Hur lägger man in en bild i forum? / av gt

• 23 svar
Hur lägger man in en bild i forum?
2010-11-10 kl 19:58

Man finner en tråd vara intressant!
Man vill gärna svara! Man vill tom infoga en bild för helhetens skull.
"En bild säger mer än 1000 ord"!

Kanske en bild - här och nu!

Smileys går till vilken nytta när det är en bild jag vill visa inom trådens ramar!

Forumet behövs kanske revideras??

MEN HUR GÖR MAN?????

2010-11-11 kl 00:08

Hej gt. Jag förstår vad du menar utom just frågan med att forumet behöver revideras? Jag frågar inte kritiskt utan bara av nyfikenhet!

Så till bildinläggningen. Jag har tidigare fått en och annan kritisk röst mot mig när jag försökt förklara hur man gör en viss sak i datorn. Vi är alla olika och det som är logiskt för en person är hur svårt som helst för någon annan. Därför uppfattas ett tips olika beroende på vilken datorvana man har, och så kommer det alltid att vara.

Nu tar jag dock risken igen och gör en liten lathund för inläggning bild i ett inlägg.

OBS INLAGD REVIDERAD TEXT UNDER PUNKT 5 torsdag 11/11 kl 19.20 OBS

1: Öppna upp en ny webbsida genom att trycka på adressen http://forumbilder.se

2: Där finns det ganska vettigt beskrivet hur du laddar in en bild på deras sida. Du börjar med att trycka BLÄDDRA, för att leta fram den bild du vill ha in i ditt inlägg. Sedan går man till scrollfältet nedanför (beskära bilden) som står ställd i 640 X 480, den ändrar man till 320 X 240

3: Döp bilden till något enkelt och tryck på LADDA UPP

4: Då kommer en sida fram med 7 olika fält med koder. Kopiera den kod som finns i fält 5 (Hotlink för forum alt. 2)

5: Sedan växlar du webbsida till campingglädje och klistrar in koden i ditt inlägg.

När man klistrar in länken från forumbilder.se läggs en text upp som ser ut ungefär så här:
[url=http//forumbilderse]
[img=http//forumbilderse/images/9c11201063714c609.jpg][/url]

Nu skall du radera hela övre radens kod
[url=http//forumbilderse]
Du skall också radera den sista snutten i rad 2 [/url]

Vips så skall din bild lägga sig där du vill förstärka ditt inlägg.

Hittills har inte de forumtrådar med inlagda bilder blivit långsammare pga bilderna, och vi får hoppas att kommande inlägg inte heller påverkar hastigheten. Vi får pröva oss fram helt enkelt.
Om detta funkar för er, så skicka en tacksam tanke till signaturen Leknes, eftersom detta tips grundar sig på Leknes vilja att lära nya saker i datorns värld.
Inget är egentligen omöjligt för någon av oss. Det är bara det att det omöjliga tar lite längre tid!

Lycka till
Hälsar
/Roland

2010-11-11 kl 13:19

Hej Roland alias ostbergr!

Stort tack för hjälpen!
Men varför kan man inte lägga in Din utmärkta länk bakom en "knapp" vid Formatering och Inställningar. Då har man reviderat i rätt riktning och gjort forum än mera lättanvänt.

Se under min tråd "Säkerhetsavstånd mellan vagnarna. Visst blev det bra?

Än en gång tack för lotsning bland Campingglädjens labyrinter!

2010-11-11 kl 13:27

Hej Roland!
Jag får också tacka för den länken!

2010-11-11 kl 13:58

OK, håll lite utkik i mitt tips ovan, eftersom det kommer en liten justering (till det bättre) som handlar om att slippa den störande texten som syns bredvid fotot.
Jag skriver in en rad om revidering när texten reviderats.
/Roland

2010-11-11 kl 14:33

Hej Roland!
Jag ser ingen störande text brevid min bild i tråden - Säkerhetsavstånd.....

Varför inte införa mitt tips om en "knapp" som leder direkt till inläggning av bilder i forum likt det jag gjort.

Varför gå över ån efter vatten?

zubac - "en gamal räv" - i detta forum har heller inte hittat fram efter många år. Så nog behövs en tydliggörande revidering!

2010-11-11 kl 14:43

Hej!
Om jag inte minns fel,så var det inte möjligt i den gamla forumet.Och på den här nya så är Vi alla lärlingar både gamla och nya rävar.Men visst är det kul med nya saker...

2010-11-11 kl 14:45

Nej varför gå över ån......
Under kvällen kommer en lösning (hoppas jag) som ni kan prova, och den handlar om att lägga in bilder från de ni redan laddat upp i er profil. Alltså de som redan finns här i Campingglädje. Det känns ganska nära det som du gt säger med en egen knapp. Därefter behöver vi förhoppningsvis inte gå omvägen över forumbilder som jag beskrivit en bit upp i tråden, och vi slipper störande text.
/Roland

2010-11-11 kl 14:47

Ja! Det är inte alltid lätt. Varje nymodighet har sina problem!

Se YouTube: DATASUPPORT av äldre snitt!

http://www.youtube.com/watch?v=zotTf0G9STM

så ger det en klar bild över problemen!??

Då finns det anledning till att både LE och SKRATTA!

2010-11-11 kl 16:15

Nu blev jag väldigt nyfiken på vad som är på gång.

[ia=23018]

Bild 23017

Bild 23019

Titta vad jag kunde! Hur kul som helst!

2010-11-11 kl 19:51

Här kommer nytt tips om ENKLARE inläggning av bild i ett inlägg.

Om man gör enligt följande tips behöver man aldrig gå omvägen över forumbilder.se som jag beskriver i denna tråds inlägg nr 2.

1 Ladda upp bilden på vanligt sätt via campingglädjes bilduppladdning ( i den omtalade lilafärgade listen längst ner)
.
2 Gå sedan till dina bilder och klicka upp den bild du vill lägga in i ditt inlägg. rulla ner en bit på sidan tills du kommer till det första gröna fältet: INFORMATION. Sista raden där börjar med ordet EosCode. Kopiera allt som står i den första vita rutan. (Klammrar, bokstav och siffror)

3 Gå därefter till ditt inlägg och klistra in klamrar, bokstav och siffror.

4 Nu visas fotot som en miniatyr i inlägget. Vill man som läsare se en större bild av fotot, är det bara att klicka i fotot. Då öppnas fotot i ditt fotoalbum.

5 För att komma tillbaka från den stora bilden till tråden och inlägget, klickar du på webbläsarens BAKÅTPIL (oftast längst upp i vänstra hörnet)

Lycka till.
/Roland

2010-11-11 kl 20:19

Tänkte bidra med ett exempel på hur det kan se ut.
Denna bild är för liten att tyda, men klicka på den så ser man vad jag menar med vad som skall kopieras (punkt 2 ovan) för att sedan klistras in.

Bild 23011
Glöm sedan inte vad jag sa i punkt 5 från inlägget ovan.
Hälsningar
/Roland

2010-11-11 kl 20:38

Hej Roland!

Mkt bra! Men vägen dit skall vara rak, tydlig, enkel utan en massa kurvor hit och dit. Det är det som är konsten i det hela!
Förs då blir den användbar för alla!
Först då blir det ett kompliment till all text!

2010-11-11 kl 20:47

Tusen tack Roland! Vilket lyft forumet fick tack vare Dig.
Här får Du ett foto på mig som Du kan ha på nattduksbordet:

[ia=23020]

Fotot tagit 1942 i Bergsnäs, Växjö.

2010-11-11 kl 20:49

Gt, leknes, zubac och alla andra: Vi får hjälpas åt alla med att räta ut kurvorna. Skruvar vi lite här och lite där kanske vi får en knapp med texten: "Vill du infoga en bild?"

/Roland

2010-11-11 kl 21:07

Här är vi nu i en tråd där vi testar och leker lite under tiden vi tränar på bildinlägg.

Jag ser framför mig många foton i andra trådar, där det visas på smarta lösningar av olika slag. Lösningar som gör att vi inte behöver uppfinna hjulet en gång till. Bilder på säkerhetshöjande lösningar och bra hjälpmedel. Vi har redan sett ett exempel i tråden om SÄKERHETSAVSTÅND mellan vagnarna. Bild från gt och ytterligare ett bra exempel från chriper där båda tipsar om hur avstånden mellan vagnar/bilar kan hållas. Kombinationen bilder och textinlägg ger en bra beskrivning för läsarna.

"En bild säger mer än tusen ord". Tänk den där superenkla infästningen av.... eller den sinnrika hållaren för.... För visst hittar vi på saker under alla campingresor vi gör?

Kanske kan vara ett tips till redaktionen om att utse månadens tips? Med redovisning av de smartaste tipsen i kommande nummer?
/Roland

2010-11-12 kl 08:59

Jättebra idé, Roland!
Jag skapar en tråd som heter "Mitt bästa tips" i avdelningen Praktiska tips/Teknik.

Ha en bra dag!
/Jenny

2010-11-12 kl 16:31

Tänk om man bara kunde högerklicka i svarsrutan och få med "klistra in bild" i listan!

2010-11-12 kl 16:47

Ja det låter väldigt enkelt. Men ett sådant script tror jag blir oerhört tungt för hastigheten. Ett script som då skall ta hand om foton oavsett hur stora de är och anpassa dem till svarsrutan.
Scriptmakarna läser dock alla våra inlägg så det kanske helt plötsligt dyker upp en sådan lösning en dag? Spännande förslag.
/Roland

2010-11-13 kl 09:52

Hej!

Hitta fram bland Campingglädjens labyrinter!

Webbsidan med adressen http://forumbilder.se är det som behövs. Men hur många hittade dit. En hemlighet? som nu sett dagens ljus. Men varför skall det göras så krångligt?
Jag bifogar ett förslag, en bild med en blå liten "knapp". När man klickar på den så kommer man till ovan nämnda sida.
Ska det vara så konstigt??
(Har använt alt 2 där det står forum men bilden kan kanske vara lite mindre, från början!)

Bild

2010-11-13 kl 10:41

Toppentips gt! Man får tacka!!

2010-11-13 kl 11:37

http://www.forumbilder.se/thumbs/191320101129525156.jpg
TEST

2010-11-13 kl 11:39

Det blev fel.

• 23 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206