På bred front... / av Bysse

• 21 svar
På bred front...
2011-08-30 kl 09:06

Har inhämtat info. från mässan i Dusseldorf.. Det Poppar upp nyheter i massor,H-bilarna väller fram,är en nydaning som många får svårt att kunna ta åt sig ,,en förvandling som ligger i tiden samt framtidsvisioner och nydaningar i och campinglivet och H-bilscampingar...

2011-08-30 kl 09:43

Ja det med attfolk har svårt för att ta åt sig det budskapet, har jag fått erfara berättar man för husvagns ägare att om tio år så domminerar husbilarna över husvagnarna det nämde jag för tre år sedan och jag blev nästan idiotförklarad, så vist är det svårt att taga till sig men så är tidens gång nu på både gott och ont.

2011-08-30 kl 14:43

Jag tror det också, att husbilar kommer bli än mer populärt i framtiden.
Det är ju faktiskt jobbigare att köra ett ekipage med ett släp efter, istället för ett fordon som är 6 - 9m långt.
Men klart det är ju billigare med en husvagn.

2011-08-30 kl 15:17

Kloka Cleopatra har rätt,,..Sedan,,svara på nästa uttalande av dej, Klart-Mulet billigare,,det tror inte jag ,för att du har kostnader på båda ,men variationer kan förekomma.Men du,,vad är billigare på en husvagn..Dra nu inte in skatt å försäkring i kostnaden,,, Husvagn+bil är ett paket att jämföra med husbil...ELLER..??.??

2011-08-30 kl 17:00

du bysse jag är tyvär inte ense med dig i dom frågorna, menjag hoppas det går bra ändå, jag köpte min första husvagn 1971 i så många år har jag kört husvagn och inte kommit upp i dom kostmader jag har på husbilen, om du räkhar investeringar och dyligt.

2011-08-30 kl 18:24

Bäste Bero.Jag förstår hur du ser på det hela...MEN att jämföra 1971 med 2011..Nej du,, men OK, skall vi /jag jämföra ,så ta hela paketet husvagn-bil med alla kostnader då,kontra med Husbil ,.gör 2 staplar ,och jämför,men märk väl ,de båda objekten bör vara jämbördiga om man skall hamna någorlunda rätt...

2011-08-30 kl 19:41

Bysse skrev:
Bäste Bero.Jag förstår hur du ser på det hela...MEN att jämföra 1971 med 2011..Nej du,, men OK, skall vi /jag jämföra ,så ta hela paketet husvagn-bil med alla kostnader då,kontra med Husbil ,.gör 2 staplar ,och jämför,men märk väl ,de båda objekten bör vara jämbördiga om man skall hamna någorlunda rätt...

Bysse du har rätt,en Kabe 2011 liger väl på 300000 minst,och så dragbilen som(oftast SUV)liger också på minst 300000till 400000om inte mera och då är man på ungefer samma sifror..

2011-08-30 kl 23:01

Jag själv reknar på det här,då jag ock frugan har børjat fundera på Husbil.Vi åker cirka 1000 Mil årligen.

Det vi sett under åren nedover i Europa,ock andra ställen gør at man er mycket fundersam.

Husbil er bra om man stort sätt ska åka ock åka.Den är bra när det regnar ock ska etablera för dagen.Den är mycket bättre att åka med om vintern på halkan,ock bättre att åka i bratta fjäll till eksempel alperna p.g.a bromsarnas värmegång på bromsarna på husvagn.

Husvagn har bättre utrymme på samma mått.Den er mycket mer fleksibel att semestra med.Man kan som till eksempel vi gjorde i våras,ställde vagnen på världens camping i Frejus vid medelhavet,vart vi mysa,bada,sola,sykklade ock "levde livet",mens vi nesta dag åkte til Cannes,Antibes,Nice,Monte Carlo medan vagnen sto still på campingen.Man slipper "riva lägret" för att åka kjøpa bröd,så att seja.

Köper vi husbil,måste vi ändå ha en personvagn i tillegg.Den personvagnen har vi nu som vi drar husvagna med.Det här blir jättedyrt.

Køper man tilsvarande innermått på husvagn gent imot husbil,sparar man 3 -4ooooo Kronor.

Jag registrerade et tilsvar här som nemnde det att ha husvagna efter bilen inte er så bra. Det tänker kun dom som inte är vana.Det har aldri varit nåt problem dom 25 åren jag har åkt Europa rundt med vagn.

Min Dethleffs Beduin Nordic är nu 5 år gammal,ock fram til i dag har jag inte haft nogra fel på den som har krävt något vidare pengar.Bilen servas ju varje 3000 Mil,annars inget.

Det som gör att vi fortsatt dröjer med husbil,tror jag är dom faktorerna nämd ovanför,ock inte minst mycket høgre kostnader med husbil,som mest ligger på priset på köpet av dom här.

2011-08-31 kl 07:35

Till 100 rätt uppfattat men där fins även för delar men nu verkar det som det väger över mot husbilar.

2011-08-31 kl 08:56

Skillnaden är ju stor prismässigt, om man skall ligga på topp,,En husvagn i övre skikte 6-700 tusen,medans H-bil 1,5 -2,5 mille.Det är ju som sagt vad man vill och har råd till,men man får vad man betalar för.Man ska inte vara rädd för att unna sig ett önskemål...

2011-08-31 kl 09:35

En sak som inte kommit upp i diskussionen är att värdeminskningen är betydligt högre på en husbil än en husvagn.

2011-08-31 kl 11:24

Att en husbil är mycket dyrare än en motsvarande storlek husvagn det kan man ju aldrig komma ifrån, dessutom behöver man ju oftast en vanlig bil i det dagliga livet fast i mitt fall kunde den varit lite mindre om jag inte haft husvagn. Det är ju tur att var och en får göra som man vill och har råd till. För vår del är det husvagn som gäller, vi föredrar att ligga still en längre tid och kunna åka runt i närområdet med bilen.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2011-08-31 kl 12:34

Husbil har större kostnad på flera fronter som skrivs här ovan.

¤ Värdeminskning, Procentuellt kanske lika men summan är större på Husbilen.
¤ Service " Kostar mer än husvagn"
¤ Inköp
¤ Ev räntor mm.

Ett inköp av personbil, den har man ju ha många ggr ändå, förutsatt att man inte har en väldigt stor husvagn.

Men sen är det ju bekvämare med husbil men den kostar mer, särskilt om standarden i den ska vara likvärdig.

2011-09-02 kl 14:48

Ja, jag har väl inget att tillägga - men lider? av skrivklåda. Efter många år av husvagnsåkare har vi nu bytt till husbil. Många frågar vad jag tycker är bäst. En nästan omöjlig fråga. Vad gäller mysfaktor som vinner ju husvagn solklart. Tror ändå inte vi kommer att byta tillbaks - så länge vi orkar åka runt. Men nackdelar med husbil finns - det är också solklart. Men som alltid gäller det att väga för och emot.

2011-09-02 kl 16:53

du har til hundra % rätt, jag anser fort farande efter tre år att jag flyttade från slott till koja, den uppfattningen har säkert många när det gäller boendet är husvagnen oslagbar och där kann husbilen omyligt hävda sig, men sen fins där område det är tvärt om.

2011-09-02 kl 19:23

Det pågår en generationsväxling..Att ta steget från husvagn till Hus-bil..Mycket händer,Husvagnen på campingen med sitt förtält,grannar.,vänner,gå hälsa på varandra m.m. är som en stor familj, gör att det blir ett stort steg att ta . Bryta upp till något nytt okänt för många,gör efter ett tag att de går tillbaka till husvagn igen...

2011-09-02 kl 19:29

Husbilen...Är att se, resa, uppleva, nya miljöer,nya människor,komma nära till olika mål samt kunna stanna i princip var som helst....

2011-09-02 kl 23:57

Nja,Bysse....jag tror faktisk jag använder husvagna i prinsip på samma sätt som många använder husbil.Jag åker Europa rundt,män kann också stanna o` sola,bada ock bara ha det lungt ock gött om platsen är den rätta.Fleksibelt med husvagn.

2011-09-03 kl 16:01

Håller med dig Baggen. Ibland förstår jag inte varför många tror det är så stor skillnad mellan husvagnslivet och husbilslivet. Men det är klart - den som vill stå mer stadigvarande på en camping, den har ju mer nackdelar med en husbil. Men vi är ju många husvagnsåkare som inte alls stått säsong, utan som Baggen skriver, både rört oss, stannat litet varstans, och ibland stått still en eller 2 veckor. Som vi gjort vid våra två Kroatienresor med vagnen. Att vara rörlig eller stå mer "still" - det är väl tur att vi kan göra det som passar oss. Och dessutom variera oss, om det passar.

2011-09-03 kl 16:52

Stanna och stå still,ja max från kvällen till morrom därpå.Vara på rull,vill se nytt hela tiden,det är avkoppling för mig..

2011-09-04 kl 22:58

Mysa,sola,bada,låta vagnen stå på campingen medan man åker rundt å bekanntar sig,innan man åker vidare.Jo du,det är semester.

• 21 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206