2015-05-07 kl 19:35
|
|
Hej! |
2015-05-08 kl 19:10
|
|
Kan tillägga att vi endast campar från maj till september, så vi behöver ju ingen vintervagn. Men eftersom vi bara haft en Cabby och nu en Solifer så har vi ingen erfarenhet av vare sig Adria, Hobby eller Knaus - därav min fråga. Vore kul höra både positiva som negativa erfarenheter av dessa märken! |
2015-05-16 kl 15:32
|
|
Vi har haft alla tre märkena i mindre storlek. |
|
|
2015-05-16 kl 16:26
|
|
Tack för svar! Var det nya vagnar ni hade, eller begagnade? Inga större problem med någon av dom, eller fungerade alla bra? |
2015-05-16 kl 20:11
|
|
Begagnade alla tre ca 1-5 år på nacken. Adrian var störst ca 5 meter. Dom andra ca 460. |
|
2015-05-16 kl 22:41
|
|
Trevliga bilder! VW Transporter och Peugeot J7 låter som trevliga små husbilar! |
|
2015-06-01 kl 23:21
|
|
Ingen mer som har några erfarenheter av Adria, Hobby eller Knaus? |
2015-06-02 kl 09:14
|
|
Vi hade en Adria årsmodell -07 som vi var nöjda med, väldigt fin vagn. Men dom hade lite problem med fukt, när den endast var 3 år gammal så fick vi lämna in den för fuktlagning. Hade 24% fukt på bakre väggen, hade som tur var fuktgaranti för det hade blivit en dyr historia annars. I samma veva fick verkstaden byta hela fronten i plast, den hade spruckit vid skruvarna under vinterförvaringen för det varit för kallt. Nu kanske vi hade väldig otur men har för mig att det är fler som fick göra samma sak, även det gick på garantin. På den modellen vi hade satt micron högt upp och en gång när vi kom fram och öppna dörren möttes vi av glassplitter, microluckan hade öppnats och glastallriken hade ramlat ner på golvet och gått sönder. Hade inte åkt ovarsamt, det visade sig att microluckan öppnades varje gång så vi tog alltid ut glastallriken vid färd. Nu låter som jag dissar Adria totalt men det är fina vagnar, men vi har Polar nu och tycker det är viss skillnad på kvalitét. |
|
Susanne
|
2015-06-02 kl 12:43
|
|
Har också läst om detta. Kan vara som så att det gäller några specifika årsmodeller. Kolla upp är väl tipset. |
2015-06-02 kl 18:18
|
|
Tack Susanne för att du delar dina erfarenheter! Ja, jag får kolla upp, som perin säger, om det är några specifika årsmodeller som drabbats av detta med sprickor i fronten. Någon som redan har svaret? Men fuktlagning på en endast tre år gammal vagn lät ju tidigt! Är detta vanligt med Adria tro? |
2015-06-02 kl 19:25
|
|
Kanske har du redan läst denna tråd. Men här kommer den iaf. |
2015-06-02 kl 23:43
|
|
Tack perin! Nä, den hade jag inte läst. Jag tycker inte du smutskastar Adria. Det är ju just kända problem jag vill lära mig om, så jag inte gör någon dålig affär. |
2015-06-03 kl 08:25
|
|
Angående fronten så tror det kan röra sig om årsmodeller runt 06, 07 och 08. Adria hade problem med plasten då, dom hade bytt leverantör och den plastblandningen klara inte kylan så bra. Har även ett par bekanta som har en Adria -07 som dom fukttestade när dom köpte vagnen, den var 3 eller 4 år gammal då, och hög fukthalt i taket runt AC:n eller om det var stora takluckan. Blev omfattande reparationer även där. Vi fick till svar att det var tätningsmassan runt fönstren som var boven och anledning till vår fuktskada, även det ledde till att många vagnar runt den årsmodellen fick byta ut tätningsmassan. Det kostar som tur är inget så länge det är garanti kvar. Läste att Adria sänker garantitiden från 7 år till 5 år. Inte svårt att förstå varför...... |
|
Susanne
|
2015-06-03 kl 22:50
|
|
Har googlat lite och det verkar vara som du säger Susanne, 06, 07, 08 och möjligen 09 som är drabbade av sprucken front. Såg även någon där väggen spruckit!!! Stod den var av glasfiber. Taket på dom nya är av glasfiberarmerad plast... Trodde det var positivt, för det stod emot hagel bättre, enligt Adria själva. Ska man se glasfiber som negativt nu tro? |
2015-07-06 kl 19:35
|
|
Har googlat lite sen sist, men jag kan inte hitta lika mycket om problem med Hobby och Knaus som jag gjorde med Adria... Innebär det att dom är bättre, eller bara att jag inte lyckats hitta problemen? |
2015-07-06 kl 23:06
|
|
Att jämföra Polar och Adria är lite att jämföra äpplen och päron, är ju helt olika prisnivåer på vagnarna, och speciellt när det gäller Adrias små resvagnar... Är man ofta efter vägarna och kör från ställe till ställe hela tiden så är en liten lätt vagn det absolut smartaste valet... Använder man vagnen på vintern och står vid en skidbacke så är en Nordisk vagn smartare. |
|
Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021 Resan är målet! |
2015-07-06 kl 23:23
|
|
Naturligtvis är det så. Men min fundering är ju om vi ska välja en ny Adria/Hobby/Knaus eller om det är bättre att välja en begagnad Solifer för samma pengar. Vi har idag en Solifer och frågan är om det kommer att kännas som ett nerköp att gå till någon av dessa tre? Vår nuvarande Solifer har en tjänstevikt om 1020kg och totalvikten är 1200kg och därmed är den faktiskt lättare än dom vagnar vi tittar på, trots att dom är mindre! Det är bara Adria 432PX som har samma vikt. Men Solifern är lång och vi skulle gärna ha en kortare vagn, som är smidigare att backa och parkera. Samtidigt är jag lite rädd att vi kanske ska ångra oss och köpa en vagn som känns allt för "billig". Har ingen erfarenhet av dessa märken eftersom vi bara haft denna vagn och tidigare en Cabby 440 och vi saknar Cabbyns smidighet. Den var kort och man kunde backa in på trånga ytor. Är väl främst det vi saknar. Solifern kräver mer utrymme. Men förövrigt gillar vi Solifern. |
2015-07-07 kl 10:27
|
|
Men det finns nyare Solifer/Polar/Kabe som inte är fullbredd, både lättare att köra med och mindre vikt. Som ett alternativ menar jag. |
|
Susanne
|
2015-07-07 kl 18:04
|
|
Exakt Susanne! Det är så även vi tänker! Och kanske lutar vi mer mot det alternativet nu... |
2015-12-29 kl 20:42
|
|
Adria hade vi valt. |
2016-01-30 kl 16:00
|
|
Tack för svar Jens och Anneli! Har inte varit inne här på ett tag... Förmodligen för att vagnen står på vinterförvaring och då "glöms" husvagnslivet bort lite... |
2016-01-31 kl 17:34
|
|
Jo, vi går ju lite i idé under vintern. |
2016-02-07 kl 14:27
|
|
Ha, ha, ja, Jens & Anneli, jag har nog gått lite i ide!!! |
2016-02-07 kl 14:59
|
|
Läste just i Polar-tråden om era och hekabs problem just med Kabe -11... Och att det förmodligen beror på att Kabe hade stora varsel 2009-2011, vilket förmodligen påverkat byggkvaliten. Hmm, vågar man hoppas på att beg. Kabe från -06-08 därmed håller högre byggkvalité? Om det var bättre stämning i fabriken då... För någon problemvagn vill ju ingen ha. |
2016-02-07 kl 19:26
|
|
Jo, den som köper vår vagn efter oss gör nog ett klipp, vi har ju åtgärdat det mesta |
2016-02-07 kl 19:33
|
|
OK. Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att det är säkrare att köpa bättre begagnat, oavsett fabrikat, för då är alla fel fixade. Eller? Förstår att det var irriterande fel på ny och så dyr vagn. Men det var ju ändå ganska enkla fel åtgärda... Värre med grannens Adria, som är skev i hela ramen!!! |
2016-02-07 kl 19:50
|
|
Jätte svårt att svara på. |
2016-02-07 kl 20:01
|
|
Vad är fel på Er Solifer? |
2016-02-07 kl 20:03
|
|
Det är som du säger... Vi har nu en Solifer och hade tidigare en Cabby 440 och en bekant sa då: "Har man en gång ägt en nordisk vagn tror jag inte man blir nöjd med en lågprisvagn som Adria/Hobby/Knaus"... Det fick mig att börja fundera och istället titta på beg. Kabe och även Solifer. Samtidigt innebär ju beg. köp större risktagande, eftersom garantierna utgått och man inte vet vad vagnen varit med om... |
2016-02-07 kl 20:09
|
|
Tror inte Du behöver oroa Dig så mycket för begagnad vagn faktiskt. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.