Chatfunktion
2011-10-10 kl 09:05

Skulle vara trevlig om webmakarna kunde skapa en chattfunktion, där inloggade kunde skriva direkt till varandra online.

2011-10-10 kl 10:30

Jag hänger på din idé Frank. Nu kan jag inte hur många chattvarianter det finns, men jag vet att Microsoft Lync är en sådan funktion.
Frågan är om det går att koppla in i detta forum och man sedan kan välja vilka inloggade medlemmar man vill skriva till online ?
Din ide´ Frank gör kanske att man kan skippa meddelandefunktionen?

2011-10-10 kl 10:40

Vet att husvagnsforum har ett chatrum. Kanske fungerar det även här. Roligt om man kunde vara flera chattare inne samtidigt. En chat blir ofta mer personlig och kan vara ett bra sätt för forum medlemmarna att lära känna varandra. Tror inte att chatfunktionen förtar meddelandefunktionen. Tar man bort den sistnämnda så kan man bara meddela sig med folk som är online.

2011-10-11 kl 12:34

Det stora problemet är väl modereringen... Ibland svirar det ju iväg här, några blir förbannade osv....
Hur ska det skötas i en chat? Annars är idén bra...

2011-10-11 kl 17:55

En chat modereras inte på samma sätt eftersom den är live. De som inte uppför sig på en chat brukar mötas med tystnad från de övriga. Brukar leda till en ursäkt eller utloggning från svirande :-)

2011-10-15 kl 19:23

Frank. du har delvis rätt... jag vet däremot att det finns flera chattar som modereras LIVE, just för att det har missbrukats i ord innan... Det tar helt enkelt längre tid innan det blir postat.... Ett ord går igenom en form av ordsluss.... Blir det värre så träder en moderator in..

2011-10-15 kl 22:08

Jo du har rätt i det. Men jag tror ingen på H&C orkar sitta uppe på kvällarna och se om det är någon som är otrevlig på chatten. Man får väl i så fall rapportera den otrevlige i efterhand och så lär det väl finnas en logg som visar vad som skrivits.

Jag är inte orolig vad gäller en chatt här på forumet.

2011-10-15 kl 22:11

Hehe.,.. Nej jag är inte orolig heller, men jag tror heller inte det blir fullt genomslag på chatten heller....
Vi är inte många som håller oss i forumet kontinuerligt....
Risken att det blir skitsnack är väl då överhängande...
Men jag är med såklart på en chat... jag vill bara att den ska skötas på ett korrekt sätt... Annars kan det vara....

2011-10-15 kl 22:15

Ostbergr: Jag läste om Microsoft Lync, men fattar inte vad man ska ha det till. Det verkar vara omöjligt att se någon form av gränssnitt ?

2011-10-15 kl 22:47

Det kanske är det som är finessen med just Ms Lync. En intern dialog mellan två personer men där ingen annan ser vad som skrivs. Alltså ingen öppen chatt. När de två "kombatanterna" skrivit av sig raderas allt.
Fritt från moderering, men också fritt från att andra kan se vad som skrivs. Med andra ord samma funktion som den nuvarande meddelandefunktionen.

2011-10-16 kl 15:50

Jag tror nog mer på en öppen chat där alla med konto kan logga på.....Meddelande funktionen finns ju redan så den kräver ju inte så stora utvecklingsinsatser. Ingen vits att ta bort den då den fyller sin funktion.

2011-10-23 kl 22:03

Ja mer gehör än så här blev det inte ang. en chatfunktion på forumet.

2011-10-26 kl 14:10

Titta på tråden / De va billigt /

Då förstår man att en Chatfunktion behövs. Vissa gammelgubbar skulle nog behöva den, kanske damer också iof.

2011-10-26 kl 14:22

Det var fasen vad du blev avundsjuk att inte du kom på något.. Men du skall väl vara lite förmer och tycker väl att du är en hejare på allt..Men låt oss gamlingar också få leka i din sandlåda..

2011-10-26 kl 14:27

Du Frank, jag förstår att du vill ha igång chat i stället. För att du vill att vi använder telefon till varandra
istället..Det var din undermening eller
?..Portförbjuda oss på ,forumet tack

2011-10-26 kl 15:11

Bysse skrev:
Det var fasen vad du blev avundsjuk att inte du kom på något.. Men du skall väl vara lite förmer och tycker väl att du är en hejare på allt..Men låt oss gamlingar också få leka i din sandlåda..

??????????.
Det verkar som något blivit felkopplat upptill, kan de va efter Läkarbesöket. hehe!

2011-10-26 kl 19:19

Bysse skrev:
Du Frank, jag förstår att du vill ha igång chat i stället. För att du vill att vi använder telefon till varandra
istället..Det var din undermening eller
?..Portförbjuda oss på ,forumet tack

Anser du att det råder adekvat kausalitet i min önskan att att få en chat i syfte att portförjuda dig på forumet ?

Om inte så kan en ursäkt från dig vara på sin plats.

2011-10-26 kl 21:51

Visst får du en ursäkt, Frank.Men detta j--la påhopp från olika håll, antydningar, anspelningar som drabbar oss ideligen bottnar så klart i vårt yttryckssätt,tankegångar osv. Forumet är till för alla,sedan hur vi uttrycker oss i skrift är en sak..Om det betaktas som löjligt intetsägande svammel sandlådeprat m.m. Då det finns olika syn och värderingar tankar om personer,bör man nog vakta sin tunga..Vi har tigit och tagit emot sk-t länge nu Sedan så finns det de som vill mycket ,men kommer ingen vart...

2011-10-26 kl 22:11

Till dej Frank,din fråga gällande chatfunktion här, fick du väl svar på.Här finns inte behovet,därav svaren...Kom fram ur garderoben och förklara varför du vill ha den,efterlysr ett ärligt svar...

2011-10-27 kl 19:34

Det är markligt med din inställning till någonting som du egentligen inte verkar veta något om. Du har i andra trådar profilerat dig som teknikvänlig och gärna har nya tekniska prylar både vad det gäller datorer, skrivare m m. Men när det kommer till användandet av en dator så tror jag du inte har nått ända fram.

I en chatt kan man dryfta saker med andra inloggade och få svar omedelbart. I flera av trådarna här på forumet skrivs det och kommenteras på ett sätt som bättre hör hemma i en chat än på ett seriös forum. En chatt ger oss medlemmar det utrymme som vi behöver när vi har skrivklåda och bara vill ha roligt. Att skriva i en tråd kan ibland uppfattas som lite trögt då den man besvarar inte är inloggad och inte komemr att logga in på ett dygn.

Min inställning är att vi både har nytta och glädje av både trådade ämnen och en chatt.

2011-10-27 kl 21:01

Beröm till dig Frank.De tre första raderna ,Rätt..Sista raden i första stycket,har du ännu mera rätt,beroende på att mitt intresse ligger på 4½ % och jag skall inte lägga ner krut på detta som kallas dator/laptop.Mig tillför det minimalt.Vid vissa tillfällen är bibeln/laptopen OK.

Andra stycket för mig intresset = 0 Visst har jag utrustning men jag har också ett tjänstejon.

Sista raden:Dig passar det,,det är ju bra för dig ..Jag föredrar personliga kontakter och telefonen..

2011-10-28 kl 12:39

Ehhh. Ursäkta mig lite, men jag har en liten fråga bara till dig Bysse.... En fråga och inget påhopp,,, ok...?

Fråga: Vad menar du egentligen?
Som jag tolkar dina svar i den här tråden så är en chat nåt som stänger dig ute..??
Hur menar du då?
En chat är ju som Frank säger helt öppet, alla kan skriva i munnen på varandra om man så vill... Själva grejen med en chat är ju att dialoger kan gå så mycket snabbare.... Inte som nu där man kan få vänta i dagar innan ett svar kommer...

Dvs, när man har tid hinner man slänga in några meningar....

Förklara gärna hur du menar... Jag är måhända trög!

2011-10-28 kl 13:04

Svarar på påhopp angående chatfunktion: Visst kan man känna sig osäker när det gäller nya funktioner, men vad roligt det är att ta sig an nya utmaningar. Man växer med alla data-funk- tioner man lyckats lösa, trots att man har några år på nacken. T.ex. håller jag f.n. på att lära mig att föra över bilder från datorn till CD-skivor (bränna). Det är helt nytt, men så spännade. Chapfunktion, som efterfrågas, är en spännade och enkel lösning, för att direkt kommunicera med varandra. So, go along with it!!
Bild
P.S. Varför lär Ni Er inte att lägga in bilder i inläggen. Det är kanske en utmaning, men kul när man lärt sig det!

2011-10-28 kl 13:42

Det var enklare för,och blir det förkrånglit,då är det många som avstår..det finns faktisk många forum där är det hur enkelt som helst att lägga in bilder i inläggen,men här har man tydligen valt det svårare väggen till det..både på gott och ont..

2011-10-28 kl 17:07

Jag kan inte vill inte förstår inte vitsen med chat.Den överträffar inte telefonen...98% av min tid vid datorn använder jag till blöcket sidor...

2011-10-28 kl 17:20

blöcket sidor ?????

Bild

2011-10-28 kl 22:37

Kasta in sten i glashus Leksnes :-) "Chapfunktion"

2011-10-28 kl 23:27

ZUBAC: Menar du FÖRR?
ISF.. Förr var det mera chat än forum.... Och telefon... Tja,,, visst, men att koppla upp en himskans massa folk på ett gruppsamtal, det kostar en massa pengar det.....
en chat kan man alla säga sitt på och det i munnen på varandra, sen detta med bilder... Det finns delar på forumet där man kan delge varandra bilder om man vill....

Kul att du Leksnes vill lära dig mera.... man blir bara mer och mer nyfiken på datorers funktioner ju mera man använder dem...
Ibland kan man känna ... Fy 17, nu orkar jag inte längre.... Men då lägger man bara igen den,... sen går man tillbaka när man känner sig mogen igen... Informationssamhället är fantastiskt...Eller hur...

2011-11-01 kl 13:48

Dessa senila gubbar lär sig säkert detta också.
De kan ju skriva här så problemet löst.

De vill chatta men de förstår inte ordet.

2011-11-01 kl 21:32

Ha ha ! Helt rätt Sir-n. Skulle vara roligt att få lite respons från redaktionen också......

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 636 fristående campingplatser och 741 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 302 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206