• 22 svar
AC i husvagn
2021-08-05 kl 15:30

Denna sommaren så har vi som dessutom har två hundar som vi då och då lämnar i husvagnen insett att vi behöver ha AC, frågan är lite vad man skall satsa på?
Det finns de som monteras på taket men det är ju rätt dyrt, sen har det ju även kommit takluckor med fläkt (iofs ingen AC). Vi har pratat om att skaffa ett portabelt aggregat men då är ju den stora frågan vart man skall ha den.

Ja som sagt vad bör jag satsa på ?

/Andreas

2021-08-05 kl 16:18

Köpte för några år sedan en portabel AC lik denna.
https://www.campingvaruhuset.se/varme-kyla/ac/ovriga-ac/arctus-caravan-ac
Köpte den på Rusta för ett mycket lägre pris.

Att det blev en portabel, berodde mest på att vi inte hade tillräckligt lastvikt i vagnen för att montera en fast. Transporterade den i bilen och hängde den i ett fönster i vagnen. Fungerade ok men kylde kanske inte jättemycket.

När vi senare bytte vagn, skaffade vi en takmonterad Truma Aventa Comfort. Har bytt vagn en gång till och har även nu en Truma Aventa Comfort, nu sammankopplad med Alde 3020 pannan, så att man får en komplett acc. Fungerar utmärkt, behöver oftast bara köra den ett tag innan man ska lägga sig, så den hinner kyla ner vagnen. Är det riktigt varmt ute, så behöver den naturligtvis gå mer eller mindre kontinuerligt, åtminstone dagtid om man ska vara inne.

En fläkt i takluckan gör naturligtvis en del nytta, men är det 30 grader ute, kan man ju inte få det kallare inne i vagnen än utanför.

2021-08-06 kl 10:55

AndreasDotNet, jag har en likadan vagn som din. Köpte den 2018 och hann uppleva varmaste sommaren utan AC. Året efter monterade jag en Webasto Cool Top Trail 20. Den har värmepump också. Fungerar utmärkt.
Alla i min familj verkar ha svårt att sova så fort det blir ljust så det är svårt att vädra ordentligt. Upplever också att vagnen håller värmen väldigt länge om man inte kyler den.
Jag brukar ha AC:en igång under dagen, då värms inte inredningen upp och den behöver oftast inte gå på natten.

Jag monterade vår själv, så att den sitter mitt över vagnens axel. ÅF monterar i bakre taklucka vilket blir helt galet på en redan baktung vagn.
Jag fick en ritning från Knaus som visar att man kan ta nytt hål ovanför axeln.

2021-08-06 kl 11:01

Förresten att köra ett portabelt aggregat är nästan bortkastat. All den varma luft som du blåser ut med slangen måste komma in igen, Annars hade det blivit vacuum i vagnen.
Det som händer är att man avfuktar vilket iof gör klimatet lite trevligare.
Satsa på en takmonterad, jag kan säkert ordna bilder om du vill se hur min är monterad.

2021-08-06 kl 12:14

En portabel blir som luftkonditioneringen i en bil. Där blåses ständigt in ny luft, som kyls på vägen in. Bara om man kör anläggningen i recirkulationsläge kyler man samma luft om och om igen.

En portabel fungerar förstås bäst om den luft den kyler ner tas utifrån, så den blir kyld direkt när den kommer in i vagnen.
Den takmonterade blir som bilen med recirkulation.

2021-08-06 kl 13:41

Den typ av portabel ac som jag refererar till i mitt tidigare inlägg tar ingen luft utifrån eftersom ytterdelen (kondensorn) sitter utanför vagnen. Inne i vagnen är endast förångaren och fläkt, så det blir samma princip som en fast installerad eller en för villabruk. Blir alltså recirkulation.

2021-08-06 kl 19:12

David skrev:

Jag monterade vår själv, så att den sitter mitt över vagnens axel. ÅF monterar i bakre taklucka vilket blir helt galet på en redan baktung vagn.
Jag fick en ritning från Knaus som visar att man kan ta nytt hål ovanför axeln.

Jag har funderat på samma sak, sen känns det ju som att det är bättre att ha den i mitten så att det blir lika mycket fram som bak.
Jag kommer nog att satsa på en Truma så att jag kan koppla ihop med Alde pannan.

2021-08-07 kl 11:35

Nu får vi nog reda ut begreppen lite så att alla förstår hur vi menar.
Vi börjar med de två vanligaste portabla enheterna.

Den absolut vanligaste är den enhet där allt sitter i samma apparat. Där kyls kondensorn (varma delen) av luft från utrymmet enheten står i. Varm luft blåses sedan ut via en tjock slang monterad i tex ett fönster.
Nackdelen med detta är att lika mycket luft som man blåser ut sugs in igen via husvagnens ventilation. Inte särskilt effektivt.
Modell två är den som gertolof beskriver.
Den består av innedel samt utedel och har köldmedierör mellan dessa.
Detta är det effektivaste sättet att kyla på eftersom ingen ny varm luft dras in i vagnen.
Principen är samma som på en takmonterad eller golvmonterad AC.
På de tre sista har alltså den varma sidan bara kontakt med luften på utsidan. Och man klara sig därför med svagare aggregat vilket kan vara bra på campingar med svaga säkringar.

2021-08-07 kl 11:52

Andreas har du iNetbox förr fjärrstyrning eller varför vill du koppla ihop.
Grannen har det på sin vagn ungefär såhär sade han om det.

Först tyckte han det var bra, kunde starta AC:en innan man kom till vagnen. Tex om man gjorde utflykter under dagen. Resultat, tog en evighet att kyla ner den varma vagnen. Nu låter han den vara igång under dagen, jag gör samma. Då är det svalt på kvällen och man kan oftast stänga av den helt.
Han kom på att det var smidigare att använda fjärren till AC:en för att man ofta ändrar mer än bara av/på eller temperatur. Plus att man slapp mickla med inställningar till värmen för att kyla. Man vill inte att värmen helt plötsligt går igång för att det råkade bli lite för kallt.
Allt sånt går givetvis att ställa in. Men det var mycket klabb med det och fungerade lite till och från. Så han kör med fjärren nu bara.
Därför jag valde bort det och köpte en AC som var 10 tusen billigare.

Kanske skall påpeka att grannen har en Kabe och hur mycket strul deras SmartD styrning orsakar med just AC/värme vet jag inte. Så det är möjligt att det fungerar bättre med endast Alde som kontroll.

2021-08-07 kl 14:10

Nej jag har ingen box för fjärrstyrning men som jag har förstått det så är det just en Truma AC som man kan koppla ihop med aldepannan så att jag kan styra båda från samma display, dvs när jag anger lägre temp än vad som är i vagnen på alde kontrollenhet så går ac igång och anger jag högre så börjar pannan värma.

2021-08-07 kl 14:12

När jag har kollat så verkar det ju inte skilja jättemycket i pris mellan olika takmonterade ac, jag har inte hittat något för under 20000.

2021-08-07 kl 17:43

Vi har inetbox på vår vagn, och är jättenöjda med den då vi har katt med oss. Just möjligheten att få larm om temperaturen blir för hög är toppen, eller att kunna kolla och styra värmen fungerar hur bra som helst. Krävs dock ett SIM-kort för att få allt man vill ha.

2021-08-08 kl 11:04

Andreas det du beskriver var ungefär det som inte var bra. Det var för liten skillnad mellan att kyla och värma.
Satte du panelen på 21 grader, så kylde den när det blev 22 men började värma vid 20.
Vilket resulterade i att värmen ofta startade i onödan.
Det kanske har bättrats på nu, det vet jag inget om. Men det finns kanske någon här som har bättre erfarenheter.
Men det viktigaste är ändå att du får den monterad i nytt håll över axeln på vagnen.
Jag har faktiskt min lite längre fram än vad ritningen anger. Jag mailade Knaus och frågade om det gick bra. Det gjorde det.
Tyvärr så gick en 230V kabel till köket rakt genom hålet till AC:en. Hade jag flyttat fram den 6 cm istället för 4 cm så hade kabeln klarat sig.
Som tur var kunde jag dra ut kabelbiten som gick ner till elcentralen och byta mot en längre. Sen fick jag skarva resterande i kopplingsplinten på AC:en. Så nu har jag en extra säkring för AC samt ett uttag i köket :)

2021-08-08 kl 11:27

Känner inte igen problemet med att den börjar värma så fort den kommer ned i temperatur. Kanske för att det är så varmt utanför att termostaten känner att den inte behöver starta värmen. Om man monterar en utomhusgivare så bör man komma ifrån problemet. Det går ju även att stänga av värmen helt på Alde, dock får man då inget varmvatten.

2021-08-08 kl 14:57

Känner inte heller igen problemet med samarbetet mellan panna och AC. Men det är nog som Omega skriver att det fungerar bättre om man har utomhusgivare, som vi har. I Aldes senaste manual för 3020 står det:
"Med utomhustemperaturgivare (art. Nr 3010 299) monterad förbättras ACC-funktionen, AC:ns drift regleras efter utomhustemperaturen."

2021-08-08 kl 20:24

Ska jag vara helt ärlig så hade jag ingen aning om att AC:n fungerar bättre med utomhustermostat enl Alde, men ibland funkar det att killgissa. Jag har själv ingen sådan, men har funderat på att skaffa. Dock tycker jag att det fungerar så bra utan, så det får nog vara.

2021-08-09 kl 06:13

Kan ni ställa in fläkthastighet osv via Aldepanelen? Eller är det bara temperatur och on/off ?

2021-08-09 kl 08:20

Det går inte att ställa fläkthastigheten, då den fungerar med automatik och själv ställer in det beroende på temperatur. Dock kan man ställa in nattläge och få lägre hastighet eller använda fjärren, men då går den tills du stänger av den.

2021-08-09 kl 09:25

När vår senaste AC installerades, blev vi tillsagda att absolut inte blanda användande av fjärrkontrollen och styrning från Alde-panelen. Man sa till oss att ta ur batterierna ur fjärrkontrollen och inte använda den. Skulle kunna bli en del konstiga fel om man blandade.

Vad som kan styras på AC:n från panelen, beror på vilken version av Alde-panel man har. Först och främst är det endast 3020-pannan som går att koppla till AC:n. Den första versionen av 3020-panel, kunde inte styra belysningen i AC:n, något som de senare versionerna kan.

2021-08-10 kl 06:25

Jag brukar ofta använda nattläge eller lägsta fläktläge. Just för att få ett jämt ljud som man vänjer sig vid.
Kör jag på lägsta fläktläge när det redan är nerkylt så får jag längre kör/stopp tider på kompressorn.
Allt sånt skiljer givetvis mellan olika AC, vagnar och placering.
Att man skall ta ur batterierna ur fjärren när AC:en är kopplad till Alde beror väl på att vissa modeller använder fjärren som termostat och då blir det knas om den rapporterar en temp. och Alde en annan.

2021-08-10 kl 13:59

Har nya Dometic 3000 i nya vagnen och upplever den tystare än tidigare 2200.
Gott att den inte går av och på utan går hela tiden på underhållskyla när den uppnått inställd temp.
I nattläge är den riktigt tyst. Går att sova utan problem.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-08-10 kl 21:03

Utegivare var inte svårt att installera. Jag har den äldre Alde 3010, och ingen AC, så min utegivare är bara för att kunna se utetemperaturen på termostatens display.

Om kylning och värme "jagar varandra" kan det också bero på var inomhusgivaren sitter. I min vagn fanns ingen separat givare, utan den använde givaren inuti termostathuset. Men den värmdes upp av elcentralen/batteriladdaren, som är monterad rakt under termostaten. Temperaturen i vagnen blev helt tokig. Jag installerade en separat inomhusgivare. Det gav bättre resultat.

• 22 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206