Måste nog till förändring!!! / av gela

Måste nog till förändring!!!
2010-08-13 kl 14:51

kjello skrev:
Hela siten "stinker". Trög, oöverskådlig, ologisk, förvirrande menysystem. Ett riktigt bottennapp. Vissa funktionsfel i Google Chrome.

Så det är inte bara hos mig..visst är det Trög..det tar evigheter att skrolla upp och ner..det gör inte dom andra siten som jag ibland läser..lustigt att man skall göra nåt som var bra till nåt som är sämre..

2010-08-13 kl 16:58

Ja det var tråkigt att det gamla forumet försvann! Varför gjordes husvagnochcamping om känns fel att gå till campingglädje! Nej det är inte roligt längre som det var med den gamla sidan! Känslan finns inte där längre!!!!! :-((

2010-08-13 kl 17:44

Har skrivit ett antal gånger om Stilstorlek och färg på texten. Men har inte fått någon respons. Textfärgen gör att det är omöjligt att läsa. Ok jag kan zooma upp. Men ska det vara nödvändigt att zooma upp till 200 % för att kunna läsa? T.ex. kan jag inte läsa vad som står i inloggningsrutan längst ner, Vit text på ljuslila bakgrund. En katastrof.
Om ni använder SVART TEXT istället för ljusgrå, lila och röd, så skulle de vara bättre. Det som ni vill markera extra kan i välja blå eller mörkröd men då får ni också göra texten med fet stil. Ni har sagt att denna sajt ska vara lättillgänglig för alla. Då är det dags att leva upp till detta. Just nu utestänger ni oss som har synproblem. Ska jag prata med Jämo och Handikapporganisationerna eller ska ni fixa detta själva utan att skämmas?
h-dson

2010-08-13 kl 17:56

Jag tror inte Jämo/Handikaporganisationer lägger sig i dessa webplatser. Istället tycker jag att du skall prata med dom ansvariga direkt. Mycket lätt att hitta chefredaktörinnan och andras Email och telefonnummer. Hot kommer man ingen vart med.

Lars

2010-08-13 kl 18:36

Lars, du har rätt. Men det är lätt att ta i när känslorna rinner över. Jag har skrivit minst 5 inlägg om lättläst text. Det har inte hänt något alls. Jag bad min fru, som har normal syn, att snabb kolla. Hon tyckte att mycket av texten var svårläst p.g.a fel textfärg och bakgrundsfärg.
Ska skicka ett mail till red.
h-dson

2010-08-13 kl 18:55

Tyvärr tror jag inte att våra åsikter väger speciellt tungt här i forumet, vi har bara att gilla läget. Vi är till för den nya sidan, det är inte sidan som är till för oss. Jag häller upp min fredagswhisky och tackar för den här tiden. Somliga, eller rent av de flesta, kommer jag väl att stöta på på andra sidor.

2010-08-15 kl 00:42

Det verkar som om vi gamla uvar på detta forum är mer missnöjda än andra. Eller så är det kanske för att vi en gång trivdes med ett forum som var gjort för oss, med en möjlighet att dela med oss av vad vi upplever i vårt campingliv. När campingglädje drog igång så hade flera av oss en dialog med webbyggarna. Mina förslag och tips visade sig vara förlegade vad gäller web design. Webmakarna var mer intresserad av att göra campingglädje till en nyhets sajt. För mig och flera med mig har forumet varit det viktigaste på denna sajt. I förra versionen blev det också möjligt att visa bilder och kommentera dessa, vilket var till glädje för oss alla. De bloggar/reseberättelsers m m som skrevs på förra sajten verkar ha gott förlorat. Synd ! Vem ansvarade för sajten i version 2 ? Kan inte vara samma person eller personer som jobbat fram denna sajt. Resultatet så långt är rent uselt. Vad får denna sajt för historikvärde om den hela tiden görs om och tidigare information som skrivits går i graven. Låt oss få tillbaka version 2 !

2010-08-15 kl 09:58

Frank, jag tycker det verkar som det i stort sett bara är "gamla uvar" som över huvud taget är inne här så det är väl därför vårt missnöje är det som märks. Dagen yngre nätanvändare skulle nog i många fall inte ens överväga att ta del av ett forum i den form just detta har, så deras synpunkter kommer vi aldrig att se på pränt. Tro inte för en sekund att det här är en forumvariant som är "inne"!
Som nyhets-site tycker jag nuvarande formen är mer tilltalande än den förra som hade ett trist och gammaldags utseende.

2010-08-15 kl 10:01

Synd att man inte vill ta till sig våra åsikter och gå tillbaka till det fungerande forumet.

2010-08-15 kl 12:08

Till alla både gamla och nya uvar.
Vi skall väl inte kasta yxan i sjön ännu utan fortsätta ge synpunkter på olika funktioner (eller icke-funktioner!)? I mitt huvud finns inte den webbmakaren som vill ståta med funktioner som gör att läsarna är missnöjda. Jag tror att de som ligger bakom nya hemsidan kommer att mycket seriöst ta till sig våra åsikter nu när huvudsemestrarna klingat av.
Det viktiga är att vi bakom vår kritik också fortsätter ge tips om förbättringar. Det är konstruktiv kritik som kan ta oss vidare. Läser man inläggen om forumet m.m. så innehåller nästan alla just tips om hur man vill ha det. Det är bra!

Trots allt finns det många läsare (som dock kanske inte har gamla forumet att jämföra med) som är positiva skribenter.

Sedan är det som med vädret. Alla blir inte helt hundra nöjda oavsett hur dagen ser ut.
Nej nu ser vi frammåt och förväntar oss förbättringar från webbisarna. Vi har en bra tråd här där det vore praktiskt att fortsätta diskutera vad som görs. Då kan också webbmakarna lägga in notiser om vad som förändrats och få snabb respons från oss läsare.
Jag ser med spänning fram mot vad som kommer att ändras om.
/ostbergr, moderator

PS Som test har jag gått upp en teckenstorlek i inlägget. Tar det för stor plats på t.ex 15" skärmar? DS

2010-08-15 kl 13:47

Det er inget campinggladje mer, bare en mengde tryckande och tyckande i forumet. Hvor ble det av funksjonen inlegg du inte har lest siden forrige besøket?

2010-08-15 kl 14:19

Ett par konstruktiva (?) synpunkter om nu någon som har hand om saker läser här:

Tittar man i det jag kallar kortlistan på senaste inlägg och klickar borde man automatiskt hamna på sista inlägget. Så sker icke.

I en tråd med flera sidor (som denna) ska man inte behöva scrolla ända ner till botten för komma vidare till nästa sida. Det normala är att man har möjlighet att klicka på sidnummer även i toppen.

2010-08-15 kl 16:47

OJ, såg att det faktiskt finns en knapp "gå till sista inlägget" längst upp. Men man borde kunna välja sida också (man kanske vill kolla tillbaka på något)

2010-08-15 kl 17:37

Konstigt - jag kommer alltid till sista inlägget fast jag hellre vill ha första så jag får veta vad tråden handlar om. Hittar ingen knapp med "gå till första inlägget".

2010-08-15 kl 18:16

Har jag klickat på "forum" och går från någon av dem listorna kommer jag till sista inlägget. Men jag menar från listan som finns till höger när man öppnar Campingglädje-förstasidan. Då kommer jag till bbörjan av tråden.
(I och med att sidorna tar sin lilla tid att laddas in pga av allt lull-lull vill jag göra så få klick som möjligt och komma snabbt fram. Annars får det kvitta för min del...)

2010-08-19 kl 14:58

Hallå alla,

mycket synpunkter och många bra grejor här.

Jag förstår att färgen i listen längst ner (vit/lila) inte fungerar särskilt bra.
Knapparna är också lite för lite kontrast i.

Finns det fler ställen ni känner att vi bör öka konstrasten eller byta färg på texten?

Finns det ställen där ni upplever att textstorleken är för liten? Berätta gärna vart.

// Linus, webbgrafiker Egmont Tidskrifter

2010-08-19 kl 15:54

Hej Linus.
När det gäller inloggningslisten längst ner kan jag tänka mig lägga den i sin helhet under rubriken MEDLEMSSIDOR. Är man gäst är det bara att läsa och kommentera och behöver inte bry sig om just inloggningsmöjligheten. För medlemmar väljer man i medlemssidemenyn att logga in.
Det känns mer nnaturligt att aktivt söka meddelanden eller ladda in bilder genom att de momenten ligger just under medlemsrubriken.
Textfärgen i inlägg m.m. bör nog vara så nära helsvart som möjligt (troligen 000000 i ditt språk).

Textstorleken ökade jag i ett inlägg tidigare i tråden men ingen har nappat på att kommentera just storleken. Jag tror personligen att många skulle bli glada av lite större text (så vi med glasögon inte behöver zooma skärmen).

Alternativ till att ändra kontrast i knapparna kan kanske vara att förstärka knappens kantlinje och skuggeffekt (på 2-3 sidor)?

Har ni funderat på att sätta besöksräknare per rubrik/avdelning eller andra klickbara länkar? Ett räkneverk som finns bakom skalet för er i förlaget. Alla tryckmöjligheter och bilder tar ju kraft i uppladdningarna, och visar det sg att ingen eller få av oss trycker vissa val, ja då finns det ju anledning att plocka bort just den. På så sätt går det kanske att snabba upp framkomsten bland allt läsvärt.

Antar att ni jobbar också med övriga förbättringsmöjligheter/önskemål/påståenden som framkommit i tråden?

Lycka till
/Roland

2010-08-19 kl 16:50

Roland, ditt inlägg med större text gillade jag. Det skulle också vara bra om man kan ändra storlek utan att använda koder. I det tidigare forumet kunde man ändra storlek stil mm. Till Linus, öka kontrasten på den lila texten. Då kan man läsa den utan att anstränga sig.
Jag anser att lättläst text är viktigare än tjusig design och konstiga färgkombinationer.
h-dson

2010-08-24 kl 15:13

Hej Jag ser en annan sak med sidan. Vid långa inlägg på ett ämne så måste man rulla ända upp för att komma till forumsdelen igen. Jag tycker att den antingen ska följa med när man rullar ner i texten eller så ska man när man kommer längst ner kunna klicka på forumsrutan igen. Sedan fick vi i det gamla forumet dom som ville en signaturslapp. Som man kan ha i sitt fritidsfordon så att man skulle kunna känna igen varandra på campingar. Och på vägen för dom som skriver på forumet. det skulle vara kul med en ny nu.

Kör en Opel Vivaro 06 drar en Adria adora 552 UK 07 med mig och frun och 7 småbarn.

2010-08-30 kl 13:15

det var mycket klagomål av dom stora drakarna jag är för dum på datorer jag vet inte hur det skall vara så därför klagar jag inte för jag begriper inte hur det borde vara, en del andra forum jag brukar besöka är inte bättre heller enligt min åsikt men jag begriper inte dom heller så jag är neutral.

2010-08-30 kl 14:57

Det måste bli lättare att titta i fotoalbumen. Dessutom vore det fint, om man kunde kommentera en eller annan bild.

2010-08-31 kl 08:42

HÄRLIGT Linus och Julia. Jag uppskattar verkligen rutan i högerkanten med rubriken "Olästa inlägg". När man kommer till forumet behöver man nu inte gå igenom alla avdelningarna för att se vad som är nytt. Nu kan man i högerrutan klicka upp de inlägg som kommit in sedan mitt senaste besök. Precis så som i alla fall jag tänkt mig en funktion som gör det mer lättnavigerat.

Nu har ni ett par större saker kvar:
1 Bildhantering med möjligheter att kommentera inlagda bilder, vilket du Julia sliter hårt med. Hoppas du får till det. Kolla också en synpunkt på bildhantering i tråden "Bilder och rapport från resan på Lofoten och Nordtroms."
2 Sortering i tråden så att senaste inlägget ligger först i tråden och och inte som nu att det är första inlägget som ligger överst. Då slipper man scrolla till det olästa.
BRA jobbat till er i webbgruppen!!!!
/Roland

2010-08-31 kl 20:41

Jag håller intre med om att sorteringen ska vara senaste inlägget först. JAG vill ha dem i den ordning de skrevs så jag kan förlja diskussionen i rätt ordning. MEN, i många forum kan man själv välja sorteringsordning, så det kanske vore något här också, att kunna det!

2010-09-01 kl 16:34

Tackar mjukast för knappen "Olästa inlägg". Men som vanligt vill mycket ha mer.. Skulle vara underbart om den knappen fanns på en sidomeny ex vis Forum så man (läs jag) slipper navigera tillbaka när jag läst nya inlägg i en tråd

2010-09-02 kl 12:57

Hej alla!

Jag skrev det här inlägget igår i en annan tråd om bildhantering, men postar den här också så att fler ser den.

Nu har vi ändrat så att när man klickar in på ett album så hamnar man på en mellansida med en översikt över alla bilder som finns i det albumet sorterat på senaste uppladdade bilden först. När man sedan har klickat in på en bild kan man bläddra fram och tillbaka mellan bilderna.
Om man vill tillbaka till vyn över alla bilder klickar man bara på albumets namn igen.

Om ni har frågor är det bara att höra av sig!

MVH
Julia Oldeirus

2010-09-07 kl 15:19

Hej igen alla!

Nu har vi lagt till en box till höger som visar vilka inlägg man inte har läst om man är inloggad.

MVH
Julia Olderius

2010-09-08 kl 14:01

Tackar mjukast för boxen, den uppskattas

2010-09-09 kl 11:16

Varför måste forumet vara så uppdelat på en massa ämnesrubriker, det blir ett väldigt klickande fram och tillbaka, se på husvagnsforum, det är mycket mera lättläst.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206