Kvalitet på Adria husbilar? / av Anonym 1044016485

• 16 svar
Kvalitet på Adria husbilar?
2015-12-13 kl 22:10

Hej, vi är på väg att byta ifrån husvagn till husbil, då vi haft Kabe husvagn i mer än 15år och även vintercampar vill vi ha tips på vad vi skall tänka på när det gäller husbil, vi vill inte ha en alkovbil med sängar ovan hytten. Vad är bäst manuell eller automat? Antal hk? Hur är kvalitén på Adria-husbilar i förhållande till Kabe- husbilar? Fiat resp Renault? Vill helst köpa ny men ev en ett år gammal demobil eller dylikt.
Budgeten är: 700 000-800 000kr
Kravspecen är bl a:
Dubbelsäng bak,
nedfällbar säng ovan sittgrupp
Vattenburen golvvärme
kyl & separat frys
Tacksam för alla tips!

2015-12-26 kl 17:30

God fortsättning,

Med den ekonomin lär ni komma långt.
Kabe Travellmaster, även kallad "Trubbelmaster", är en jättefin husbil med en hel del kritik. Folk som har/har haft en sådan har ofta synpunkter på skrammel i inredningen samt problem med att få garantiåtgärder fixade.
Adria och Dethleffs är de två märken som återförsäljare har minst reklamationer på. Skulle vi köpa husbil idag skulle det bli något av dessa märken.
Nu är det säkert många som inte håller med och tipsar om andra billigare märken som inte alls håller samma kvalité som de två nämnda.
Adria är jättefina tycker vi. Se som sagt till att den har vattenburet värmesystem istället för Truma. Har ett par bekanta som just beställt sin helt nya Adria husbil. Ska bli intressant att se den live. Matrix är en jättefin modell som Adria har, kika på den.

2015-12-26 kl 17:33

Fiat eller Renault och automat eller manuell? Bra fråga, ingen aning? Prisklassen ni pratar om lär betyda att ni inte kommer drabbas av Fiats klena växellåda för detta endamål. Tror dom fick kraftigare manuella lådor efter 2010, men långt ifrån att veta där? Jag hade nog satsat på en Fiat med automatlåda, har inte hört något om dessa. Lycka till och meddela vad det blir sedan.

2015-12-26 kl 21:49

Hej Jens & Anneli
Är allergisk mot skrammel så det kommer vi testa noga. Är såå nöjda med våra Kabe vagnar vi haft så därav att vi tittar på deras husbilar också, just nu ligger X780LXL överst på listan, någon som har något att kommentera på denna modellen? Är den förstor att köra runt i europa med? Vi gillar även Adrias modeller med vattenburen golvvärme, men klarar den riktig kyla?

2015-12-27 kl 06:59

Svårt att mäta sig mot Kabe då det gäller värme. Men vi har haft flera Adria husvagnar och dom har fungerat kanon under vinterhalvåret. Hur det ligger till med Adrias husbilar under vintern har jag ingen aning om, men inte hört något alarmerande.

2015-12-30 kl 08:26

Har ni kikat på Dethleffs?
Tror, säger tror, dom har lite bättre isolering än de andra?
Kabe, hörde jag igår, har en hel del problem med sina nya elcentraler från Dometic.
Sedan en del andra småfel, som förvisso går på garanti, som resulterar i massa verkstadsbesök.

2015-12-30 kl 21:03

Har inte kollat så jättenoga på Dethleffs faktiskt. Skall syna dem noga. Är lite nojjig över att den inte skall klara våra (ibland) bistra vintrar uppe i fjällen. Finns inget bättre än att sitta inne om kvällen och ha det varmt o gött när snön viner om knutarna utanför.
Har läst litegrann om Kabes nya system men inte hittat något om ev fel, vet du nånstans man kan läsa om det? Trist att hålla på med eventuella garantiärenden. Vi är grymt nöjda med våran Kabe vagn.

2015-12-31 kl 10:03

Vad det gäller Kabes mer, eller mindre, problem finns det infon inte att läsa. Den har jag fått från säker källa.
Gå in på Dethleffs hemsida och kolla lite och läs. Vill minnas att dom kylde ner en Dethleffs husbil till -15 och då har den på sig 4 timmar att hålla +20 för att bli "godkänd". Efter 2,5 timmar hade den uppnått temperatur.
Som med de flesta husbilar är ju hytten det stora problemet när det gäller köldbryggor. Men idag finns det ju många fina termomattor som man kan lägga på som ett isolerande skydd.
Skulle jag köpa husbil idag skulle det bli Dethleffs.
Sedan gäller det ju att hitta den planlösning man letar efter, samt gilla inredningen.
Kabe är jättefina invändigt, men för oss inte ett alternativ så länge som saker och ting strular.
På sikt ska tydligen Dometic elcentral monteras i deras husvagnar också, men förhoppningsvis är "barnsjukdomarna" borta då.

2016-01-03 kl 21:56

Hej igen Jens
Har läst en del om Dethleffs bilarna nu och de verkar helt OK de med. Skall försöka få fram lite mer info om ägarna är nöjda med sina bilar och ev synpunkter på saker som inte fungerar som de tänkt. Vissa av modellerna ser lite "smeckiga" ut invändigt. Skall iväg nästa helg och kika lite hos en handlare.

2016-01-04 kl 12:18

Det finns olika färdiga "paket".
Svärföräldrarna har en Dethleffs, efter att ägt en Burstner innan, och jag tycker det luktar bättre kvallitet i Dethleffs. Kolla så att den är utrustad med Alde panna och vattenburen golvvärme. Deras heter MAGIC EDITION och verkar vara en mer påkostad modell.
Läst på Dethlefs sida:

Med sin fascinerande extravaganta look attraherar de exklusiva MAGIC EDITION-modellerna alla som uppskattar utrustning och design utöver det vanliga. Ett extra plus när det gäller lastkapaciteten också - alla aktuella modeller byggs med den senaste lättviktstekknik.

It's Magic

Du kan välja mellan modellerna "BLACK" och "WHITE" med olika stilar och utrustning. MAGIC EDITION innebär också lyxig utrustning till förmånligt pris! Standardutrustningen i MAGIC EDITION innehåller allt som behövs för en komfortabel semester med stil – från den starka motorn, via aluminiumfälgar, takräcke och ramfönster ända till bodelsmiljö i äkta läder – allt är möjligt.

2016-01-08 kl 11:24

Halloj,

Hur har det gått för Er?

Jens

2016-01-10 kl 19:15

Tjena, Jodå det går framåt. Vi har varit iväg o kollat en hel del märken bl a Dethlefs och de var trevliga. Har förstått att det gäller att hitta en modell som är riktigt tät framme i hytten (välisolerad) då det är där det största läckagen av inkommande kyla är. Skall tydligen komma en hel del nyheter lite senare i vår enligt handlaren jag pratade med, han ville dock inte säga mer exakt vad det skulle vara. Hur har dina svärföräldrar löst det med att hindra inkommande kyla i hytten? Har de en speciell matta för?

2016-01-15 kl 21:13

Ta en titt på Adrias Suprime modeller.
Då får du en husbil med vattenburen värme och vattenburen golvvärme, sen kan du välja Drivlina efter behov Fiat eller Renault.
Renault finns i Matrix suprime modellern.
Obs köp en bil som är intagen med skandinavisk utrustning.Inte en europa modell de saknar en hel del utrustning som de skandinaviska utrustade har.
Detta gäller även Dethleffs modeller.

2016-01-15 kl 21:32

Hej fridisinykvarn,
Nu har vi varit runt en massa, läst en massa, pratat och ställt massor av frågor. Jag kommer inte ifrån att Kabe är min absoluta favorit. Vi väljer nu mellan X780LXL eller en i760LXL. Det är naturligtvis lite extra lockande med fullbreddade X780LXL men kanske lite bekvämare med den helintegrerade. Något tips på hur ni hade tänkt...?

2016-01-22 kl 19:50

Tjena,
Svärföräldrarna använder inte sin under vinterhalvåret.
Men det finns "täcken" att montera. Dessa skyddar mot kyla under vintern och håller tillbaka värmen under sommaren.
KABE är fina, men vilken årsmodell pratar vi om här?
Jag vet, med god marginal, att det finns en del att önska då det gäller montering av inredning.
Från säker källa har jag hört att Adrias husbilar byggs med mer noggrannhet än KABE. Jag är själv KABE fantast när det gäller deras husvagnar, dock tveksam till deras husbilar då jag hört för mycket "strul" med dom. Hoppas för allt i världen att dom kammar till sig och levererar mer kvalitet framöver. Dom är grymt ombonade och hemtrevliga...

Jens

2016-01-23 kl 08:46

Jag fortsätter svara :)

Jag skulle tveklöst köpt en Kabe om det varit mindre reklamationer.
Tror att en begagnad med alla fel åtgärdade är ett bättre köp.
Googla "problem Kabe husbilar"
Finns ett par avskräckande fall, förvisso små % i förhållande till hur många som rullar.

Jens

• 16 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1660 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206