Hjälp en nybörjare välja husbil. / av Anonym 971098886

• 23 svar
Hjälp en nybörjare välja husbil.
2016-02-01 kl 10:12

En husbil ska införskaffas, jag har några krav och jag undrar vilka märken som uppfyller dessa.

-husbilen ska klara användas vid minst -10 grader och inte frysa sönder under vinterförvaring vid mer.
-automatisk växellåda.
-ha alkov eller en nedsänkbar säng i fören.
-myggnät för alla fönster/dörrar/takluckor.

Modeller som jag tror klarar detta är Dethleffs samt Mc Louis, och möjligen Pilote. Även Kabe men då på deras dyra värstingmodeller. Några favoriter här? Kabe verkar dessutom väldigt dyr, är det befogat?

Samt finns några husbilsfällor, bilar som kan bli svåra använda i EU t.ex på grund av längd/vikt/etc?

2016-02-01 kl 10:36

Adria har också vinterbilar till vettiga pengar.
Bürstner är ett annat alternativ.
Gällande värme skulle jag föredra vattenburen Aldevärme.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2016-02-01 kl 11:30

Skulle vi byta till husbil idag skulle det bli Dethleffs eller Adria.
KABE har en del problem med det nya el-centralerna i sina nya bilar.
Sedan har jag "hört" att i vissa modeller så "skrammlar" inredningen.

Jens & Anneli

2016-02-01 kl 11:42

Oavsett märke se till att skaffa en "feinstaubplakette" för att kunna resa obehindrat i de Tyska städer som har miljözoner. https://www.motormannen.se/resan/bila-i-europa/bilresfakta-land-for-land/tysklands-miljozoner/

2016-02-01 kl 12:09

Toppen! Fortsätt gärna bomba på med tips på modeller och annat som är viktigt att tänka på =)

2016-02-01 kl 13:09

Som Chriper skriver...vattenburen Alde är att föredra.
Det finns dom som hävdar att det går lika bra med luftburet, men det ska Du inte köra på om Du har valmöjligheter.
Vilken budget pratar vi om?

Jens

2016-02-01 kl 14:20

Om ny, max 750k med viss extrautrustning, men helst billigare än så och gärna beg..

2016-02-01 kl 17:26

Vet ej vart Du bor, men kolla diverse försäljningsställen och jämför.
Men som jag skrev tidigare så hade jag kikat på Adria, alternativt Dethleffs.

Jens

2016-02-01 kl 20:01

Citat:
En husbil ska införskaffas, jag har några krav och jag undrar vilka märken som uppfyller dessa.

-husbilen ska klara användas vid minst -10 grader och inte frysa sönder under vinterförvaring vid mer.
-automatisk växellåda.
-ha alkov eller en nedsänkbar säng i fören.
-myggnät för alla fönster/dörrar/takluckor.

Modeller som jag tror klarar detta är Dethleffs samt Mc Louis, och möjligen Pilote. Även Kabe men då på deras dyra värstingmodeller. Några favoriter här? Kabe verkar dessutom väldigt dyr, är det befogat?

Samt finns några husbilsfällor, bilar som kan bli svåra använda i EU t.ex på grund av längd/vikt/etc?

Ska försöka svara på några av dina frågor:

Vinterduglig, alla husbilar som har färskvattentank och avloppstank i frostskyddadat utrymme, tex i mellangolv, går att använda på vintern. Vattenburen värme ger ett behagligare inomhusklimat och isolerande gardiner i förarhytten är ett måste.

Ett bra duschutrymme, kylskåp med separat frys och gasolugn är saker som vi uppskattat under våra 9 husbilsår.

Vikt, totalvikt och lastvikt är något man måste tänka på.

- totalvikt, några länder har speciella regler för bilar med totalvikt över 3500 kg och kräver GO-Box eller liknande vilket kan kosta en del. Vägtullar och hastighetsbegränsningar är också i många länder beroende av totalvikten, högre vägtull och lägre hastighet vid totalvikt över 3500 kg.
På många ställen i Sverige och Europa skyltar man med förbud för fordon över 3500 kg för att stoppa lastbilstrafiken vilket begränsar husbilsåkandet.

- lastvikt, många bilar har låga lastvikter, under 500 kg, vilket gör att man inte kan köra med full vattentank och inte kan packa med sig det man vill/behöver. Överlast kan ge höga böter. Väg bilen innan köp så ni vet vad den verkliga lastvikten är, extrautrustning räknas som last.

Fukt, se till att göra fukttest innan köp.

Sen finns det andra saker som planlösningar fundera på, vill man ha fasta bäddar till alla, bädda på kvällen är inte kul. Ett rymligt "garage" ger många fördelar men stjäl boutrymme. En bra sittgrupp där alla får plats är viktigt när vädret inte inbjuder till att sitta ute.

Vi valde inte märke på vår husbil, vi valde en planlösning och utrustningsnivå som vi ville ha och då blev det en helintegrerad Burstner 680 med en totalvikt på 4000 kg som vi är mycket nöjda med. Den har vi använt på resor i Sverige och Europa året runt i temperaturer från -20 grader till +40 utan större problem.

Detta är några saker som vi lärt oss under vårt husbilsliv.

Lycka till med husbilsköpet och välj utifrån era behov.

LAEN
2016-02-01 kl 20:06

Tack för ett utförligt svar LAEN, hur begränsad känner du dig med en tyngre bil än 3500 kg och var är förarhyttsgardinerna placerade - mellan hytt och bo-del? Jens, sneglat lite på Adria nu och det börjar bli en favorit inredningsmässigt. Blir och titta/provköra några olika framåt.

2016-02-02 kl 09:36

Hej
Tror jag måste korrigera LAEN en aning. Det är alldeles rätt att husbilar över 3500 kg faller under de regler som gäller "tunga lastbilar" i alla länder utom Sverige. Dock med undantag för helgförbud för tung trafik, där husbilar är undantagna.

2016-02-02 kl 10:19

Härligt!
Vad blir det för bygge, helintregrerad, halintregrerad eller alkov?
Manuell, eller automat?
Diesel utgår jag ifrån med tanke på vart Du lagt ribban för vad den får kosta :)
Vilken typ av planlösning?

Jens

2016-02-02 kl 10:34

Vill ha automatlåda, alde, halvintegrerad med nedfällbar säng, garage, myggnät i allt, vinkelkök och spis. Sen som bonus bonus tungt chassi, luftfjädring och lite annat jox beroende på hur långt plånboken räcker ;) Matrix verkar inte helt fel..

Fiat före Renault?

2016-02-02 kl 13:01

Har en bekant som just köpte en sprillans Matrix, dom är nöjda.
Jag föredrar Fiat, men vet inget om deras automatlådor. Dom hade problem med sina manuella lådor fram till efter något år som jag inte minns. Det som var problem var att lådorna var för klena. Senare bytte man och satt i kraftigare lådor, kan ta reda på vilket år det var om Du nu tänker kika på manuell låda.
En kompis kör med automatlåda och är nöjd med denna.
Är det queenbed i bak, långbädd eller "Fransk bädd" som står på önskelistan?
Adria har en modell som påminner mycket om Matrix, fast till en billigare peng. Den har också Alde panna.
Kolla lite handlare som sagt, annar är väl bytbil.com en rolig sida att sitta och jämföra olika modeller och handlare.

Jens

2016-02-02 kl 20:48

Att ha totalvikt på 3500 kg och låg lastvikt var en stor begränsning, vi körde alltid med överlast och riskerade att få böta om vi blev vägda. Vi vägde upp bilen, det är skönt att veta att vi kör lagligt.
Begränsningar med 4000 kg totalvikt:
- hastighetsbegränsningar, vi kör inte så fort, vem har bråttom
- förbudet för fordon över 3500 kg gjorde att vi fick köra lite omvägar när vi var i Tyskland i somras, inga större problem
- krav på GO-Box eller liknande kräver lite planering och är krångligt
- högre vägtullar, bro och färjeavgifter är inget problem bara en extra kostnad

Men när vi byter bil nästa gång kommer vi definitivt att leta efter en bil som har en totalvikt på max 3500 kg eftersom begränsningarna för fordon över 3500 kg blir fler och fler. Fler länder som kräver GO-Box, fler städer som inför förbud för fordon över 3500 kg, högre vägavgifter för lastbilar osv.

Husbilsåkandet ska vara spontant, oplanerat och så enkelt som möjligt.

LAEN
2016-02-03 kl 10:14

Hej
Ursäkta LAEN om denna tråd spårar ur och börjar handla om Tyskland och trafikregler men jag tror du har fel när det gäller helgförbud. Se nedan saxat från Motormännen:

Helgförbud för tung trafik
sön/helgdagar kl 00-22. Gäller alla vägar året om. På många vägar förbud även lördagar kl 07-20 i juli och augusti.
Förbudet avser lastbilar med totalvikt över 7,5 t. Samt lastbilar och varutransportbilar under 7,5 t om de drar ett släp. Specialbyggda släp för fritidsändamål (husvagn eller häst- och båtsläp) omfattas inte av förbudet. Inte heller släpkärror dragna av personbilar.
- See more at: https://www.motormannen.se/resan/bila-i-europa/bilresfakta-land-for-land/tyskland#sthash.aLj20b92.dpuf

2016-02-03 kl 16:50

Ska du ha en riktigt bra husbil. Välj KABE 750. Väldigt tjockt golv på den modellen.
Då klarar du vintern galant. I övrigt så har jag inte orkat läsa de andras kommentarer. Finns säkert många andra husbilar som är minst lika bra.
De som jobbar på tillverkningen säger själva att det är den bästa husbil de byggt. :)
ja, det finns risk för att jag är partisk, må så vara. Ger bara den information jagsjälv fått :)

2016-02-03 kl 18:39

Hur går det för Dig?

Jens

2016-02-05 kl 08:03

Det är omöjligt att gå OT i denna tråd, allt är intressant. Ska besöka några återförsäljare i helgen. Från internet-research är rankingen Adria, Dethleffs, Pilote, Kabe. Men beror på slutpris och hur de känns i verkligheten. Återkommer med utfallet. Tack för alla svar =)

Hur gör ni med vinterdäck förresten?
Har tänkt kunna åka till fjälls under våren ialf, mars och framåt. Dubb som gäller eller klarar man sig med dubbfria åretruntdäck, de har väl lite bättre grep p.g.a. tyngden kan jag tänka mig, vore smidigt slippa förvara och byta också. Samt kunna dra i väg söder ut om man semestrar vintertid, finns väl dubb-förbud i Europa?

2016-02-05 kl 08:52

Kul!
Kolla i skåpen på Pilote, de vi tittade på saknade distansskivor längst in mot luftspalten. Dessutom kändes låsanordningarna på skåp/dörrar lite smäckiga. Men det är MIN uppfattning, alla ställer olika krav.
KABE dättr jsg frågetecken på pga deras, i vissa fall, skrammlande inredning samt problemen med deras nya el-central. Den nya el-centralen lär Du inte drabbas av så länge Du håller Dig till nämnd budget.
Av de Du nämner ovan ligger Dethleffs överst på önskelistan, tätt följd av Adria.
Svärföräldrarna har en Dethleffs och har aldrig haft problem med sin husbil.

Frågar Du mig då det gäller däckval så är det dubbade vinterdäck och sommardäck.
Rätt skönt att ha året runt däck, men beakta att gummiblandningen blir lite därefter.

Nu finns det många som säger emot mig, men detta är vad jag tycker :)
Vad Du än kommer fram till så är det ju rätt för Dig!

Önskar Dig lycka till i letandet och återkom gärna med ressultat efter helgen.

PS! Jag är lite av ett KABR freak, men samtidigt ser jag allt med neutrala ögon. Googla på KABE husbilar så får Du läsa lite själv. En del kallar vissa modeller för KABE Trubbelmaster. DS.

Jens

2016-02-11 kl 18:55

Hur går det för Dig?

Jens

2016-03-13 kl 05:27

Nu har jag troligen hittat rätt. En helintegrerad Dethleffs i bättre begagnat skick. Gillar planlösningen, känns inte trång någonstans.

Nu ska man bara hitta en uppställningsplats också.
Verkar finnas ett par ställen runt Stockholm som erbjuder platser utan el (vet någon om el-platser nära sthlm?)

Hur löser man det här med batteriladdningen om man inte åker i bilen på en månad eller två?
Kan man köra solcell på taket som underhållsladdar medans den står etc, något att tänka på där?

2016-03-13 kl 08:11

Lindströms husvagnar & husbilar erbjuder uppställningsplatser på vår nya tomt i Enköping. Du ställer din bil där när du är ute och åker.

• 23 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1660 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206