Adria, Hobby eller Knaus? / av Jan-E

Adria, Hobby eller Knaus?
2015-05-07 kl 19:35

Hej!
Vi har blivit lite sugen på att byta till en ny eller bättre beg. mindre resevagn och har tittat på några olika modeller av just Adria, Hobby och Knaus, från 432 upp till 460. Vad har ni för erfarenhet av dessa märken? Är det hugget som stucket vilken man väljer, utifrån vilken planlösning osv man trivs bäst med, eller har någon av dom bättre eller sämre kvalité än någon annan?

Eller är en beg. Solifer för samma pengar ett bättre köp? Vi har idag en Solifer 520 S3-02.

2015-05-08 kl 19:10

Kan tillägga att vi endast campar från maj till september, så vi behöver ju ingen vintervagn. Men eftersom vi bara haft en Cabby och nu en Solifer så har vi ingen erfarenhet av vare sig Adria, Hobby eller Knaus - därav min fråga. Vore kul höra både positiva som negativa erfarenheter av dessa märken!

2015-05-16 kl 15:32

Vi har haft alla tre märkena i mindre storlek.
Ska jag våga mig på att rangordna så blir det Knaus, Adria och Hobby. Mycket subjektivt och ingen hänsyn till olika modeller bygger bara på hur vi upplevt det. Vi hade varje märke i 3 - 5 år med två månaders resa i Europa varje år. Juni-juli och september-oktober.Dessutom lite kortare resor i Sverige dessemellan.

Lycka till med köpet!

2015-05-16 kl 16:26

Tack för svar! Var det nya vagnar ni hade, eller begagnade? Inga större problem med någon av dom, eller fungerade alla bra?
Vi fastnade först för en Hobby, men var sen till en grannkommun och såg där en Knaus som också var trevlig. Och har därefter även sett en liten fin Adria, så vi blev lite "vilse i pannkakan"... Tyckte därför det var kul att samla lite intryck av andra innan vi bestämmer oss! Men du tycker alltså att Knaus är bäst av dessa!

2015-05-16 kl 20:11

Begagnade alla tre ca 1-5 år på nacken. Adrian var störst ca 5 meter. Dom andra ca 460.

Bilder på dem och andra hittar du här:
http://palmarna.se/bilar/bilar.html

2015-05-16 kl 22:41

Trevliga bilder! VW Transporter och Peugeot J7 låter som trevliga små husbilar!

2015-06-01 kl 23:21

Ingen mer som har några erfarenheter av Adria, Hobby eller Knaus?

2015-06-02 kl 09:14

Vi hade en Adria årsmodell -07 som vi var nöjda med, väldigt fin vagn. Men dom hade lite problem med fukt, när den endast var 3 år gammal så fick vi lämna in den för fuktlagning. Hade 24% fukt på bakre väggen, hade som tur var fuktgaranti för det hade blivit en dyr historia annars. I samma veva fick verkstaden byta hela fronten i plast, den hade spruckit vid skruvarna under vinterförvaringen för det varit för kallt. Nu kanske vi hade väldig otur men har för mig att det är fler som fick göra samma sak, även det gick på garantin. På den modellen vi hade satt micron högt upp och en gång när vi kom fram och öppna dörren möttes vi av glassplitter, microluckan hade öppnats och glastallriken hade ramlat ner på golvet och gått sönder. Hade inte åkt ovarsamt, det visade sig att microluckan öppnades varje gång så vi tog alltid ut glastallriken vid färd. Nu låter som jag dissar Adria totalt men det är fina vagnar, men vi har Polar nu och tycker det är viss skillnad på kvalitét.

Susanne
2015-06-02 kl 12:43

Susanne_L skrev:
I samma veva fick verkstaden byta hela fronten i plast, den hade spruckit vid skruvarna under vinterförvaringen för det varit för kallt. Nu kanske vi hade väldig otur men har för mig att det är fler som fick göra samma sak, även det gick på garantin.

Har också läst om detta. Kan vara som så att det gäller några specifika årsmodeller. Kolla upp är väl tipset.

2015-06-02 kl 18:18

Tack Susanne för att du delar dina erfarenheter! Ja, jag får kolla upp, som perin säger, om det är några specifika årsmodeller som drabbats av detta med sprickor i fronten. Någon som redan har svaret? Men fuktlagning på en endast tre år gammal vagn lät ju tidigt! Är detta vanligt med Adria tro?

Ja, av Adria är det främst 432PX fram till -13 som vi är intresserad av och tycker är fin. Tycker dom före -14 ser trevligare ut invändigt. Men liknande modeller från Knaus och Hobby är också av intresse. Därav min fråga...

Intressant att du, Susanne, tycker det är viss skillnad på kvalité på den Polar ni har nu. Vi har en Solifer nu. Tror du vi kommer att uppleva att vi byter ner oss? En några år nyare Solifer 520 är ju också ett alternativ vi överväger. Tror du och ni andra att det är ett bättre köp? Men det var väl dels att man får en ny Adria, Hobby eller Knaus för samma pengar som en några år gammal Solifer och att vi lockades av en mindre och smidigare resevagn som gjorde att vi började fundera på dessa andra märken. Kan tillägga att det är bara jag, frun och vår lilla hund som campar, så vi behöver inte så stor vagn. Före denna hade vi en liten Cabby 440 och vi saknar lite smidigheten den hade...

2015-06-02 kl 19:25

Kanske har du redan läst denna tråd. Men här kommer den iaf.
http://husvagnsforum.com/index.php?option=com_kunena&view=topic&catid=3&id=319579&Itemid=700103#375524

Obs! Det är inte min meningen att på något sätt "smutskasta" Adria bara för att jag hittat en länk där man tar upp problem.
Tycker personligen att Adria tilltalar mig mer än de två andra fabrikaten du nämner.

2015-06-02 kl 23:43

Tack perin! Nä, den hade jag inte läst. Jag tycker inte du smutskastar Adria. Det är ju just kända problem jag vill lära mig om, så jag inte gör någon dålig affär.

Finns det några liknande kända fel med Hobby och Knaus av senare årgångar?

2015-06-03 kl 08:25

Angående fronten så tror det kan röra sig om årsmodeller runt 06, 07 och 08. Adria hade problem med plasten då, dom hade bytt leverantör och den plastblandningen klara inte kylan så bra. Har även ett par bekanta som har en Adria -07 som dom fukttestade när dom köpte vagnen, den var 3 eller 4 år gammal då, och hög fukthalt i taket runt AC:n eller om det var stora takluckan. Blev omfattande reparationer även där. Vi fick till svar att det var tätningsmassan runt fönstren som var boven och anledning till vår fuktskada, även det ledde till att många vagnar runt den årsmodellen fick byta ut tätningsmassan. Det kostar som tur är inget så länge det är garanti kvar. Läste att Adria sänker garantitiden från 7 år till 5 år. Inte svårt att förstå varför......

Gällande kvalitén så tycker jag Adria klivit ett steg uppåt, men det är ju på nyare vagnar. Dom har även blivit dyrare, men kvalitét kostar, det kommer man inte ifrån.
Om ni byter ner er? Svårt att säga. Men jag kan säga så här, jag har haft både Adria och Polar och vill inte byta till Adria igen, då betalar jag hellre lite mer. Men å andra sidan kan man laga en del för mellanskillnaden som är.
Rådet är väl att gå in i dom olika vagnarna och "klämma och känna" dvs öppna och stänga luckor och lådor m.m.
Lycka till :-)

Susanne
2015-06-03 kl 22:50

Har googlat lite och det verkar vara som du säger Susanne, 06, 07, 08 och möjligen 09 som är drabbade av sprucken front. Såg även någon där väggen spruckit!!! Stod den var av glasfiber. Taket på dom nya är av glasfiberarmerad plast... Trodde det var positivt, för det stod emot hagel bättre, enligt Adria själva. Ska man se glasfiber som negativt nu tro?

Mera allvarligt var kanske att jag hittade mycket om fuktskadade Adrior, som inte var gamla. Men där har jag inte lyckats hitta något om när problemet försvann, om det nu gjort det...? Den nyaste med fuktskada jag hittade var en 11.

Ja, detta med kvalitén är ju det som är frågan... Köper vi en ny eller nästan ny vagn så vill jag ju helst inte reparera alls. Tanken var ju att en ny vagn skulle vara mer problemfri än en begagnad... Vi har varit och "klämt och känt" på alla tre dessa märken och tyckte luckor, lådor mm kändes bra i alla tre. Gav ett förtroendeingivande intryck. På den punkten är faktiskt vår Solifer sämre, med tunt faner i dörrarna, som lossnar om man råkar komma åt dörrspegeln och lådor o dörrar som står på vid gavel när man kommer fram... (Sånt hände aldrig på vår gamla Cabby...) Det är väl sittdynorna som känns plattare och hårdare i alla tre jämfört med Solifer och andra nordiska vagnar. Madrasser byter vi ändå ut, så dom spelar mindre roll, men på den punkten upplevde vi Hobby som skönast.

Att vi "byter ner oss" angående värmesystem - från Alde till Truma - och isolering spelar mindre roll, eftersom vi bara campar sommartid. Men sämre kvalité/hållbarhet vill vi helst inte ha. Just nu blev jag lite mer tveksam till Adria, pga. det jag läst... Men jag får väl googla lite mer på Hobby och Knaus, så se hur mycket vanliga fel dom kanske också har...

Tror du/ni andra att man får bättre kvalité om man köper en begagnad Solifer för samma pengar som en ny Adria/Hobby/Knaus?

2015-07-06 kl 19:35

Har googlat lite sen sist, men jag kan inte hitta lika mycket om problem med Hobby och Knaus som jag gjorde med Adria... Innebär det att dom är bättre, eller bara att jag inte lyckats hitta problemen?

Vi har även funderat en del sen sist och kanske är det inte så dumt med en vintervagn TROTS att vi bara campar vår, sommar och höst... I juni hade vi det kallt här och då var det skönt med jämn vattenburen värme och golvvärme i vår säsongsuppställda Solifer! Nu har vi haft värmebölja några dagar, +30, och jag blev förvånad när vi kom till vagnen att det inte var varmare inne i den, trots att alla takluckor och ventiler var stängda! Då är huset hemma mycket varmare! Så det blev ett par sköna nätter i helgen i husvagnen, där vi sov skönare än hemma! Tankarna går - hur hade mina 3 alternativ (rubriken) upplevts under samma förhållanden? En vintervagn isolerar ju även mot värmen, antar jag... Alternativet i så fall är att köpa en nyare Solifer, som vi gillar. Men vi hade velat ha en mindre vagn och det finns tyvärr ingen sådan som vi gillar. I så fall blir det förmodligen ännu en 520... Synd att det inte längre görs några trevliga små svenska vagnar...

2015-07-06 kl 23:06

Att jämföra Polar och Adria är lite att jämföra äpplen och päron, är ju helt olika prisnivåer på vagnarna, och speciellt när det gäller Adrias små resvagnar... Är man ofta efter vägarna och kör från ställe till ställe hela tiden så är en liten lätt vagn det absolut smartaste valet... Använder man vagnen på vintern och står vid en skidbacke så är en Nordisk vagn smartare.

Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2015-07-06 kl 23:23

Mitt nya hem skrev:
Att jämföra Polar och Adria är lite att jämföra äpplen och päron, är ju helt olika prisnivåer på vagnarna, och speciellt när det gäller Adrias små resvagnar... Är man ofta efter vägarna och kör från ställe till ställe hela tiden så är en liten lätt vagn det absolut smartaste valet... Använder man vagnen på vintern och står vid en skidbacke så är en Nordisk vagn smartare.

Naturligtvis är det så. Men min fundering är ju om vi ska välja en ny Adria/Hobby/Knaus eller om det är bättre att välja en begagnad Solifer för samma pengar. Vi har idag en Solifer och frågan är om det kommer att kännas som ett nerköp att gå till någon av dessa tre? Vår nuvarande Solifer har en tjänstevikt om 1020kg och totalvikten är 1200kg och därmed är den faktiskt lättare än dom vagnar vi tittar på, trots att dom är mindre! Det är bara Adria 432PX som har samma vikt. Men Solifern är lång och vi skulle gärna ha en kortare vagn, som är smidigare att backa och parkera. Samtidigt är jag lite rädd att vi kanske ska ångra oss och köpa en vagn som känns allt för "billig". Har ingen erfarenhet av dessa märken eftersom vi bara haft denna vagn och tidigare en Cabby 440 och vi saknar Cabbyns smidighet. Den var kort och man kunde backa in på trånga ytor. Är väl främst det vi saknar. Solifern kräver mer utrymme. Men förövrigt gillar vi Solifern.

2015-07-07 kl 10:27

Men det finns nyare Solifer/Polar/Kabe som inte är fullbredd, både lättare att köra med och mindre vikt. Som ett alternativ menar jag.

Susanne
2015-07-07 kl 18:04

Exakt Susanne! Det är så även vi tänker! Och kanske lutar vi mer mot det alternativet nu...
Men inget beslut är ännu taget, så i sommar behåller vi vår Solifer och tänker vidare på saken. Det är ju ändå på hösten man köper husvagn billigt! ;)
Nej, vi kommer i så fall inte att köpa fullbredd. Men tyvärr är även modernare vagnar av Solifer/Polar/Kabe tyngre än den vi har idag... Sen var det ju detta med längden... Hade, som sagt, gärna haft en kortare vagn, men i så fall blir det samma längd, för jag har inte hittat någon kortare med planlösning som vi gillar. Får därför testa även denna sommar och se om vi kan vänja oss vid den längd vi har. Vi har en del trånga ställen vi brukar besöka och ett av dom har vi ännu inte varit till med denna vagn. Frågan är om utrymmet på denna naturtomt, mellan tallar, räcker till för att vända detta ekipage...? Med vår Cabby 440 gick det bra, men den var kortare och svängde mycket snabbare. Det är mest sånt här som gör att vi vill ha en kortare vagn. För övrigt åker vi inte så mycket. Några turer/år inom Sverige och större delen av sommaren står vagnen uppställd för säsong. På vintern har vi den på vinterförvaring, så av den anledningen behövs ingen vintervagn. Utifrån detta uppstod vår fundering på en ny Adria/Hobby/Knaus istället...

2015-12-29 kl 20:42

Adria hade vi valt.
Har haft flera stycken utan några som helst problem.

2016-01-30 kl 16:00

Tack för svar Jens och Anneli! Har inte varit inne här på ett tag... Förmodligen för att vagnen står på vinterförvaring och då "glöms" husvagnslivet bort lite...

Ingen affär gjort än. Men till våren får vi börja titta igen. ;-) Förhoppningsvis har det kommit ut några nya intressanta vagnar/planlösningar. Har hittills inte hittat någon som passar oss helt, så därför har vi legat lågt.

2016-01-31 kl 17:34

Jo, vi går ju lite i idé under vintern.
Jag har kikat lite på Adrias nya modeller, men inget som faller mig i smaken just nu.
Men som jag skrev tidigare...aldrig haft några problem med våra Adria husvagnar.
Kaben vi har idag har jag senast i fredags limmat bordsskivan på. Har pratat med försäljningsstället, som i sin tur kontaktat Kabe, om det kan fungera med goodwill att få ett nytt bord. Vi håller tummarna och ser vad som händer.

Jens & Anneli

2016-02-07 kl 14:27

Ha, ha, ja, Jens & Anneli, jag har nog gått lite i ide!!! :D

En sak som stör mig med många nya vagnar, även Adria, är att dom är så tung trots att dom är små! Därför har jag börjat titta lite på begagnade nordiska vagnar. Just nu har jag funderingar på en Kabe Briljant runt -08-11 med en totalvikt på 1350kg och lastvikt på 170-220kg, beroende på om det är King Size eller inte. Tycker dom ser så mysiga och rejäla ut! Och ändå är dom 60cm kortare än vår Solifer 520. Visst, högre lastvikt hade ju varit önskvärt, men verkar inte finnas... Kabe verkar snål på lastvikt...

Därför var det ju intressant att ni nämner Kabe!!! Upplever ni mer problem med Kabe än med Adria? Tydligen, eftersom ni inte haft några problem med Adria... Prismässigt kostar ju en beg. Kabe ungefär lika mycket som en ny Adria...

2016-02-07 kl 14:59

Läste just i Polar-tråden om era och hekabs problem just med Kabe -11... Och att det förmodligen beror på att Kabe hade stora varsel 2009-2011, vilket förmodligen påverkat byggkvaliten. Hmm, vågar man hoppas på att beg. Kabe från -06-08 därmed håller högre byggkvalité? Om det var bättre stämning i fabriken då... För någon problemvagn vill ju ingen ha.

Alla med erfarenhet av Kabe Briljant av årsmodeller mellan -06-11 får gärna delge sina erfarenheter, goda som dåliga!

Eller är det bättre köpa ex en ny Adria? Enligt principen att nytt är ändå nytt, med allt vad det innebär av garantier. Samtidigt har nyligen en granne som i somras köpte en ny Adria berättat att den också hade såna problem att han nu ville försöka häva köpet... Så man är tydligen inte säker vad man än köper, om man har otur. Hur går Adria just nu? Kanske är det nedskärningar även där...?

Kanske är det säkraste att behålla och laga den Solifer -02 vi har, så länge det är möjligt! :p

2016-02-07 kl 19:26

Jo, den som köper vår vagn efter oss gör nog ett klipp, vi har ju åtgärdat det mesta :)
Från dag ett fungerade inte köksfläkten, stereon felkopplade, 12v uttag ur funktion osv.
Inga större operations team som behövde kallas in, men lite irriterande då man betalat närmare en halv miljon för vagnen.
Våra Adria vagnar vet vi inget om då dom inköpts begagnade. Men efter det att vårar namn hamnat på ägarpapprena så har det fungerat felfritt.

Jens

2016-02-07 kl 19:33

OK. Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att det är säkrare att köpa bättre begagnat, oavsett fabrikat, för då är alla fel fixade. Eller? Förstår att det var irriterande fel på ny och så dyr vagn. Men det var ju ändå ganska enkla fel åtgärda... Värre med grannens Adria, som är skev i hela ramen!!!

Du Jens som har erfarenhet av både Adria och Kabe, hur skulle du resonera - ny Adria eller beg. Kabe för samma pengar? Det som tilltalar mig med Kabe är att komforten är så bra i sittgruppen och även att hela vagnen känns så ombonad.

2016-02-07 kl 19:50

Jätte svårt att svara på.
En ny Adria innebär garantier, medan detta mest troligt är slut på en begagnad Kabe.
Det som talar för Kabe är just det Du skriver...man sitter skönare i en Kabe, lite mer känsla av kvalitet...lite som att jämföra dörrstängning Merceds och gamla VW bubblan :)
Många som säger emot, men efter att ägt en Kabe så kommer man ställa lite högre krav.

Jens

2016-02-07 kl 20:01

Vad är fel på Er Solifer?

Jens

2016-02-07 kl 20:03

Det är som du säger... Vi har nu en Solifer och hade tidigare en Cabby 440 och en bekant sa då: "Har man en gång ägt en nordisk vagn tror jag inte man blir nöjd med en lågprisvagn som Adria/Hobby/Knaus"... Det fick mig att börja fundera och istället titta på beg. Kabe och även Solifer. Samtidigt innebär ju beg. köp större risktagande, eftersom garantierna utgått och man inte vet vad vagnen varit med om...

2016-02-07 kl 20:09

Tror inte Du behöver oroa Dig så mycket för begagnad vagn faktiskt.
Däremot skulle jag betala lite mer och handla av en seriös husvagnshandlare.
Hobby skulle jag aldrig köpa.
Dethleffs har ju börjat sälja vagnar i Sverige igen och dom ser rätt fina ut.
Det som jag skulle få vänja mig vid är att de flesta planlösningar är lite bak och fram.
Stora gruppen och dörr i bak, sängar i fram...

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206