Historik: Polar – idén som blev en fullträff

Publicerad: 2022-04-06   Uppdaterad: 2023-04-18

Våren 1964 började den kringflackande vägteknikern Håkan Wallin och smidesarbetaren Bertil Holmqvist med verksamhet runt knuten, bedriva hemlighetsmakeri i en lada i Junsele. Några anade till slut vad som pågick. Bakom laduportarna växte nämligen en husvagn fram. Och ja, resten är historia. Det här är berättelsen om Polarvagnen.

Historik: Polar – idén som blev en fullträff
Pinnbröd över öppen eld i fjällvärlden. Denna familj har en 590 GLE med sig som bostad.

Bertil Holmqvist och Håkan Wallin kom på idén att bygga en husvagn efter att han semestrat i mindre angenäma format, bland annat i tält. Därför ville de tillverka sin egen vagn och självklart skulle den tåla extrem kyla, en egenskap som få andra vagnar hade. 

När det första exemplaret stod klar visade Håkan och Bertil upp det för bekantskapskretsen, som spred intrycken vidare till andra. Snart visste många vad Polarvagnen var för något. 

Historik: Polar – idén som blev en fullträff
Middagen är kirrad! Bra fiskelycka och och skönt boende (430-modell från 1983) är en ypperlig kombination.
Historik: Polar – idén som blev en fullträff
Grönt är skönt – eller inte. Helt klart har inredningen och kulörerna ändrats under årens lopp.

Tillsammans byggde de två ytterligare nio vagnar samma år. Modellen hette Polarvagnen TB och prislappen var på 8 963 kronor. Namnet Polarvagnen då? Jo, det anordnades en intern tävling för att namnge husvagnen, och vinnarbidraget kom från Håkan Wallins fru Birgit som fick en klocka i pris.

Och även logotypen kom till inom familjen så att säga. Upphovsmannen var nämligen Ragnar Granqvist som var lackerare på företaget.

Ladan i Junsele byggdes om till fabrik och Junsele Husvagns-fabrik AB föddes. Med anslag från kommun och företagarförening uppstod dock en viss missunnsamhet från andra aktörer vilket ledde till konflikter. Så pass att produktionen fick stoppas tillfälligt för att lösa det hela. Till råga på allt härjades fabriken av en brand den 15 oktober 1966.

Men Bertil och Håkan var fast beslutna att inte ge upp. Efter att temporärt ha flyttat till andra lokaler kunde tillverkningen förläggas till Dorotea, mycket tack vare Doroteas kommunfullmäktigeordförande, Hans G:son Spejare. Ja, han hette faktiskt så. Fabriken invigdes i september 1968.

Historik: Polar – idén som blev en fullträff
1975 var de huvudsponsorer för F1-loppet i Anderstorp där Nikki Lauda rullade i mål som segrare. Samma år sponsrade de den F1-bil (Hesketh-Ford) som Torsten Palm körde i Monaco och Anderstorp och den fick då heta Polar Caravans. Till vänster ett samlarobjekt i form av en F1-tallrik från 1975.

Efterfrågan på husvagnarna blev allt större. Man byggde en lastbil med släp gjord för att transportera fem vagnar åt gången. Men efter att den fastnat i en kurva i Sollefteå fick lastbilstrailern byggas om.

År 1974 blev Polar för första gången marknadsledande i Sverige med sina 150 anställda. De sponsrade även en mängd motorsportarrangemang, bland annat svenska Formula 1 Grand Prix 1975 i Anderstorp och den alpina tävlingen Polar World Cup i Åre ett par år senare. Polar sponsrade också Saab-föraren Stig Blomqvist i RAC-rallyt.

1976 påbörjades export till Storbritannien via Saab-importören i Derbyshire. Samtidigt bildades en klubb för Polarägare i England. Försäljningen till just England varade till det tidiga 80-talet.

Historik: Polar – idén som blev en fullträff
En osedvanligt kantig modell från 1981 – 590 GL.

På grund av ekonomiska problem sadlade Polar om under tidigt 80-tal, från massproducent till kvalitetsmärke. De införlivade småländska Sävsjö med företaget 1987 och bildade koncernen Polar & Sävsjö med 250 anställda.

Året efter köptes Polar & Sävsjö av finska Lohja-gruppen som byggde Solifer. När 90-talet stod för dörren drabbades Sverige av en allvarlig ekonomisk kris vilket satte spår i husvagnsbranschen.

Polar varslade 25 anställda våren 1992 och ytterligare 25 under sommaren samma år. Produktionen upphörde tillfälligt, och när den väl kom igång igen året efter byggdes vagnarna på beställning istället för mot lager. I maj 1996 varslades ytterligare 15 personer, men några år senare vände trenden och personal nyanställdes.

Historik: Polar – idén som blev en fullträff
Det har hänt mycket på 20 år. Så här såg nämligen inredningen ut år 2000.

2001 valde grundaren Bertil Holmqvist att gå i pension. Han hade åren innan byggt upp Adrias framgångar i Sverige och kunde nu efter pensioneringen ägna sig åt annat som lockade, bland annat att spela golf.

Örjan Grandin, svåger till Håkan Wallin påbörjade ett projekt som skulle leda till öppnandet av husvagnsmuseet i Dorotea 2002, där både Polarmodeller men även andra fabrikat fick ta plats. Polar utmärkte sig med att ha 21 procent kvinnor anställda, den högsta andelen av alla husvagnsproducenter.

Historik: Polar – idén som blev en fullträff
Snö, Ingemar Stenmark och Polar var en vinnande kombination 1977 då världscupen kördes i Åre. Den svenska utförsåkningskungen vann både slalom och storslalomtävlingen.
Under 1981 prydde Polarbjörnen tröjorna. Ishockey-VM spelade i Göteborg, Sverige tog silver och Peter ”Pekka” Lindmark slog igenom och utsågs till turneringens bästa målvakt.

Våren 2003 utökades fabriken i Dorotea med 1 000 kvadratmeter och 50 medarbetare. Under hösten samma år flyttades tillverkningen av Solifer till Dorotea från Vanda utanför Helsingfors. Den epoken varade till 2014 då Solifer flyttade till Tyskland. 

Idag har Polar fulla orderböcker, mycket tack vare ökad efterfrågan till följd av pandemin. Med ett så starkt varumärke hoppas vi att Polarvagnens historia fortsätter minst lika länge till.

Historik: Polar – idén som blev en fullträff
Grillen står framme och en fisk har som synes fastnat på kroken – och den var så hääär lång.
Historik: Polar – idén som blev en fullträff
Fricampande i en 590 GLE från 1989. Pst! Hur många kastar pil numera?
Historik: Polar – idén som blev en fullträff
Hela familjen samlad 1978 för en semestertripp i en 420-vagn.
Rulla till toppen