En undran,bara... / av Bysse

• 16 svar
En undran,bara...
2011-08-22 kl 20:56

Efter en månads farande runt olika platser i Svedala,ställer jag mig frågande...Vad har hänt , Man skall ha el-äggkokare,el-vattenvärmare,el- kokplatta,för att få ut så mycket som möjligt av elen man betalar för på c-plats,el-kaffebryggare,el-rakapparat, TV-e det ett måste? lapptopp/dator,m.m.Är gasspisen skådebröd...Undra på att Ni måste ha elverk..Lösning::: Koka äggen i kastrull på spisen,de blir inte sämre för det..
Kaffevatten går fort att koka på spisen...

2011-08-22 kl 22:05

Tja, stora vagnar tillåter mycken utrustning. Kaffebryggaren fick bli hemmabryggare när vi bytte till bil, trots mycket modest husvagn. Vattenkokaren hänger med, liksom gasolspisen. Datorn har "blivit" ett måste, men det hänger ju på möjligheten till internet, vissa saker behöver vi sköta även under resa. Men visst, stora campingar erbjuder dator och internet. Nu när vi har platt TV - så sitter den på plats, tidigare tillhörde TV vinterutrustning.
Vi som startade i tält kan ju ibland undra hur vi överlevde! Men det går nu med.

2011-08-22 kl 22:24

Förr var det camping men det är det knappast längre utveclingen har tyvär gått åt fel håll.

2011-08-22 kl 23:56

Är jag på camping å betalar 40-50 kr för elen/dygn så ser jag till att använda elen oxå .

Bättre att man får betala vad som används ist .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2011-08-23 kl 07:24

Det är väl lika mycket camping även om man råkar titta på TV eller har en dator med sig?? Fattar inte jämförelsen då jag är helt övertygad om att man hade gjort samma sak på 80-talet om möjligheten funnits!! Idag har vi möjlighet till trådlöst internet vilket inte fanns tidigare.

Däremot använder jag gasspisen till allt det andra. Men det har med vikten att göra... Jag har inte lastvikt eller plats å släpa med mig kaffebryggare, brödrost & våffeljärn.

2011-08-23 kl 09:54

Det beror på vad man vill få ut av sin camping.
Vi campar för att kunna vara på ett ställe som ligger nära havet, eller en speciell sevärdhet.
Vem har sagt att man ska leva primitivt bara för att man campar?
Husvagnarna och husbilarna utvecklas och blir mer och mer bekväma, man betalar flera hundra tusen kronor för dom.
Det är ju frivilligt att välja gasspisen och sitta i mörker, eller använda sig av moderniteter som förenklar semestern.
För min del gillar jag inte gas, så därför är jag glad att det finns el.
Varför använda duscharna eller toaletterna, man kan säkert bada i en närliggande sjö.
Skämt o sido, alla gör väl som dom vill.

2011-08-23 kl 10:00

Dethleffsarna...Ett bra inlägg å svar...

2011-08-23 kl 10:40

conny-555 skrev:
Är jag på camping å betalar 40-50 kr för elen/dygn så ser jag till att använda elen oxå .

Bättre att man får betala vad som används ist .

Sant.
Betalar man för bio, så vill man nog se hela filmen. Köper man en middagsrätt vill man nog äta den osv...

Ang elpris.
Det dyraste jag har sett på en campings hemsida är, håll i er, 120kr/dygn.

2011-08-23 kl 10:45

Du Phippa,kan man kalla svindyrt,samt svinaktigt att ta ut ett sådant pris...

Vad skulle campingavgiften kosta på denna camping??? 5-700 per dygn????

2011-08-23 kl 13:14

Nu är jag inte riktigt med i ditt resonemang Bysse?
I en annan tråd skriver du att du bytt från Kabe till Bürstner för att Kabe var tråkig och för mycket Volvokänsla och att Bürstnern fick du med all extrautrustning som finns. Luftfjädring tom.
"Man skall förnya sig och hänga med i utvecklingen om man har möjligheter" skriver du också.
Sen ställer du dig i denna tråd frågande över vad som har hänt när vissa använder elutrustning i sina ekipage.

Kanske kan det vara ett sätt att hänga med i den utveckling du beskriver i den andra tråden fast med en betydligt ringare investering.

2011-08-23 kl 13:31

Helt rätt chriper, man kan se det på olika sätt,samt det beror på hur man vinklar saker och ting.Den första delen i ditt inlägg var inte hela sanningen..
I andra meningen ,om man har mö jligheter,+ tillägg ekonomi och har känsla för det... .
Tredje raden,, jag skrev inte ut hela tanken,, den var ,var tar den känslan av camping vägen när man kopplar in el till allt,förstår du nu...

2011-08-23 kl 14:22

Bysse skrev:
Du Phippa,kan man kalla svindyrt,samt svinaktigt att ta ut ett sådant pris...

Vad skulle campingavgiften kosta på denna camping??? 5-700 per dygn????

180kr/dygn. I Gävleborgs län.

2011-08-23 kl 14:40

Bysse skrev:
Helt rätt chriper, man kan se det på olika sätt,samt det beror på hur man vinklar saker och ting.Den första delen i ditt inlägg var inte hela sanningen..
I andra meningen ,om man har mö jligheter,+ tillägg ekonomi och har känsla för det... .
Tredje raden,, jag skrev inte ut hela tanken,, den var ,var tar den känslan av camping vägen när man kopplar in el till allt,förstår du nu...

Vart tog känslan med camping vägen tro, med en Burstner 810 . Med El eller utan.

2011-08-23 kl 15:00

Du cleopatra..Känslan för mig med camping är både och.Känslan finns kvar, det är bara hur jag kan variera, om jag vill ligga på en filt eller sitta i vita skinnmöbler,...Valfrihet gör att jag kan ställa fordonet och rusta mig och dra iväg dit inga vägar finns och utan el. Finare är jag inte, sen kan man utvidga detdär med camping,bara man trivs....

2011-08-23 kl 20:55

Som sagt, camping kan vara så oerhört mycket och blir ju vad man gör det till.
Finns faktiskt de som tycker att cykel, med eller utan motor, är det enda rätta campingfordonet. Nöjer sig med bara vindskydd, sovsäck, spritkök, en brödlimpa och några konserver i packningen. Det enda elektriska är en ficklampa. Campingplatser fnyses åt, man klarar sig med toarulle, tvål och tvättlapp.
Andra finner tjusning i att kosta på sig allt som kan göra det mobila livet bekvämt och lyxigt. Husbilar för sjusiffriga belopp med inbyggda elverk som kan driva alla apparater, från diskmaskin och microugn till TV, AC och nämnda äggkokare.
Några har ett närmast lidelsefullt förhållande till själva fordonet och avlägsnar sig ogärna ur synhåll. Bevakar alla system och ser så allt funkar, alltid något som behöver justeras lite, invägningen, markisen, antennerna... Kvällssnacket runt den förkromade turbogrillen handlar mest om chippning, vikter och solpaneler.
Andra ser husbilen/vagnen som ett sätt att få upplevelser, att komma till olika platser och helt enkelt kunna vara där på ett bekvämt sätt, vare sig det handlar om kalfjället, storstaden eller Ullared.
Vissa åker ogärna utanför länsgränsen och kan mycket väl tänka sig att campa i en grusgrop, det kanske finns lingon i närheten? Ett loppis? Huvudsaken man kommer ut lite.
Andra tycker semestern har varit totalt misslyckad om inte trippmätaren visar 500 mil och man kommer hem med antingen en halv torkad ren eller bagaget fullt med tullfri pilsner.
Vi är ju alla olika, lyckligtvis. Huvudsaken är väl att man finner sin egen stil och trivs med den. Har haft husvagnar av skiftande kaliber sedan 1972, förutom några år med husbil på senare tid. Detta var dock inte vår grej, så i år är vi tillbaka till en liten enkel och lättdragen resevagn och trivs utmärkt. Fast det är klart, vi har ju TV då´rå, å lilla laptopen är med ibland... men ingen äggkokare!

2011-08-24 kl 08:32

svar till campare! du har helt rätt,i din beskrivning.

• 16 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206