McLouis 410 -06. 220v? / av FreddeFM

• 5 svar
McLouis 410 -06. 220v?
2021-08-23 kl 18:40

Hej på er!

Är nybörjare på ämnet så döda mig inte :)

Har en McLouis 410 med installerade solceller.
När el är inkopplat från elstolpe kan jag använda 220v till kyl/frys, finns en specifik on-knapp för det bredvid kylen. När jag kör via batteriet går det endast att köra frys på 12v, finns även här en knapp för just 12v. Jag vill ju använda batteri istället för gasol när jag är ute och åker. Givetvis kommer jag att fricampa en del och då är man rätt beroende av det.

Vad är det jag behöver för att få igång 220 även med batteriet som är kopplat till solcell?

Tack på förhand.

2021-08-23 kl 21:55

Är det en husbil som jag misstänker så skulle jag prova på husbilsklubben istället.

Edit: Iofs så är det ingen skillnad om det är en husvagn eller en husbil i den här frågan. :-)

2021-08-23 kl 22:49

Vet inte om jag förstår frågan rätt, men vi har en husvagn med solcell. När vi står vid elstolpe körs kyl/frys på 230V. Under färd kör vi kyl/frys på 12V. 12V räcker för att bibehålla redan uppbyggd kyla under färd, till nästa camping med 230V stolpe, men klarar inte att bygga upp någon kyla. Ska man vildcampa är gasol bästa sättet att driva kyl/frys.

Men om du vill driva kyl/frys på 230V från 12V batteriet krävs en spänningsomvandlare. Jag har tyvärr inte tillräcklig kunskap om detta för att veta hur bra det fungerar, men har hört om folk med stugor utan el som använder solcell, 12V batteri och spänningsomvandlare för att kunna driva vissa saker på 230V.

Här finns kanske mer information:
https://www.husbil.se/kopguide/omvandlare/

2021-08-24 kl 10:30

Att köra några större, eller långvariga, belastningar på 230 V, skapat via en inverter från 12 V batteri, det är ingen bra idé.
Energin tar slut för fort i batteriet.

Ska du stå utan 230 V får du köra kyl och sånt på gasol.

2021-08-24 kl 12:03

apersson850 skrev:
Att köra några större, eller långvariga, belastningar på 230 V, skapat via en inverter från 12 V batteri, det är ingen bra idé.
Energin tar slut för fort i batteriet.

Ska du stå utan 230 V får du köra kyl och sånt på gasol.

Tack för svar :)

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1663 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 734 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206