laddning från bil / av Janne

• 19 svar
laddning från bil
2010-10-11 kl 09:38

Får ingen ström från bilen, har kollat säkringar mätt strömmen på batterit i vagnen 12,7v startar bilen och mäter igen 12,7v men på bilens batteri 13,9v ljuset är på . Har direkt kabel i utaget på bilen kylskåpet fungerar på 12v har även mätt på kopplings plinten i vagnen 13,8 ändå går inte strömmen till batteriet Detta är en Kabe Briliant år 97 Vad mer kan jag titta på?

2010-10-11 kl 12:15

På en "vanlig" 7-polig släpvagnskontakt är i regel inte det stift som ger ladström till batteriet kopplat för att göra det. (54G har jag för mig att jag läst att det heter). Ett forum med lite mer aktivitet där man kan få svar på många frågor lite snabbare, och framförallt mer varierat (fler personer) än här är Husvagnsforum.com

2010-10-11 kl 12:30

Länkar direkt till en av flera trådar där just detta diskuteras:
http://www.husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&Itemid=67&func=view&catid=3&id=224755

2010-10-11 kl 13:40

Bra Åsa att du har en idé om vad felet kan vara med Jannes kontakt. Hoppas också att du lika aktivt hänvisar läsare från det andra forumet hit till campingglädje!! Här finns också svar som både du och andra så positivt bidragit med i många varierande ämnen.
Hälsningar
/Roland

2010-10-11 kl 16:11

Jag är medveten om att det bryter mot normal forumetikett att länka till andra forum, och brukar därför inte göra det.
Att jag ändå gjort det några gånger på sistone är den låga aktiviteten här, och i och med att jag vet att informationen faktiskt finns på annan plats tycker jag det är dumt att inte tala om det. Att själv sitta och skriva över den information som finns där, nej det har jag inte tid med! Hade det inte varit ett annat forum hade det varit naturligt att länka till informationen, och jag väljer att se det andra forumet som vilken informationskälla som helst.
Skulle information som jag vet finns här efterfrågas där skulle jag självklart också länka hit, men det har inte varit aktuellt på sistone.

2010-10-11 kl 18:05

Stöttar dej till fullo i ditt agerande Åsa,ibland får man gå över ån efter vatten..mvh.Edling.. Varför inte dra en dubbelledare fr.bil till kylskåp direkt då får du se om kylskåpet reagerar, en kabel jordar man i båda ändar nästa + till +

2010-10-12 kl 08:04

All el fungerar som den ska, kylen fungerar på 12v när bilen är igång.
Jag efterlyser något fel som gör så att inte strömmen går till batteriet ja har 13,8v ikopplingen igarderoben på den kabeln som kommer från bilen men bara 12,7 på kabeln från batteriet. Tack Åsa men ja fann inget på det andra forumet.

2010-10-12 kl 09:10

Vad jag ser har du inte ställt någon fråga på det andra forumet. Men för all del, om du tror att chansen för svar är större här så....
Att du får ström till andra förbrukare i vagnen betyder i säger inget om hur batteriet är kopplat. Ditt batteri är nog helt enkelt inte kopplat mot bilen.

2010-10-12 kl 09:13

Ja du Janne, finns flera orsaker ibland. Kan vara så att arean / grovleken på kabeln mellan kopplingsdosan och batteriet är för klen,,eller så har du anslutningsfel = dålig kontakt mao göra rent kontaktytorna i kopplinge och på batteriet.. Eftersom du har 13,8v i kopplingsboxen i garderoben så finns felet mellan boxen och batteriet..Kan vara så att det är för grov kabel eller fel på kopplingsboxen också,,mvh Edling Kabe Travler

2010-10-12 kl 12:51

Tack Edling . Alla kablar är orginal Kabe , gul modell tjockare går från hansken till kopplingsplint längst bak till vänster i vagnen, därifrån går en blå/röd till dosa/kretskort igarderoben , från dosan på ett annat stift går en gul/vit kabel modell tjockare till batteriet. Undrar om man kan koppla hop gul/vit med Blå/röd ? då jag har full ström där. Tack! någon som vet något om en Briliant 97a

2010-10-12 kl 17:34

Janne,,som du har beskrivit " felet" som vi säger oss emellan så endera är det fel på kopplingsboxen eller försvinner det 1,1v på vägen till batteriet....Sen att koppla ihop 2 kablar utan att veta vad varje kabel har för funktion avråder jag dig från att utföra, kan bli brand , kortslutning , säkringarna går,slå ut andra användare i vagnen...mvh Edling

2010-10-13 kl 13:43

Laddningskabeln från handsken till batteriet går oftast via en diod.
Diodens funktion är att vagnens batteri inta skall mata tillbaka till bilen.
Kan alltså vara diodfel

2010-10-13 kl 15:55

Rolle ,visst kan det vara så,men sitter dioden mellan kopplingsdosan och batteriet,då får du mäta på båda sidor om dioden för att kolla av dioden i alla fall för att vara säker på att den är ok. Edling

2010-10-14 kl 08:13

Tack! detta ska jag kolla det sitter 2 dioder på kretskortet mellan + kabeln från batteriet och inkommande från bil.

2010-10-14 kl 13:08

Spänningsfallet över en diod är ca 0,6v - om dioderna är seriekopplade alltså 1,2v - om de är parallellkopplade är de trasiga

2010-10-14 kl 15:46

Nu Janne vet du var du skall hitta felen och rätta till det hela mvh.edling

2010-10-15 kl 07:56

Tack så mycket nu laddar den igen, dioderna var hela, men när ja mätte upp dom fanns ingen ström hittade ett kabelbrott så nu laddar den igen, inte så mycke så jag får väl skaffa en boster till våren . Tack än än gång.

2010-10-15 kl 08:39

Janne Va var det jag skrev !! Kolla och mät , Jag har 2 st 75 amp batterier samt en booster samt solceller och är problemfri...edling

2010-10-15 kl 15:26

Det måste vara en 13 polig kontakt. Dra en 6 kvm ledning från generatorn över relä så laddar den samtidigt som kylskåpet går. Stannar man bilen blir det ingen kontakt med vagnen på denna ledning men å andra sidan äter den inte bilbatteri heller.
Baccus
Åker med Honda cr-v automat diesel och Solifer

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206