Utveckling av sajten / av linus

Utveckling av sajten
2010-08-20 kl 15:55

Hallå

Vi som skapar hemsidan har börjat göra lite förändringar här på Campingglädje efter att ha tagit till oss av er konstruktiva kritik. Vi vill naturligtvis att sidan ska vara så bra som möjligt för er och att ni känner er hemma här, precis som ni gjorde på förra sajten.

Jag har förbättrat kontrasten en del på lite olika delar här på forumet för att öka läsbarheten. Texten har blivit svartare framförallt och jag hoppas den framkommer mer.

En annan nyhet är under "Köpa"-fliken där vi lagt till en ny list för att enkelt lista artiklar inom specifika områden.

För tillfället jobbar vi med en listning av olästa inlägg för forumet och håller på och ser över boxarna här till höger. Där har vi tagit till oss av vad ni skrivit i forumet och hoppas vi får till det som ni vill ha det.

"Toolbar":en längst ner, den lila listen, ska jag förändra en del. Öka läsbarheten och ordna så man kan stänga av den då några har tyckt att den är i vägen.

Sidnavigationen här i forumet tänker jag flytta upp så den finns både under som över tråden som visas.

Det ovanstående är några delar som håller på och ses över.

Ha en trevlig helg,

Linus, webbgrafiker Egmont Tidskrifter

2010-08-20 kl 20:34

Jag är glad att ni vill ändra så att campingglädje blir mer lättläst. Jag vill ju mer än gärna läsa den här hemsidan och rekommendera den till andra. TACK!!!
h-dson

2010-08-22 kl 16:15

Jag noterar med tacksamhet att "Forum-rutan" är högre upp i högerkanten nu! Bra! Den ökade kontrasten uppskattas också!

2010-08-22 kl 18:18

Hej
Varför namnändring till Camping glädje ? Ni måste vara den enda tidning som har en hemsida som inte heter som tidningen! Dessutom håller jag med de andra som skrivit här att sidan är rörig svårnavigaerad. Droplisten med dess undermenyer som är lite svårläst lila text på mörk botten samt att den inte kan låsas i "nedfällt" läge skapar irritation när man skall växla eller söka bland rubriker.

Euroline-56
Numera med Solifer 560 Artic bakom Audi A6

2010-08-23 kl 10:05

Jag har ett önskemål som också tidigare har tagits upp.
Det är att man hamnar högst upp i en tråd man öppnar och inte som sist.
Jag rullar hellre ner i de trådar man tidigare deltagit. Jag upplever det mer störande att alltid behöva rulla upp föra att läsa i kapp inlägg i en tråd man inte besökt tidigare.
Upplever det som mer eller mindre standar i andra forum.

2010-08-23 kl 11:14

Håller definitivt med chriper. Ändra ordningen så att man som standard kommer till senst skrivet inlägg i trådarna. Då kan man scrolla nedåt bland tidigare inlägg och repetera vad som skrivits. Följden blir då att knappen som idag heter: "Gå till sista inlägget ändras till text och funktion. Knappen heter sedan: "Gå till första inlägget"
/Roland

2010-08-23 kl 17:19

Kan irritera mig som tusan på reklambannern som dröjer var gång man laddar sidan, när den väl är laddad så förflyttas alla länkar neråt, så det är mer än en gång som jag varit för snabb och hamnat på helt fel tråd. Speciellt näg jag haft mager mobiluppkoppling, sidan är överlag riktigt tung över mobilen för övrigt.

2010-08-23 kl 17:50

Sidan hoppar även på hyfsat snabba uppkopplingar. Samma sak händer mig. När man klickar på en meny så hoppar sidan iväg och man har då navigerat till något helt annat. Mycket störande.
/Roland

2010-08-24 kl 07:47

Hoppat beror på att vi läser in hela sidan innan vi börjar läsa in reklamen på den. Vi är väl medvetna om det bekymret med hopp det medför.
Hittills känner vi att det är ett bättre sätt att låta hela sidan stanna upp vid en eventuellt segladdad banner.
Men vi är inte helt nöjda själva med hur det fungerar och funderar ganska ofta på hur vi ska lösa det.

Att som standard hamna vid sista inlägget i en tråd, ska fundera lite på det, ni har nog rätt att det är det förväntade resultatet många gånger.

// Linus

2010-08-25 kl 08:04

Känns inte direkt seriös som förra sidan, varför det nya namnet ?

2010-08-25 kl 09:23

Hej Frågande!
Sajten Campingglädje innehåller både Modellkatalogen, Campingkatalogen, forum och annat som inte finns i tidningen Husvagn & Camping. Tanken är också att vi successivt ska fylla Campingglädje med innehåll som inte är omedelbart kopplat till tidningen. Vi strävar efter en sajt som förmedlar just detta - glädjen med att campa! Jag är dock bekymrad över att du inte uppfattar sidan som seriös - skulle du kunna peka på något som bidrar till den känslan?
Ulla

2010-08-25 kl 12:53

Forumdelen är dålig, men sidan i stort är bra tycker jag! Betydligt bättre än den gamla swom kändes gammaldags och tämligen tråkig faktiskt. Visst är det saker som behöver fixas, men det är det ju nästan alltid på nya sajter!!

2010-08-26 kl 07:46

Hur vore det att få siten fungerande med Google Chrome ?
[img]http://www.cco.se/cg.jpg[/img]

2010-08-26 kl 09:31

Hej,

När vi utvecklar sajter testar vi alltid de i flertalet webbläsare, däribland Google Chrome. För närvarande ser vi inga problem med sajten i Google Chrome.

Angående bilden du bifogade så verkar det som att du kör någon form av annons-blockerings verktyg som förändrar sidans utseende? Prova i så fall att stänga av programmet och se om problemen kvarstår.

/ Utvecklarteamet, CampingGlädje

2010-08-26 kl 14:46

Menar du att inte dessa saker fanns på förra sidan ? ( Modellkatalogen, Campingkatalogen, forum och annat) Vad jag märkt att fler annonser istället som gör att allt går långsamare + mer rörigt. Känns nästan som någon barnsida - inte som en seriös satsning. Kanske mer klirr i kassan med annonsintäkter ? Seriösa företag har väl en egen sida med kopplat namn ?
Saknar den gamla sidan......

2010-09-06 kl 10:06

Har nu skapat en bildmapp som heter förstugan och flyttat över bilder till denna. Har dessutom skickat upp ytterliggare bilder i förstugemappen. Bilderna beskriver bygget av en förstuga, spikertelt, kur. Har nu problem då bilderna inte ligger i tidsordning. Går det att ordna så att man bara kan klicka och dra bilderna så att de hamnar i rätt tidsordning ?

2010-09-06 kl 11:43

Har sorterat mina bilder i album & kommer att lägga i fler bilder senare .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2010-09-07 kl 15:18

Hej alla medlemmar

Nu har vi lagt till en box till höger som visar vilka inlägg man inte har läst om man är inloggad.

Frank, bilderna sorteras efter senast uppladdade, den som laddades upp senast hamnar först. Om man klickar på albumets namn så hamnar man på en mellan sida där man får en översikt över alla bilder ett album innehåller.

MVH

Julia Olderius

2010-09-07 kl 15:37

Boxen till höger med olästa inlägg är en OERHÖRT positiv hjälp som gör att man inte behöver navigera hela tiden genom avdelningarna. Snyggt jobbat Julia och ni andra som gjort detta!

När det gäller bilderna så kvarstår frågan från Frank: Kan man ändra bildernas inbördes ordning i ett redan inlagt album? Det kan ju vara så att man missar att lägga dom i rätt ordning då man laddar in dom, och då vill man ju fixa till dem i någon form av tidsordning.
Kvarstår gör också önskemålet om att kunna lägga till kommentar till bilderna från oss besökare.
/Roland

2010-09-07 kl 17:57

Julia skrev:

Frank, bilderna sorteras efter senast uppladdade, den som laddades upp senast hamnar först. Om man klickar på albumets namn så hamnar man på en mellan sida där man får en översikt över alla bilder ett album innehåller.

MVH

Julia Olderius

Jo jag har insett det. Problemet uppståd när jag flyttade bilder från en mapp till en annan och sedan fortsatte att ladda upp bilder. Så du menar att jag måste redera befintlig bildmapp och ladda upp alla bilderna igen för att få dem i den ordningen jag byggde förstugan ? Trodde det gick att fixa så man bara kunde klickapå en bild och flytta den i mappen ?

2010-09-26 kl 19:42

Hur i hela friden söker jag gamla trådar i forumet ?

2010-09-26 kl 20:26

Du har en bra fråga Frank. Liknande frågor har vi haft tidigare som gäller trådar i forumet, samt att svårigheten att veta i vilken avdelning som trådarna från "gamla forumet" hamnat. Nu när nya trådar skapas kommer vi inte heller ihåg i vilken avdelning de skapats, och det har bl.a. undertecknat påtalat tidigare.
Min lösning har inte anammats ännu, och jag vet heller inte om den är världsbäst. MEN om alla trådar hamnar i samma låda. samt att de sorteras som tidigare med senast inlägg i en tråd överst. DÅ skulle allt bli lättare. MEN det saknas fortfarande en sökfunktion, och den måste Julia/Linus fixa till. Nu finns endast ett sökfönster (vita sökrutan uppe över de fem grundmenyerna)där man kan välja att söka bland ARTIKLAR, NYHETER, MEDLEMMAR. Här måste till en ny rubrik: FORUMTRÅDAR. Då tror jag vi alla kan söka bland både gamla och nya trådar. Jag upprepar vad jag skrivit många gånger tidigare: Skippa uppdelningen i avdelningar som startvy i forumet och lägg i stället bruttosammanställningen av samtliga trådar som startvy. Därefter kan man söka sig till avdelningarna om man har ett specialintresse av trådar inom ett visst ämne.
Kom igen nu Julia och Linus och glöm heller inte lösa möjligeheten att dra och släppa bilder inom sina album. Glöm heller inte fixa till så att besökare kan lägga in kommentarer till andras bilder.
Visst är det härligt med måndagar och en hel oanvänd vecka till att ta tag i detta?

Alla ni andra medlemmar/läsare som har bättre förslag eller inte håller med om ovan lösning: Kom med konstruktiva synpunkter som gör att forumet utvecklas!!!!!
Hälsningar
/Roland

2010-09-27 kl 13:11

Julia skrev:
Hej alla medlemmar

Nu har vi lagt till en box till höger som visar vilka inlägg man inte har läst om man är inloggad.

Tack för den boxen!

2010-09-27 kl 18:24

Jag skulle gärna se att forumet hade mer "standardform", t.ex. ett vanligt phpBB-forum. Blir lite trött på när man envisas med att utveckla egna lösningar till sådant som det redan finns utmärkta koncept för. Resten av sidan kan ju ändå vara nyskapande om man vill.

2010-09-27 kl 18:36

Hej Åsa. Kan du förklara för en som inte kan alla trebokstavsförkortningar och än mindre en med fem sammansatta konsonanter vad du menar?
/Roland

2010-09-28 kl 12:47

Jag hugger ett forum i högen bara. Råkade bli Adria Club (för att hålla mig inom campingsfären).
Det år ett phpBB forum med ett väldigt vanligt utseende som många med forumvana från olika områden säkert känner igen.
http://adriaclub.forum24.se/

2010-09-28 kl 13:35

Åsa nu skall jag inte hugga tänderna i dig med några spydigheter men du svarar inte på frågan: vad betyder alla dina konsonanter? Helt OK att du tycker jag har noll forumvana, så det kommenterar jag inte.
Hälsningar
/Roland

2010-09-28 kl 18:00

Vad bokstäverna betyder vet jag inte och bryr mig inte om heller. Jag använde dem för att påtala för de som utvecklar siten vad jag menade. För dem borde de vara bekanta. Vi användare behöver inte bekymra oss! Jag menade inte alls att antyda att du inte har forumvana och beklagar att det kunde uppfattas så. Inlägget där phpBB ursprungligen nämndes var alltså riktat till utvecklarna och sedan hade jag inte tid att utveckla svaret annat än med ett exempel för att visa även andra vad jag menade.

2010-09-29 kl 00:31

OK Åsa. Då förstår även jag, och du klarade dig bra ur knipan eftersom det nu blommar upp ett tips om förbättringar. Att jag inte fattade att det var till utvecklarna du vände dig kan jag leva med.

phpBB (står för: Hypertext PreProcessor Bulletin Board) är ett skriptspråk, och alla webblösningar har sitt programeringsspråk. Det skall bli spännande att se om ditt tips passar in i redan befintlig programering, och i så fall kan underlätta vardagen för oss läsare.
Det man kan fundera på är om det är så kul att se ut som alla andra forum om campingglädje skulle stöpas om enligt phpBB? Personligen tror jag vi behöver variation för att det skall vara intressant att besöka olika forum, och att campingglädje redan har en egen positiv identitet.
Hälsningar
/Roland

2010-09-29 kl 19:54

asawi skrev:
Jag skulle gärna se att forumet hade mer "standardform", t.ex. ett vanligt phpBB-forum. Blir lite trött på när man envisas med att utveckla egna lösningar till sådant som det redan finns utmärkta koncept för. Resten av sidan kan ju ändå vara nyskapande om man vill.

Håller fullständigt med dig Åsa ! Varför ska man starta om forumet från scratch när det redan finns bra lösningar för forum och varför inte ta det som var bra i förra forumet och översätta till detta om man nu måste göra om allt från början. Sedan kan jag heller inte förstå varför vi ska vara med i detta experiment på en version som verkar ligga i ett alfa stadie.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206