2020-10-20 kl 21:08
|
|
Vilken typ av kabelsko ska man ha vid parallellkoppling? Det ska ju rymmas kabel som går från batteri 1 till batteri 2 plus kablar som går vidare till husvagnens förbrukare. |
2020-10-20 kl 21:50
|
|
Du måste ju inte skarva på batteripolen. |
2020-10-21 kl 08:57
|
|
Vid planer på dubbla förbrukarbatterier så är det lämpligt med förpressade rörkabelskor (sexkantspressade) på ledningarna mellan Batterierna och då det krävs en grövre ledning (minst 35m2) så bör man läsa på lite och Skyllermarks förpressade kablar som är förtennade som används i båtsammanhang är nog det mest lämpliga. Säljs av de flesta båttillbehörsfirmor. Lite att läsa på: https://sutars.com/content/files/elguide_2018_v2.pdf |
|
2020-10-21 kl 10:40
|
|
Tack för tipset! |
2020-10-21 kl 19:15
|
|
Säkert bra grejor. Förmodligen är priset i paritet. |
2020-10-21 kl 19:27
|
|
Man kanske ska ha två separata batterier istället så man kan byta till ett fulladdat när det första håller på att vara tomt? |
|
2020-10-26 kl 16:52
|
|
Så kan man göra. Men det kräver ju mer aktivt mixtrande och tillför frågeställningen om vilket batteri du ska ladda egentligen. I en husvagn har man inte behovet av att reservera ett batteri för motorstart. |
2020-10-26 kl 17:21
|
|
En vän till oss har två separata batterier och kör slut på batteri 1 och kopplar över till batteri 2 medan b 1 laddas igen. Det här förutsätter ju att man har tillgång till 230V någon gång under resan. Kanske det känns lite tryggare än att bränna bägge på en gång. |
2020-10-26 kl 22:22
|
|
Känns fullständigt meningslöst vill jag påstå. Bättre att ladda bägge batterierna när du har tillgång till 230 V. Det är mer effektivt. |
2020-10-27 kl 05:42
|
|
Ja, jag är lite kluven i den här frågan, men lutar lite ändå till parallellkopplade batterier. |
2020-10-27 kl 14:53
|
|
Varför inte kombinera parallellkopplade batterier med en solcell, om ni avser att vildcampa. Då får ni laddning av båda batterierna även mellan de tillfällen ni står på 230 V. Oavsett det så skulle jag välja att parallellkoppla. Förstår inte alls vitsen med att använda ett i taget och hålla på och byta/koppla över till det andra. Man vinner ju inget på det, bara mer jobb. |
2020-10-28 kl 07:40
|
|
Jag kan se tanken i att om man använder ett i taget så har man lite koll på att man använt häften av den tillgängliga strömmen. Dock är det ju isf mycket bättre att skaffa en mätare så ser man hela tiden hur man ligger till, man får ännu mer koll och man slipper alla manuella moment. |
2020-10-28 kl 08:24
|
|
Vill man ha en god livslängd på blybatterier ska man inte ladda ur dem till mer än 50 %. Det innebär ju att man behöver någon form av mätare för att veta när man kommit till den gränsen så att man kan byta batteri (om man har två som inte är ihopkopplade). |
2020-10-28 kl 10:09
|
|
![]() |
2020-10-28 kl 12:19
|
|
En mätare som mäter vadå? En voltmeter ger inte så mycket info, man måste väl ha något som mäter Ah? |
2020-10-28 kl 13:12
|
|
Sådana finns. Jag har haft en i några vagnar, tills den gick sönder. |
2020-10-28 kl 18:41
|
|
Kul att man kan roa lite. ![]() Men det fick mig att googla och inse att mitt uttryck är felaktigt och inte det jag menade. Någon otillåten camping i stan var ju inte vad jag syftade på. ![]() https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vildcamping Kanske beror mitt misstag på att jag sett detta: https://alvdalenfiske.se/vildcamping/ Fricamping kanske är ett mer korrekt uttryck, men inte lika roligt. Vad sägs om naturcamping, det kan väl väcka kul associationer. ![]() Men jag gillar din tolkning av vildcamping. |
2020-11-02 kl 12:46
|
|
Stämmer. För att få full koll behövs en ampere-mätare som du skriver som ligger i serie med batteriet så att den har koll på all ström som tas ut från batteriet respektive laddas in i batteriet. Jag har en Victron BMV-712 som man kan läsa av både via display och en app i mobilen/läsplattan. https://www.victronenergy.se/battery-monitors/bmv-712-smart Vet att det finns betydligt billigare också. Är man bekväm med att beställa från kina via Aliexpress eller liknande kan man komma undan med några hundralappar. |
2020-11-02 kl 15:34
|
|
Inte en amperemätare, utan en ampere-timräknare. Kolla på instrument för båtar. Där finns mycket sånt. |
2020-11-03 kl 06:24
|
|
Jag har en Simarine Pico. |
2020-11-03 kl 07:01
|
|
Toppen! Tack för tipset! |
2020-11-03 kl 10:47
|
|
Fast nog kommer man en bit på en voltmeter med. Man vet ju vid vilken nivå på spänning det börjar bli skadligt urladdat, den nivån är väl samma hela tiden. Kapaciteten (antal Ah) ett batteri har ändras väl med åldern? Vilket gör att 50% urladdat alltid är samma voltnivå, men övertid innebär färre Ah, eller? Och om man inte börjar med laddat batteri, hur vet man då hur många Ah man kan plocka ur innan batteriet är urladdat? |
2020-11-03 kl 11:58
|
|
Spänningen varierar med det strömuttag du har, och även med batteriets förslitningsgrad. Dessutom reagerar olika batterityper olika på urladdning, när det gäller vilken spänning de klarar att hålla kvar. |
2020-11-05 kl 15:46
|
|
Ja, spänningen varierar ju, men släcker man all belysning osv så får man ju rätt snabbt en uppfattning om hur landet ligger. Absolut är den mindre exakt än en Ah-räknare, men samtidigt så slipper man ju all form av manuellt steg som är lätt att glömma. Då skulle räknaren ju vara som färddatorn i vissa bilar, som nollställs när man tankar bilen. Då kan man ju hela tiden se hur mycket man plockat ur sen förra laddningen, sen får man hoppas att det då hann bli fulladdat. Men det kräver ju fortfarande att du har koll på kapaciteten i batteriet för stunden. Har man koll på båda dessa så kan man styra det hela rätt bra, för min del räcker det gott att släcka belysningen och då se spänningen, så vet jag ungefär hur illa jag ligger till. Oftast har man ju samma saker igång som man inte stänger av då, som värme, stereon på standby osv. Men man måste ju då lära sig vart man brukar ligga. |
2020-11-05 kl 17:36
|
|
Simarine Pico mäter både spänning och strömuttag. Den lär känna batteriet och hur det åldras. Den mäter även hur mycket ström som går in i batteriet, om det kommer från laddaren,bilen eller solpanelerna kvittar. Jag har däremot byggt ut den med en extra shunt för att mäta vad enbart solpanelerna laddar. Men det är mest för barnens skull. Då kan de se på staplarna hur mycket solen ger och hur lång tid det tar innan batteriet är fullt osv. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.