Drömmen blev verklighet – äntligen kan Lars campa som han vill i specialbyggda husbilen

Publicerad: 2017-05-24   Uppdaterad: 2023-04-18

När vi träffar Lars Arkestedt hos husbilstillverkaren i Vetlanda läggs sista handen vid hans nya husbil. En rad hjälpmedel har installerats och mycket av bilens specialutrustning sköts med hjälp av en fjärrkontroll.  ”Det är mycket nytt att lära sig och därför bor jag några dygn i husbilen här hos tillverkaren, så jag kan få hjälp....

När vi träffar Lars Arkestedt hos husbilstillverkaren i Vetlanda läggs sista handen vid hans nya husbil. En rad hjälpmedel har installerats och mycket av bilens specialutrustning sköts med hjälp av en fjärrkontroll. 

”Det är mycket nytt att lära sig och därför bor jag några dygn i husbilen här hos tillverkaren, så jag kan få hjälp. Jag måste ju kunna hantera all utrustning när jag ska ge mig i väg på första turen till värmen i söder”, säger han förväntansfullt.

Han visar hur han med hjälp av en hiss kan ta sig in med rullstolen i husbilen på ett smidigt sätt. Inredningen i ljus ask har byggts och anpassats helt efter Lars behov av en stor golvyta och en låg och välutrustad köksbänk. 

Enkelsängen har han inga problem att krypa ner i och när det är dags att köra iväg på resan tar han sig på ett smidigt sätt över till förarstolen. Den automatväxlade bilen hanterar han med ratt och välplacerade reglage i höjd med sina händer.

Drömmen blev verklighet – äntligen kan Lars campa som han vill i specialbyggda husbilen
Med hjälp av en höj- och sänkbar ramp tar han sig smidigt in i husbilen.

Lars Arkestedt visar också stolt upp det specialanpassade bagageutrymmet längst bak i husbilen. Där har han både en cykel och en ståstol för att han ska kunna ge sig ut på både kortare och längre upptäcktsfärder. På taket finns en solpanel som själv riktar in sig mot solen. 

”Jag har också sett till att både elkabeln och vattenslangen utrustats med automatisk inrullning, som gör det enkelt att koppla in på sådana uttag på ställplatsen eller campingen”, förklarar han.

”Men bland det bästa med bilen är att det finns toalett och dusch, som jag saknade mycket i den förra bilen. Nu kan jag bo i flera dygn på en fin plats vid spanska Medelhavskusten utan att behöva leta efter en rullstolsanpassad toalett.”

Han berättar att han till stor del bor på enklare ställplatser eller helt fritt på någon fin plats med havsutsikt.

”Då och då tar jag också in på en campingplats, så jag kan tvätta kläder och fixa till sådant som kan var svårt att göra på ett bra sätt när man fricampar.”

Drömmen blev verklighet – äntligen kan Lars campa som han vill i specialbyggda husbilen

Det var efter en trafikolycka 1975 som den då 25-årige Lars Arkestedt blev svårt skadad och därefter helt förlamad från övre delen av bröstkorgen och neråt. Men skadan har inte hindrat honom från att leva ett synnerligen aktivt liv sedan dess. Han jobbade i många år på ett flygbolag och reste runt i världen. Innan han varvade ner som pensionär arbetade han på Miljö- och stadsbyggnadskontoret i Värnamo. 

Han har även hunnit med att spela många landskamper i rullstolsbasket och kan ståta med ett brons från paralympiska spelen 1984.

Med hjälp av bra handikapputrustning har han även kunnat köra bil genom åren.

”För mig är bilen livsviktig och då inte minst när jag för lite mer än fem år sedan började resa söderut och bo i bilen under vinterhalvåret”, säger han. 

Med på hans resor i den nya husbilen finns självfallet hans trogna sällskap, den lilla kelsjuka hunden Hugo.

Drömmen blev verklighet – äntligen kan Lars campa som han vill i specialbyggda husbilen
Vid den låga köksbänken kan han lätt fixa till maten.

Lars & Hugo

Namn: Lars Arkestedt, 66 år, och hunden Hugo.
Bor: Lägenhet i Landskrona.
Favoritmat i bilen: Det blir ofta fiskrätter av olika slag.
Bästa reseminne: Alla flygresorna när jag under 17 år jobbade på SAS.
Smultronställe: Ett av många är den lilla levande staden Santa Pola i sydöstra Spanien.
Fin sevärdhet: Bilmuseet i Mulhouse i franska Alsace med alla sina Bugattibilar.
Åker aldrig tillbaka till: Tänker inte i sådana banor. Allt har sin tjusning.
Drömresan: En spännande safari i Afrika.

Drömmen blev verklighet – äntligen kan Lars campa som han vill i specialbyggda husbilen
Lars Arkestedt ser fram emot sin första resa med husbilen.
Rulla till toppen