullat ca. 1500 mil med ett snitt på 0,68lit./milen. Vi har en Polar 620 2004 2,5 som väger 1720kg, Det är inga som helst problem att dra en så stor och tung vagn med en Tiguan som väger 1680 (får dra 2200kg) på varken sommar eller vinterväglag, Förbrukningen med vagnen på släp är ca.1,1-1,2 om man följer den "normala" trafikrytmen = +10-20km/tim. kan säkert vara mindre om man är mer laglydig. Vi är otroligt nöjda med vår lilla suveräna suv och kan varmt rekommendera den till andra..
/Tommy

2009-05-04 kl 23:39

Som sagt, vill man inte få kalla kårar av hur mycket det kostar att åka en omväg då kan jag rekommendera vårt val, Opel ASTRA Combi 1,3 turbodiesel, den drar aldrig över 0,8 med vår POLAR 560, utan snarare ca: 0,77/mil och då är det inget snålkörande, den är 6 växlad, men med husvagnen på krogen får den gå på femman med farthållaren på drygt 80km/tim, vilket ger ca:2000rpm på motorn, vridet räcker till det är 200nm.
Utan vagn i samma hastighet drar maskinen ca:0,43l/mil i kuperat landskap, kommer man längre söderut i landet med plana fina väger sjunker förbrukningen ned mot 0,72 med husvagnen påkopplad.
Bilen får dra 1300kg med Bkort och man får ha en vagn som väger 1380 med Bkörkort.
Annars om man inte gillar OPEL så är väl SAAB en av de bästa dragbilarna mätt i viktförhållande och bekvämlighet.

2009-05-19 kl 21:57

Hej Sara! Du har förmodligen skaffat ny bil ev. nyare Quattro ( härliga bilar att dra med). Instämmer att dom är dyra att reparera. När Audi har passerat 20 000 mil kommer reparationerna som kravbreven på posten. Har man råd att köpa nyare bilar så finns det mycket att välja bland. Köp den som du/ ni tycker bäst om, gärna en som är lite stummare i bakvagnen, då är dom lite stabilare med vagnen efter. Har själv kört: Passat 1,8t, Saab95 Aero, A6 2,8l Quattro alla var bra. Numera kör vi med en Ford Maveric V6 på 3l. drygt 200 Hk. Den är nog den stabilaste av dom jag kört iaf, Tror det beror på att det är så kort överhang bak på Forden.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206