Kluring angående dragvikter / av CampareAson

• 4 svar
Kluring angående dragvikter
2021-08-05 kl 20:30

Jag kör idag en bil som får dra 1800kg med BE. Min husvagn har totalvikt 1800 och när jag vägde den senast fullpackad så vägde den 1880kg. Det är alltså 80kg övervikt och säkert endast böter om man skulle bli stannad.
Nu har jag tittat på en husvagn med tjänstevikt på 1500kg och totalvikt 1900kr. Den får jag ju dra och lasta 300kg, men jag anar att den väger mer än 1500 då det är eftermonterat både ac och mover. Nu till kluringen. Om jag skulle bli stannad med den nytänkta vagnen och den väger 1900 så är det ju helt plötsligt en för tung vagn som jag drar och anser man då att jag gör en större överträdelse än bara övervikt? Teoretiskt sett så har jag ju faktiskt för tungt efterfordon då och inte överlass eller är det någon som vet hur man resonerar?
Det är ju faktiskt så att idag när jag kör med 80kg överlass så är det ju det både på bil och husvagn, har jag den nya vagnen så är det bara bilens vikt man kanske överträder något.
Någon som vet vad lagen säger och hur tolkas det?

2021-08-05 kl 22:54

För det första så har det inte med ditt körkort att göra vad bilen får dra. Bilens maximala släpvagnsvikt är 1800 kg, även när ingen kör den (och det alltså inte finns något körkort att ta hänsyn till).

Om du hänger efter något som väger (alltså bruttovikt) mer än 1800 kg har du överlast på bilens släpvagnsvikt.

Vad släpets totalvikt är spelar ingen roll. Totalvikten kan vara 3500 kg eller 1500 kg - du har fortfarande överskridit bilens högsta tillåtna släpvagnsvikt med 80 kg i ditt fall.

Däremot har släpets totalvikt betydelse för att avgöra om du dessutom har överlast på släpet.

Det kan dessutom vara så att kultrycket på bilen gör att du även överskrider bilens högsta tillåtna lastvikt. Det beror förstås på om du har packat mycket i bilen, och hur många ni är i bilen.

När det gäller överlasten i vagnen i ditt fall (1880 kg av tillåtna 1800) så är det, numera, en överlast på 4%. Det blir bara böter.
Du har dessutom överskridit bilens släpvagnsvikt med lika många procent. Vill de vara petiga får du samma böter två gånger.

Under förutsättning att du har tillräckligt körkort kan du alltså hänga på en vagn med en totalvikt på 3500 kg utan problem. Så länge den inte har en bruttovikt över 1800 kg får du köra omkring med den. Det går förstås inte med en husvagn, för de ligger aldrig speciellt långt från totalvikten i tjänstevikt, men ett biltransportsläp, som kanske har en tjänstevikt på 900 kg, det kan du dra, trots att totalvikten är 3500 kg.

Det är när det gäller körkortsbehörigheten som totalvikten är intressant. Min bil får exempelvis dra ett släp på 2100 kg, men med B-kort får totalvikten inte ligga över 1100 kg. För att dra din nuvarande vagn efter min bil räcker det med B96 (max 1850 kg), men för att dra den du tittar på behövs det då BE.

Slutligen är din husvagn inte ett efterfordon, utan ett släpfordon. Efterfordon är sådant som inte är tänkt att lastas på, exempelvis en skylift eller kompressor, som får dras i högst 30 km/h.

2021-08-19 kl 09:54

Proffsigt svar! :-)

2021-08-19 kl 16:47

Tackar!

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

• Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206