• 12 svar
Totalvikt
2009-08-03 kl 08:57

Hej alla,
Undrar hur många som har samma bekymmer som jag!
Har bytt bil från Volvo V70 2,5T till en V70 2,4D. Då jag har en Polar 520-89 som har totalvikt 1220 kg får jag problem. V70 Diesel har totalvikt 2310 kg, mot 2,5T som "endast" hade 2270 kg. Alltså får jag bara dra 1190 kg med B-behörighet.
Har alla som drar större vagnar BE-behörighet eller "fular" ni också?
Hur stor är risken att "Farbror Blå" bry sig om 30 kg fel vikt?
När ändras B-behörighetsvikt till 4200 kg istället för 3500 kg?

2009-08-03 kl 09:11

Hej
Jag tog Be-kort för ett par år sedan för att slippa bekymmret med vikter och det har jag inte ångrat. Om "farbror blå" bryr sig om 30 kg vet jag ej men är det värt att chansa. Jag tycker inte det. De nya släpvagnsreglerna får du nog vänta på ett par år till. Jag tycker du ska satsa på ett Be-kort. Då behöver du istort sett bara se till att bilen får dra den aktuella vikten.

2009-08-03 kl 09:18

Jag har hamnat i kontroller ett par gånger och varje gång är det nån som får lämna vagnen. Det blir dessutom olovlig körning med indraget körkort och dryga böter. jag behöver bara visa Be-kortet så får man åka, de har aldrig vägt ekipaget trots att jag nån gång bett dem göra det.

2009-08-03 kl 11:37

Ta E-kort så kan du va lugn sen .

2009-08-03 kl 15:15

Jag har det problemet att min Cabby 56 år 2002 stämmer inte med tjänstevikten lastar jag mina 140kg lagligt överskrider jag totalvikten eftersom vagnen är nedviktad från 1500 kg till 1430 kg vid första registreringen, detta visste jag inte, och nu är det hopplöst att få upp vikten. Vagnen har utan last en vikt på 1430 när den hänger på kulan, Jag har ett ABECDE kort så någon olovlig körning blir det inte. Men är det någon som vet vad som händer vid vägkanten hos farbror blå om jag överträder bilens 1500 kg dragvikt samt husvagnens totalvikt med några kilon. Är det att ställa allt och lifta hem och ta böterna.

2009-08-03 kl 15:57

Vet att det är svårt att höja totalvikten från år 2000 men vem har du pratat med ?
Själv höjde jag min -97:a från 1390 till 1500 kg i våras . Nemas Problemas

2009-08-03 kl 16:40

Jag har talat med Björn Söderberg på Cabby i Kristinehamn. Jag vet att det går, jag måste då göra en konstuktionsförändring förstärka med en tvärbalk i chassiet, eftersom mått och vikter är enligt 97/27/EG.
Det jag emotsätter mig är att jag ska inte behöva förstärka ett chassie som en gång från början är tillverkat för just 1500kg. Det är väl en manchettnisse på vägverket som har kommit på detta. Handlaren upplyste inte att det hade gått att få just vikten på 1500 kg när jag köpte vagnen.
Nu struntar jag i detta jag lastar ju inte överlast medvetet.

2009-08-03 kl 17:25

Du har förmodligen ett ALKO-chassie ,tror det är så att dessa måste förstärkas med en balk (har hört detta förut) .
Jag har ett BPW-chassie och det tål 1600 kg samt däcken 185R14C ..Det enda jag va tvungen att göra va att sätta dit ett säkerhetsdrag (fick tag på begagnat WS 3000 drag för 1500 kr)...

2009-08-03 kl 18:53

När vagnen är tillverkad från början för 1500kg, men är nedviktad till 1430kg. Då ska jag väl för sjutton inte behöva förstärka chassit.
För tre år sen var jag i kontakt med Cabby angående höjning. och då skulle dom ha 1500 kr plus moms för ett intyg, samt att det räckte med att montera en kulhandske AL-KO AKS 2004/2005. Det blev inte av då det ångrar jag nu.
Men nu var det gratis men var tvungen att montera en balk.

2009-08-03 kl 19:33

Jag tänkte "väga" upp våran vagn/polar 620/ till 1900-2000 kg för att ha lastreserv. Idag 1600 tjänste och total 1800. Det är chassit konstruerat för enl. polar. Bilprovningen sade dock nej, de visste att jag hade samma chassi som polar 680-730. Anledningen till nej var att "en väsentlig förändrig måste ske för att uppvägningen ska godkännas, att det var samma konstruktion som de större vagnarna var oväsenligt. Vilket djävla tok. Jag gav upp.

2009-08-03 kl 20:50

[quote user="Cabby56"]När vagnen är tillverkad från början för 1500kg, men är nedviktad till 1430kg. Då ska jag väl för sjutton inte behöva förstärka chassit. För tre år sen var jag i kontakt med Cabby angående höjning. och då skulle dom ha 1500 kr plus moms för ett intyg, samt att det räckte med att montera en kulhandske AL-KO AKS 2004/2005. Det blev inte av då det ångrar jag nu. Men nu var det gratis men var tvungen att montera en balk.[/quote]
Jo det va konstigt iof men det blir en höjning nu iaf så då krävs det nog nån förstärkning enligt nya regler el nåt ,Björn sa att det är svårt fr o m år 2000 ..
Ang intyget fick jag det utan kostnad i våras.....

2009-08-04 kl 14:56

[quote user="Iceman66"]Hur stor är risken att "Farbror Blå" bry sig om 30 kg fel vikt[/quote]
Eftersom dessa 30 kg handlar om att ha rätt körkort eller inte i ditt fall så bryr dom sig självklart om dessa 30 kg. Det är ju det dom är ute för att kontrollera. Hade det bara handlat om en överlast på 30 kg över det tillåtna med rätt körkort är det möjligt att dom inte hade brytt sig om det.

[quote user="goffe"]Jag har hamnat i kontroller ett par gånger och varje gång är det nån som får lämna vagnen. [/quote]
Först när jag läste det här lite för snabbt så trodde jag att du hade för vana att frakta människor inne i vagnen som får gå ur den när du blir kontrollerad...så tokigt man kan läsa i bland. :))

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206