Premiär för Volvo V40 Cross Country

Publicerad: 2012-09-25   Uppdaterad: 2023-04-18

De nya Cross Countrydetaljerna skänker Volvos lilla familjekombi ett stänk av äventyr. En variant får fyrhjulsdrift, alla får takrails och tröskelskydd samt hasplåtar som markerar att bilen gillar utmaningar. Bilen premiärvisas på Bilsalongen i Paris som öppnar torsdagen den 27/9. För femton år sedan dök Volvo V70 Cross Country upp på marknaden. Det var en...

De nya Cross Countrydetaljerna skänker Volvos lilla familjekombi ett stänk av äventyr. En variant får fyrhjulsdrift, alla får takrails och tröskelskydd samt hasplåtar som markerar att bilen gillar utmaningar. Bilen premiärvisas på Bilsalongen i Paris som öppnar torsdagen den 27/9.

För femton år sedan dök Volvo V70 Cross Country upp på marknaden. Det var en bil som gav den traditionella familjekombin nya egenskaper, fyrhjulsdrift och tuffare utstrålning. Volvo fortsatte på skogsmullestigen med XC-modeller med högre markfrigång och 4×4-äventyret utskrivet på karossen i form av ett AWD-märke.

V40 Cross Country är inte lika robust i sin framtoning och genom att döpa den till Cross Country markerar Volvo att detta snarare är en elegant än robust bil, man vill helt enkelt ge en familjekombi i det lite mindre formatet, C-segmentet, ett stänk av äventyrlust.

– Just där ligger skillnaden mellan våra XC och Cross Country modeller. En XC är en utpräglad crossover med framhävda designdetaljer och en upphöjd förarposition. En Cross Country är en uttrycksfull, mer kapabel version av en herrgårdsvagn eller kombikupé, förklarar Lex Kerssemakers och tillägger:
– När det gäller köregenskaper är V40 Cross Country redo att ta sig an de allra mest sportiga konkurrenterna. Körupplevelsen bjuder på en attraktiv mix av dynamik och komfort.

Föraren i en V40 Cross Country sitter 40 mm högre än i en standard-V40. Baksätets ryggstöd kan delas 40/60 och går att fälla för att underlätta lastning av långa föremål. Även passagerarsätet fram kan fällas för att skapa mer lastutrymme. Bilen har max släpvikten satt till 1 500 kilo.

Möjligheten att välja fyrhjulsdrift finns bara på bensinturbon T5. Den femcylindriga, turboladdade 2,5 liters T5-motorn har 254 hk och ett vridmoment på 400 Nm. T5 har automatlåda. Bränsleförbrukningen är 7,8 l/100 km.

T4, en 1,6 liters GTDi-motor har 180 hk och ett maximalt vridmoment på 270 Nm. Bränsleförbrukningen ligger på 5,5 l/100 km. Det ger koldioxidutsläpp på 129 g/km. T4 kan fås med den automatiska sexstegade Powershift-lådan eller en sexväxlad manuell låda.

Den femcylindriga, turboladdade tvåliters dieselmotorn D4 har 177 hk och ett vridmoment på 400 Nm. Dieselmotorerna kan kombineras med sexstegade automatväxellådor eller en sexstegad manuell växellåda.

I D2-versionen är koldioxidutsläppen nere på 99 g/km – vilket motsvarar en bränsleförbrukning på 3,8 l/100 km. 1,6-litersmotorn har 115 hk och ett vridmoment på 285 Nm, inklusive överladdning på 15 Nm. D2-motorn kombineras med en sexstegad manuell växellåda. Samtliga motorer har start-stopp och bromskraftåtervinning, både med manuell och med automatisk växellåda.

V40 Cross Country har Hill Descent Control på T5-versionen med AWD. Tekniken reglerar bilens fart utför. V40 Cross Country har även en praktisk Hill Hold funktion som förenklar start i backe.

Volvo Personvagnar räknar med att sälja 17 000 V40 Cross Country om året. Cirka hälften av bilarna går till Europamarknader och ungefär 30 procent till Kina.

Premiär för Volvo V40 Cross Country
Rulla till toppen