XC60 T8 med 2500 kg husvagn / av keckepro

• 20 svar
XC60 T8 med 2500 kg husvagn
2020-10-19 kl 11:54

Hejsan

Står inför lite huvudbry

Har en XC60 T8 som får dra släp på 2100 kg.
Har köpt en ny husvagn med totalvikt 2500 kg (1930 olastad)
Har E kort och har dragit en 2000 kg vagn (med lite överlast) med denna bilen tidigare och den går som en klocka. Bästa dragbil jag haft. Drog tom om personbilar i de värsta backarna i alperna.
Nu blir det dock lite väl lite lastvikt om jag skall hålla mig till 2100 kg.

Vad händer om man kör - låt säga 2200-2300 kg?
Är det risk för att bilen knäcks på mitten eller vad är egentligen orsaken till att den får dra max 2100 kg medans alla andra XC60 får dra 2400? Känns som de är rädda om elmotorn bara?

Låt säga jag lastar så vagnen väger 2200 kg, det är då 4,7 procents överlast - tror inte ens man får böter för det eller?
Men vad händer om jag krockar med denna vikten på? Är det risk för att försäkringen inte täcker?

2020-10-19 kl 13:33

Beror nog på hur nitisk polisman du träffar. Men böter kan det nog bli och värst är kanske, om du är långt hemifrån, att du inte får åka vidare med husvagnen... Dragvikten är väl satt efter tester av vad bilen klarar, i viss % lutning. Kommer inte ihåg hur mycket... Det är säkert elmotorn som begränsar dragvikten. Här en annan tråd i ämnet:
https://www.husvagnochcamping.se/forum/dragbilar/for-klen-dragbil-391819

2020-10-19 kl 13:50

Jan-E skrev:
Beror nog på hur nitisk polisman du träffar. Men böter kan det nog bli och värst är kanske, om du är långt hemifrån, att du inte får åka vidare med husvagnen... Dragvikten är väl satt efter tester av vad bilen klarar, i viss % lutning. Kommer inte ihåg hur mycket... Det är säkert elmotorn som begränsar dragvikten. Här en annan tråd i ämnet:
https://www.husvagnochcamping.se/forum/dragbilar/for-klen-dragbil-391819
Får man inte köra vidare är det ju bara att tömma vattentanken och lasta över lite i dragbilen istället. Menar att det bör gå på något vis.. Skall byta tjänstebil om ett år och kommer då försöka hitta en som får dra 2500 (finns inte många dock, speciellt inte med hybrid), men fram tills dess får man bara blunda lite och hålla tummarna. Har för övrigt ställt frågan direkt till volvo också. Skulle vara intressant om de svarar

2020-10-19 kl 15:52

Det finns standardtest för starter i backe med släpvagn efter. Bilen ska klara ett visst antal starter inom en viss tid utan överhettning eller andra problem.
Hybrider lider av en massa utrustning i bilen, då de ska ha två olika drivsystem. Det är inte ovanligt att det sätter ner dragvikten.

Än så länge är de bästa dragbilarna inte eldrivna, varken helt- eller delvis.

2020-10-19 kl 18:30

Det är nog lika bra att beställa en xc90 istället. Sen har du ju inte så bra moment i den bilen(400 Nm).2100 kg är ju bara upp till 6% lutning tror jag,så risken är att du fördärvar bilen. I Tyskland får du ställa bilen om du åker dit för överlast och böterna börjar på 300 euro.

2020-10-19 kl 18:57

Vad är det för överlast vagnen får väga 2500 kg vad jag ser är överskriden släpvagnsvikt men jag vet inte vad böterna är. Sen tror jag det är 12% lutning på bilens släpvikt ibland skriver tyskarna e högre vikt på 8%.

2020-10-19 kl 23:48

Utan att titta efter har jag för mig att det inte skiljer något i stafflingen på överlastböter i Sverige, oavsett vad det är. Så överskriden släpvagnsvikt ger samma resultat som överskriden totalvikt eller axeltryck.
Det kan naturligtvis vara annorlunda på andra ställen.

Ja, fem starter i 12% lutning är nog testkriterierna. Har inte kollat det heller nu, men det känns bekant.

2020-10-20 kl 09:34

Skall byta bil, men vet inte om det går att fixa redan nu (har ett år kvar på leasingen - tjänstebil).
Går det inte får jag dra med denna ett år till. Tänker att om man kopplar ur eldriften och kör bara för motor samt inte toköverlastar och tar det försiktigt i brennerpasset. Max kanske 100 kg för mycket dragvikt då har jag ändå 250 kg lastvikt, det klarar man sig på med lite planering.

Har kollat lite på andra större bilar och XC90 går nog bort tyvärr. Vill ha hybrid pga lägre förmån men XC90 har ju riktigt dålig ekonomi. 2,5 mil på el och sen runt en liter milen? Jag kör rätt mycket och långt även utan husvagn. Just nu är jag inställd på en Merca GLE 350 DE. 10 mil på el, sen snål dieselmotor, 3500 kg dragvikt. Dessutom billigare än XC90

2020-10-20 kl 20:51

keckepro skrev:
Skall byta bil, men vet inte om det går att fixa redan nu (har ett år kvar på leasingen - tjänstebil).
Går det inte får jag dra med denna ett år till. Tänker att om man kopplar ur eldriften och kör bara för motor samt inte toköverlastar och tar det försiktigt i brennerpasset. Max kanske 100 kg för mycket dragvikt då har jag ändå 250 kg lastvikt, det klarar man sig på med lite planering.

Har kollat lite på andra större bilar och XC90 går nog bort tyvärr. Vill ha hybrid pga lägre förmån men XC90 har ju riktigt dålig ekonomi. 2,5 mil på el och sen runt en liter milen? Jag kör rätt mycket och långt även utan husvagn. Just nu är jag inställd på en Merca GLE 350 DE. 10 mil på el, sen snål dieselmotor, 3500 kg dragvikt. Dessutom billigare än XC90

Låter vettigt. Då kan du också åka fossilfritt med att tanka HV100

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2020-10-21 kl 19:18

Du har väl ingen el att köra med när du drar husvagn ändå? Mer än en liten stund i början, alltså.

2021-03-10 kl 23:16

Funderar på det här hur man sätter max dragvikt på bilar nuförtiden, är det fortfarande utifrån att bilen ska klara X antal starter i backe? Eller är det andra kriterier som väger in tyngre? Det kommer fler och fler laddhybrider på marknaden med starka motorer och bra vridmoment, men många har ändå bara 1500 kg som max dragvikt. Det räcker knappt till någon modern husvagn. Kanske biltillverkarna tar till i underkant för att minska risk på relativt ny teknik...

2021-03-11 kl 06:23

Jag håller på att halka in i samma problem.
Företaget kräver att nästa bil blir en hybrid. Helst skall det vara el dock. Men min befattning gör att jag kan plocka ut en Kia Optima eller liknande. Inga dyra lyxbilar för oss.
Så antingen kommer jag få köpa en gammal extrabil enbart för husvagnen, eller så får jag byta till husbil.
Börjar bli lite trött på alla fjanterier med fordon nuförtiden.

2021-03-11 kl 08:40

JvA skrev:
Eller är det andra kriterier som väger in tyngre? Det kommer fler och fler laddhybrider på marknaden med starka motorer och bra vridmoment, men många har ändå bara 1500 kg som max dragvikt.
Det tekniska problemet är batterierna. De är som vi människor, de ska ha en viss temperatur för att må bra. Därför har bilarna både uppvärmning och kylning av batterierna. Visst kan elbilar accelerera som motorcyklar från stillastående, men det brukar bara gå några gånger. Sen måste batterierna svalna.
När du drar en tyngre vagn är det hårt jobb hela tiden. Biltillverkarna vill inte reducera bilens räckvidd i specifikationerna. Ska de installera kylkapacitet för tyngre vagnar blir antingen bilen tyngre eller batteriet mindre. Båda går ut över räckvidden.

Så det är helt enkelt så att de prestanda elbilar tycks ha idag är toppnoteringar, inte kontinuerliga. Det är därför de blir tvungna att begränsa dragvikterna så mycket, eller bygga stora och dyra (ännu dyrare) elbilar.

För övrigt har jag konstaterat samma sak. Jag kör privat bil. Jag bor i villa och kan ladda hemma. Det skulle gå utmärkt att köra allt vardagskörandet med elbil.
Men dra husvagn går inte. Antingen får jag ge upp det, eller behålla min nuvarande dragbil (en Volvo XC70).
Jag vill helst inte ha två bilar bara för det. Här finns ingen vettig plats till garage heller, och en bil som bara står ute, den förfaller för fort.
Husbil kan jag inte använda, så som jag utnyttjar husvagnen.
En hybrid skulle fungera, men de som finns idag har lite för kort räckvidd för att det ska gå att köra allt vardagskörande med laddning hemma. Något som är ett krav för att det ska vara vettigt.

2021-03-27 kl 15:00

Vi drar vår 780 med en xc90 t8 och det fungerar klockrent.
Ligger på 1,6l milen vid långkörning vilket är helt okej med tanke på att ekipaget väger en bit över 5ton..
Sen när man är hemma tankar man ju i princip aldrig.
Laddar hemma och de 4-4,5mil man kommer på en laddning klarar vi oss långt med. Men en ren elbil funkar inte om man ska dra nåt.
Synd därför att miljöpartiet fått igenom att det bara är rena elbilar som är miljövänliga och straffskattar bort tjänstebilar.
Blir väl att gå tillbaka till egenägd fossilbil istället.

2021-03-27 kl 15:44

Ale skrev:
Laddar hemma och de 4-4,5mil man kommer på en laddning klarar vi oss långt med.
Den räckvidden klarar jag mig inte alls med. Däremot det dubbla, det hade gått utmärkt.

2021-03-29 kl 06:21

Ett elbilsbatteri på runt 100 kwh innehåller ungefär samma energimängd som 10 liter bensin.
Men eftersom elbilens drivlina är så mycket effektivare så kommer man rätt långt med ett sådant batteri. Men lägg till vindmotståndet från en husvagn så drar det helt plötsligt massor med energi och det har man som sagt inte så mycket lagrat.

Om elbilar nu skulle få bra räckvidd med husvagn efter, då skulle de ha en enorm räckvidd utan något bakom sig.
Jag tror inte att det är dit vi är på väg. Tror mer på normal räckvidd och snabbare laddning istället.

2021-03-29 kl 09:18

Bland lite dyrare bilar börjar ju husvagnsdragare med hybriddrift bli allt mer attraktiva.

Mercedes "mellan-suv" GLE har en bra dragvikt på 3 500 kg. Samtidigt kan den enligt tidningen Automotors verklighetsnära test köra ca 10 mil på batteriet (utan släp såklart).

Det skulle göra att vi klarade all vardagskörning på el samtidigt som vi har en användbar bil för husvagnsresorna.

Skulle man dessutom tanka med miljövänligt HVO-bränsle skulle det ju bli riktigt bra :).

2021-03-29 kl 14:26

Anden skrev:
Bland lite dyrare bilar börjar ju husvagnsdragare med hybriddrift bli allt mer attraktiva.

Mercedes "mellan-suv" GLE har en bra dragvikt på 3 500 kg. Samtidigt kan den enligt tidningen Automotors verklighetsnära test köra ca 10 mil på batteriet (utan släp såklart).

Det skulle göra att vi klarade all vardagskörning på el samtidigt som vi har en användbar bil för husvagnsresorna.

Skulle man dessutom tanka med miljövänligt HVO-bränsle skulle det ju bli riktigt bra :).

Så är det. Problemet är väl bara plånboken.
Men en jättefin bil är det.
Men snart är det grannyra.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-03-30 kl 13:49

David skrev:
Tror mer på normal räckvidd och snabbare laddning istället.
Problemet är att hantera effekterna under laddningen. Både i bilen och i laddstationen. Laddstationerna kan man buffra genom att installera batterier i dem också, men det ska ändå in i bilen.

"Problemet" är att dagens elbilar laddar med 100 kW, eller några hundra i bästa fall. Många av de som anges klara 150 kW laddar inte mer än 100 kW i medeltal, och ännu mindre om man vill ladda batteriet fullt. Bäst effekt får man om man slutar vid 80%, men då har man ju också gett upp 20% av räckvidden redan när man lämnar laddstationen.

Jämför det med när du tankar diesel. Med moderna pumpar är "effekten", alltså energiinnehället över tid, motsvarande runt 20 MW. Alltså 200 gånger snabbare än en hyfsad elbilsladdning.

2021-04-01 kl 20:27

Elbilar kommer aldrig mäta sig med fossilbilar när det kommer till räckvidd och smidighet. Det man möjligtvis kulle kunna göra för att likna fossila dito är att bygga bilar och sälja utan att man äger batterierna. Dessa sitter så monterade att man kan svänga in på en mack och få dessa bytta till laddade på några minuter.
Givetvis inte med samma räckvidd som en tank på 80l diesel men man kan bygga dessa "mackar" så att en räckvidd på 15-20 mil är gångbart.
Det skulle ur ett distributionsperspektiv av el vara betydligt mer fördelaktigt än massa laddstolpar utspridda.
En annan variant är att man har batteri för 10mil i bilen och man har induktiv laddning i vägbanan. Bilen laddar när man kör på större vägar och behöver man ge sig av ut i periferin har man 10mil i "tanken".
Miljövinsten är dock högst betänklig sett till hela livscykeln för elbilar samt att det tar en sisådär 50år innan lösningarna finns på plats.
Men det hela är bara en politisk potemkinkuliss ändå.

• 20 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206