Hur säkra förtält från kryp? / av Adria743ut

• 5 svar
Hur säkra förtält från kryp?
2021-01-20 kl 08:17

Hej hej. Ny husvagnsägare här som tänkte prova på husvagnslivet.
Vi slog upp förtältet för att testa, och lät det stå några veckor. Vi la endast ut medföljande förtältsmatta, direkt på gräset.
Vilket inte fungerade sådär superbra. Det började såklart lukta jord/mögel rätt snabbt.
Men största problemet var väl alla spindlar, kom säkert in ett tiotal äckliga spindlar per dag. Lämnade husvagnen i två veckor å det var som taget ur en skräckfilm med säkerligen hundra döda och levandes spindlar på golvet i tältet. Inte ens mitt beprövade medel radarspray runt tältet fungerade, mest troligt pga att det regnade väldigt mycket

2021-01-20 kl 08:35

Hej och välkommen. Vi lägger en presenning under förtältsmattan. Det hindrar vatten och gräs från att leta sig upp genom mattan. Det gör det förmodligen lite svårare även för kryp att hitta in, men att helt utestänga kryp när man bor i naturen tror jag är svårt. Hur många eller få man får in beror kanske även lite på platsen man ställer sig på. Tycker inte att vi brukar få in så mycket kryp, men några skalbaggar och några spindlar brukar vi se på en säsong. Viktigt är väl också att sätta upp förtältet på rätt sätt, för att få det så tätt som möjligt. Bifogar därför en länk som jag själv lärt mig mycket av. Tipsen bör funka även om man har tält av annat fabrikat. Lycka till med campandet och hoppas att ni upplever nästa säsong trevligare.
https://www.isabella.net/se/support/tips-tricks

2021-01-20 kl 11:56

Jag har aldrig provat att låta förtältet stå för sig själv i flera veckor. Har jag tältet uppe är det för att jag campar, och då är jag där varje dag.

Men i dagligt bruk håller jag med Jan-E. Visst kommer det in ett och annat, med olika antal ben, men inte så det blir något skräckfilmsliknande.

2021-01-20 kl 22:31

Det finns områden som är "spindeltäta". Framförallt i nya bostadsområden där det tidigare varit skog/ ängsmark eller liknande.

2021-02-01 kl 18:27

Ja nu hade vi väl lite otur oxå med platsen vi valde att sätta upp tältet på. Tidigare hade de hållt på stapla ved i närheten (brukar finnas endel spindlar runt ved) , och det ösregnade om vartannat, vilket säkert gjorde att de sökte sig in i tältet mer än vanligt för att undkomma att drunkna. Såg i en video att de "rullade" in tältmattan med förtältets nederkant, får väl testa nått sånt.

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206