2020-10-19 kl 11:54
|
|
Hejsan |
2020-10-19 kl 13:33
|
|
Beror nog på hur nitisk polisman du träffar. Men böter kan det nog bli och värst är kanske, om du är långt hemifrån, att du inte får åka vidare med husvagnen... Dragvikten är väl satt efter tester av vad bilen klarar, i viss % lutning. Kommer inte ihåg hur mycket... Det är säkert elmotorn som begränsar dragvikten. Här en annan tråd i ämnet: |
2020-10-19 kl 13:50
|
|
|
|
2020-10-19 kl 15:52
|
|
Det finns standardtest för starter i backe med släpvagn efter. Bilen ska klara ett visst antal starter inom en viss tid utan överhettning eller andra problem. |
2020-10-19 kl 18:30
|
|
Det är nog lika bra att beställa en xc90 istället. Sen har du ju inte så bra moment i den bilen(400 Nm).2100 kg är ju bara upp till 6% lutning tror jag,så risken är att du fördärvar bilen. I Tyskland får du ställa bilen om du åker dit för överlast och böterna börjar på 300 euro. |
2020-10-19 kl 18:57
|
|
Vad är det för överlast vagnen får väga 2500 kg vad jag ser är överskriden släpvagnsvikt men jag vet inte vad böterna är. Sen tror jag det är 12% lutning på bilens släpvikt ibland skriver tyskarna e högre vikt på 8%. |
|
2020-10-19 kl 23:48
|
|
Utan att titta efter har jag för mig att det inte skiljer något i stafflingen på överlastböter i Sverige, oavsett vad det är. Så överskriden släpvagnsvikt ger samma resultat som överskriden totalvikt eller axeltryck. |
2020-10-20 kl 09:34
|
|
Skall byta bil, men vet inte om det går att fixa redan nu (har ett år kvar på leasingen - tjänstebil). |
2020-10-20 kl 20:51
|
|
Låter vettigt. Då kan du också åka fossilfritt med att tanka HV100 |
|
Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping. Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/ |
2020-10-21 kl 19:18
|
|
Du har väl ingen el att köra med när du drar husvagn ändå? Mer än en liten stund i början, alltså. |
2021-03-10 kl 23:16
|
|
Funderar på det här hur man sätter max dragvikt på bilar nuförtiden, är det fortfarande utifrån att bilen ska klara X antal starter i backe? Eller är det andra kriterier som väger in tyngre? Det kommer fler och fler laddhybrider på marknaden med starka motorer och bra vridmoment, men många har ändå bara 1500 kg som max dragvikt. Det räcker knappt till någon modern husvagn. Kanske biltillverkarna tar till i underkant för att minska risk på relativt ny teknik... |
2021-03-11 kl 06:23
|
|
Jag håller på att halka in i samma problem. |
2021-03-11 kl 08:40
|
|
När du drar en tyngre vagn är det hårt jobb hela tiden. Biltillverkarna vill inte reducera bilens räckvidd i specifikationerna. Ska de installera kylkapacitet för tyngre vagnar blir antingen bilen tyngre eller batteriet mindre. Båda går ut över räckvidden. Så det är helt enkelt så att de prestanda elbilar tycks ha idag är toppnoteringar, inte kontinuerliga. Det är därför de blir tvungna att begränsa dragvikterna så mycket, eller bygga stora och dyra (ännu dyrare) elbilar. För övrigt har jag konstaterat samma sak. Jag kör privat bil. Jag bor i villa och kan ladda hemma. Det skulle gå utmärkt att köra allt vardagskörandet med elbil. Men dra husvagn går inte. Antingen får jag ge upp det, eller behålla min nuvarande dragbil (en Volvo XC70). Jag vill helst inte ha två bilar bara för det. Här finns ingen vettig plats till garage heller, och en bil som bara står ute, den förfaller för fort. Husbil kan jag inte använda, så som jag utnyttjar husvagnen. En hybrid skulle fungera, men de som finns idag har lite för kort räckvidd för att det ska gå att köra allt vardagskörande med laddning hemma. Något som är ett krav för att det ska vara vettigt. |
2021-03-27 kl 15:00
|
|
Vi drar vår 780 med en xc90 t8 och det fungerar klockrent. |
2021-03-27 kl 15:44
|
|
|
2021-03-29 kl 06:21
|
|
Ett elbilsbatteri på runt 100 kwh innehåller ungefär samma energimängd som 10 liter bensin. |
2021-03-29 kl 09:18
|
|
Bland lite dyrare bilar börjar ju husvagnsdragare med hybriddrift bli allt mer attraktiva. |
2021-03-29 kl 14:26
|
|
Så är det. Problemet är väl bara plånboken. Men en jättefin bil är det. Men snart är det grannyra. |
|
Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping. Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/ |
2021-03-30 kl 13:49
|
|
"Problemet" är att dagens elbilar laddar med 100 kW, eller några hundra i bästa fall. Många av de som anges klara 150 kW laddar inte mer än 100 kW i medeltal, och ännu mindre om man vill ladda batteriet fullt. Bäst effekt får man om man slutar vid 80%, men då har man ju också gett upp 20% av räckvidden redan när man lämnar laddstationen. Jämför det med när du tankar diesel. Med moderna pumpar är "effekten", alltså energiinnehället över tid, motsvarande runt 20 MW. Alltså 200 gånger snabbare än en hyfsad elbilsladdning. |
2021-04-01 kl 20:27
|
|
Elbilar kommer aldrig mäta sig med fossilbilar när det kommer till räckvidd och smidighet. Det man möjligtvis kulle kunna göra för att likna fossila dito är att bygga bilar och sälja utan att man äger batterierna. Dessa sitter så monterade att man kan svänga in på en mack och få dessa bytta till laddade på några minuter. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.