Takräcken och takboxar: Så får du med dig skidorna

Publicerad: 2024-03-01   Uppdaterad: 2024-02-28

Takbox, takräcke, cykelställ eller vanliga skidfodral under sängen? Vad är egentligen smidigast för att kunna ta med sig egna skidor i husbilen under fjällturen?

Du har säkert redan upptäckt att det kan vara svårt att få plats med skrymmande skidor i husbilen. I större fordon brukar man kunna lägga skidorna på tvären i garagedelen, men i plåtisar och mindre varianter som inte är tillräckligt breda och som saknar ett ordentligt garage kan det vara bekymmersamt att få plats. 

Enklast är naturligtvis att lägga in dem under sängen och låta skidorna sticka ut i bodelen, men detta får ofta till följd att det blir kallt interiört då kyla läcker in från den otillräckligt uppvärmda ytan under sängen. Dessutom kan det vara irriterande att ha skidorna på golvet mellan köket, toaletten och sängen. 

– Jag föredrar att förvara skidorna i ett skidfodral som jag lägger rakt i sängen, säger Jonas Nygren som reser med en plåtis från Pössl med tvärbäddar, där garagedelen under sängen inte är tillräckligt djup för att dölja skidorna. 

När han väl är på plats förvarar han skidorna under bilen eller på cykelstället bakom husbilen om de måste låsas fast. Med hjälp av ett hål i bindningarna kan han låsa fast dem i cykelstället med hjälp av en vajer och ett litet hänglås.

Cykelställsmonterad takbox.
Cykelställsmonterad takbox. /// FOTO: Andreas Karlsson

– Naturligtvis skulle jag kunna montera en skidbox på taket eller köpa särskilda skidhållare för bakdörrarna, men jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt att ha dem liggande i sängen när jag åker fram och tillbaka till fjällen och sedan förvara dem utomhus under skidveckan. Ju fler specialfästen du skaffar till husbilen desto mer måste du skruva och det är knappast av den anledningen som jag uppskattar friheten med husbil, säger Jonas. 

Medan kortare slalomskidor vanligtvis får plats på tvären på bakdörrarnas cykelhållare (om du har en sådan) måste längre skidor antingen förvaras stående eller liggande på taket. 

Nackdelen med takmontering är att du måste kunna ta dig upp och då krävs antingen en fordonsmonterad stege eller en lös stege bredvid. Dessutom kan taket redan vara upptaget av solcells-montage, ventilation och AC.

På golvet ligger skidorna visserligen bra, men de är ständigt i vägen.
Ett bra sätt kan vara att ställa skidorna upp inuti husbilen. Men de måste läggas ner innan du kan åka vidare alternativt sättas fast ordentligt.

Ett annat alternativ är att fästa en takbox på cykelstället och helt enkelt förvara skidorna stående i boxen. Vanligtvis krävs inga avancerade monteringslösningar, det brukar räcka med att par extra borrhål, något vinkeljärn (du kan köpa bleck i bygghandeln) eller tillverka egna i aluminium. Däremot behöver du oftast fästa skidorna inuti takboxen så att de inte trillar ut när den öppnas. 

– Jag monterade bort den utskjutande delen av cykelstället (Thule) där cyklarna ställs och behöll infästningen mot bakdörrarna. För att göra själva monteringen enklare valde jag att använda takbågar som kapades i samma längd som takboxen. Därefter fäste jag takboxen i takräckesprofilerna och skruvade fast dessa i cykelhållaren som ligger an mot husbilen. Det är inte särskilt tungt, men det blir ändå lättare om man är två personer som hjälps åt, säger Andreas Karlsson från Borlänge som uteslutande använder skidförvaringen för slalomskidor. Längdskidorna är nämligen för långa för takboxen. 

Om du faller för frestelsen att skaffa takbox till bakdörrarna bör du vara uppmärksam på att välja en lättviktsbox som är enkel att hantera och som samtidigt inte överstiger bakdörrarnas maxvikter. Till skillnad mot cyklar brukar inte skidor väga så mycket, men den som väljer en tung takbox och fyller den med skidor kan snabbt närma sig maxvikten.

Thules klassiska skidhållare för takmontering passar utmärkt på cykelhållaren längst bak på bilen. /// FOTO: Albin Spets
Thule SnowPack L
Den lite bredare modellen från Thule (SnowPack L) är tänkt för snowboards, men det finns också smalare varianter för skidor.  /// FOTO: Thule

Den populära cykelhållaren Thule Elite Van XT (för Fiat Ducato) har bland annat en maximal viktkapacitet på 35 kg. Dessutom bör du inte underskatta vindmotståndet om boxen sticker upp ovanför taket. 

Ytterligare ett bra exempel på en enkel skidmontering är att skruva fast ett par skidhållare från Thule eller någon annan tillverkare i cykelstället. Precis som när du monterar takbox behöver du demontera den nerfällbara hyllan där cyklarna står. 

– Jag använder två skid- och snowboardhållare från Thule (Snowpack L) som jag skruvat fast i cykelstället och kan lätt klämma fast snowboarden på bilen utan att behöva klättra upp på taket, säger i sin tur Albin Spets från Gällivare som borrat ett par hål i cykelhållaren för att kunna fästa skidhållarna med genomgående bultar. 

–  Det är ingen rymdforskning direkt, men det funkar riktigt bra, säger Albin Spets.

Tur- och längdskidor kan vara för långa för att rymmas på cykelstället.
Använd cykelstället för utvändig transport av skidorna.

TIPS

Du som åker skidor och ännu inte har skaffat dig din drömhusbil bör undersöka marknaden noggrant innan du bestämmer dig för ett fordon. Utrymmet i garagedelen skiljer sig nämligen markant och därmed också möjligheten att få med sig olika prylar. 

– Vi har en Westfalia Columbus 600D som är tillräckligt bred så att vi får in våra skidor i garagedelen och den som ännu inte skaffat en van bör undersöka olika modeller då storleken på garagedelen skiljer mycket, säger Emmi von Platen som driver bloggen Explorista med mängder med härliga tips om resor och husbilsliv.

Rulla till toppen