Nu backar ministern: Skattechocken på husbilar ska skrotas

Publicerad: 2019-11-28   Uppdaterad: 2019-11-28

Det har stormat rejält kring den nya fordonsskatten som införs nästa år. Skatten beräknas på samma sätt som idag, men bilarnas förbrukning och utsläpp börjar mätas enligt den hårdare och mer realistiska WLTP-körcykeln. Det innebär högre utsläppssiffror och i sin tur högre skatt – särskilt för husbilar, som ofta baseras på transportbilschassin med föråldrade dieselmotorer. Husbilarna...

Det har stormat rejält kring den nya fordonsskatten som införs nästa år. Skatten beräknas på samma sätt som idag, men bilarnas förbrukning och utsläpp börjar mätas enligt den hårdare och mer realistiska WLTP-körcykeln.

Det innebär högre utsläppssiffror och i sin tur högre skatt – särskilt för husbilar, som ofta baseras på transportbilschassin med föråldrade dieselmotorer. Husbilarna skulle få en fordonsskatt på omkring 30.000 kronor om året de första tre åren med de nya reglerna.

Tidigare i år meddelade Transportstyrelsen att skattechocken för husbilar inte skulle bli av, men under hösten backade myndigheten – plötsligt skulle skattechocken införas i alla fall. Det innebar bland annat att svenska Kabe varslade 25 personer om uppsägning och tvingades dra ned produktionen.

Nu kommer återigen nya bud. Finansminister Magdalena Andersson (S) erkänner att kritiken varit relevant och att hon tagit till sig av proteststormen, skriver Expressen.

”Det är helt korrekt som många påpekat – en husbil används inte som andra bilar eftersom det både är ett fordon och ett fritidsboende”, säger hon.

Finansministern kallar sig själv husbilsentusiast och ska nu se till att Skatteverket ser över skattereglerna och inför ”mer flexibla möjligheter”.

”Husbilen är fantastisk så tillvida att den både är ett fordon och ett fritidsboende. Att ha husbil skapar en otrolig frihet”, säger Magdalena Andersson till Expressen.

 
Rulla till toppen