Husbil: Weinsberg CaraCompact 600 MEG

Publicerad: 2015-02-05   Uppdaterad: 2023-04-18

Vill du ha en liten och behändig husbil, men tycker att de populära plåtisarna är aningen för små? Ta då en titt på nya Weinsberg CaraCompact 600 MEG. Weinsbergs nya modell CaraCompact är, som namnet antyder, en kompakt husbil för två resenärer. Den mäter 220 centimeter på bredden och är bara sju decimeter längre än...

Vill du ha en liten och behändig husbil, men tycker att de populära plåtisarna är aningen för små? Ta då en titt på nya Weinsberg CaraCompact 600 MEG.

Weinsbergs nya modell CaraCompact är, som namnet antyder, en kompakt husbil för två resenärer. Den mäter 220 centimeter på bredden och är bara sju decimeter längre än plåtisarna. Hur ska vi då
klassificera den? Jo, den har vägegenskaper som en kompakthusbil medanboendekomforten ger hyggligt svängrum.

Vi tar plats bakom ratten och tar sikte på den pittoreska kanalstaden Söderköping. Vi väljer att köra en bit bortom högtrafikerade E22:an. Det är på slingriga vägar vi vill kontrollera vägegenskaperna. 130 hästkrafter kickar på riktigt duktigt och det blir en enkel och okomplicerad färd innan vi drar åt handbromsen vid slutdestinationen.  På vägen dit, vid vägkors kombinerat med vänstersväng, tackar vi köksfönstret som ger oss god sikt åt höger, vilket är bra ur säkerhetssynpunkt. Mitt i centrala Söderköping väljer vi att fickparkera i en småtrång lucka, inte heller det blir någon svår nöt att knäcka.

CaraCompact 600 MEG är i dagsläget ensam i sin modellform och saknar syskon med andra planlösningar. Höga långbäddar och garage är med andra ord inte förhandlingsbart utan ett faktum. Det kan tyckas att det är en bit upp till madrasskanten (72 centimeter) från det översta trappsteget men det är inget unikt i sig. Det får vi liksom på köpet när modellen är utrustad med ett garage väl värt sitt namn.  Det stora garaget är upplyst, har lastluckor på båda sidor, samt är utrustat med lastöglor. Så långt allting bra. Vad vi däremot inte är så förtjusta i är att gasoltubernas placering är här. Vill inte ens tänka tanken hur tungt och bökigt det kommer att bli att skifta gasolflaskorna. En riktig ryggknäckare. Exteriört noteras isolerad spillvattentank, frostsäkert dragna vattenledningar, hagelresistent GRP-tak, markis och myggnätsdörr.
 
Vi kliver in i husbilen och nickar gillande åt krokarna som finns i direkt anslutning till entrén. En dag som denna, då regnet står som spön i backen, är detta bättre än bra. Värmeutblåset i golvet vid entrén är en av de smartaste detaljerna i CaraCompact. Utblåset kan nämligen riktas rakt uppåt och på så vis blåser det varmluft direkt på våra regnvåta ytterplagg.  Men den briljanta lösningen får ändå se sig slagen av en detalj i hygienutrymmet. Handfatet kan nämligen skjutas från toalettsitsen till duschkabinen för att frigöra yta (se foton). Duschutrymmet är inte det största vi sett (82×45 centimeter) men finns det hjärterum så finns det stjärterum. I tvättrummet finns även toalettrulleshållare, förvaringsskåp, diverse fack samt taklucka för god ventilation.
Intill långbäddarna finns tygfickor, 230-uttag och vridbara spotlights, vilket är bra. Garderob och linneskåp under sängarna är något vi får leva med i den här typen av planlösning med höga långbäddar. Att tvingas ned på knä för att plocka fram ett klädesplagg är kanske inte optimalt, men en smaksak om man besväras av det eller inte.

Husbil: Weinsberg CaraCompact 600 MEG
Pilotstolarna är att föredra i sittgruppen.

I köket har Weinsberg plockat med sig en finurlig lösning från lillebrodern CaraBus då köksbänken förlängs via en utfällbar skiva som ger välbehövlig arbetsyta i form av lite drygt 30×30 centimeter. I köksavdelningen finns även två rymliga överskåp, 230-uttag, smalt kylskåp/frysfack (146 liter) samt en köksbänksbred låda med self lock. Belysningen är för övrigt klart godkänd och det bör tilläggas att det är övervägande led-belysning i detta fordon.
 
Vad får vi då för känsla i sittgruppen? Dessvärre är det lite si och så med sittkomforten i soffan. Vi hade hoppats på att kunna registrera njutning i samvarodelen efter många mil på väg. Men det är inget behagligt svankstöd, i stället infinner sig en känsla av framåtrotation när vi testar denna plats. De bekväma pilotstolarna kommer därför att väljas alla dagar i veckan. I dem har vi förövrigt även de bästa tv-platserna då tv-hållarens placering är ovanför soffan. Vi plussar för den vridbara, extra bordsskivan som blir en förlängning av soffbordet med cirka 50×30 centimeter.
 
Hur summerar vi då Weinsberg CaraCompact MEG 600? Jo, vi tycker om det finurliga, skjutbara tvättstället och värmeutblåset vid entrén. Plus även för en lätthanterlig husbil både på väg och vid rangering. Även köksbänkförlängningen och soffbordets dito förenklar användarvänligheten.  På minuskontot måste vi dessvärre skriva dit gasoltubernas placering samt obefintligt svankstöd i soffan.

FAKTA
Pris:
Grundpris 579 800 kronor, visat fordon 605 300 kronor (extrautrustad med 130 hästkrafters motor, 16-tums aluminiumfälgar samt lackerad hytt)
Chassi:
Fiat Light-chassi
Motor:
Fiat 2,3 liters Multijet, 130 hästkrafter
Utvändig l/b/h:
674/220/272 centimeter
Totalvikt:
3 500 kg
Tjänstevikt:
2 760 kg
Antal passagerare:
3
Antal bäddar:
2 + bäddbar sittgrupp

 

 

Rulla till toppen