• 6 svar
Soltak
2019-06-08 kl 18:51

Är inne på att köpa ett soltak till husvagnen. Egentligen vill jag ha en vanlig påsmarkis, men då det är en äldre polar och taket inte är rakt så blir den väldigt litet.
Har försökt läsa på en del på nätet
Ni som har det. Är det bra kvalitet på duken?
Klarar den mycket regn? Blåst?
Stämmer det att man trär i skyddet i skenan precis som ett förtält när man ska använda det?

2019-06-08 kl 20:39

Påsmarkiser brukar sättas i skenan som förtältet dras i... De är ju rätt så meckiga att få i och ur så man låter ju den sitta där tills man har en anledning att ta bort den.
Har sett en del som låtit montera en extra skena aningen under dem vanliga skenan för att slippa ta ut markisen när förtältet ska upp.

Duken är jag inte det minsta orolig för - den håller för det mesta. Att få benen att sitta fast i marken är det som oftast sätter gränsen för när man behöver rulla in markisen. Vår markis är 4 meter så den blir ju lite vindfång.
Vi har Fiammas "stormsäkringskit" med remmar och ganska feta pinnar/spett att skå ner i marken och med fjäderavlastning för att undvika att pinnarna dras upp ur jorden. Men blåser set för mycket rullar vi in markisen.

2019-06-08 kl 21:49

Till en vagn med brutet tak skulle jag titta på ett soltak istället.
Hade ett Isabella soltak till tidigare Cabby 58 vilket var kanon.
Då nyttjar du hela vagn längden.
Har tidigare haft markis på 4meter och den upplever jag för kort.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2019-06-08 kl 22:49

chriper skrev:

Är det samma matreal på tyget och hur fungerar det med vind och regn?

2019-06-13 kl 12:31

Om det blir litet beror ju på din vagn. Jag har brutet tak på Cabbyn men får ändå på en 310 påsmarkis på en 515 vagn. Hade inte större när jag använde soltak. Det var däremot mycket meckigare med soltaket att få det spänt o snyggt o regnsäkert. Påsmarkisen betydligt lättare. Materialet i en fiamma är kraftigare än normalt soltak. Betydligt motståndskraftigare mot regn. Jag fick tag på en begagnad markis istf en biltemavariant men även den är bättre än markisväv.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2019-06-14 kl 10:06

Mansson84 skrev:
chriper skrev:

Är det samma matreal på tyget och hur fungerar det med vind och regn?

Isabellas soltak jag hade har samma tak som förtälten.
Hade även sidor till min.
https://www.isabella.net/se/soltak
Hade det som heter Sun Shine.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
  • 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206