Adria, Hobby eller Knaus? / av Jan-E

Adria, Hobby eller Knaus?
2016-02-07 kl 20:18

Främsta felet på vår Solifer just nu är att besiktningen i höstas slog ner på sned bromsverkan. Men det var 29%, så den blev ändå godkänd, på håret. 30% och det hade blivit en 2a! Men besiktningsmannen skrev ändå in det på protokollet med stora bokstäver och uppmanade mig fixa det!!! Så vi får ta det i vår. Har konsulterat firman som servar vagnen och dom sa att mer fanns inte att justera, har förmodligen legat åt och blivit "glasbildning" och det gick inte rugga upp igen, sa dom... Så det blir byte av bromsband, eller vad det hette... En affär på ca 2000-2500kr.

Sen är jag lite orolig för att vagnen upplevs "rund" i golvet. Vad det kan bero på? Går man med vattenpasset så lutar det liksom åt alla håll... Sen stör jag mig lite på lådor och skåpluckor som flyger upp under färd... Känns allmänt lite vekt byggd. Därav funderingarna på något nytt. Samtidigt så är det en vagn med trevlig planlösning och låg vikt, så det är både för och nackdelar...

2016-02-07 kl 20:26

Det är bromsar dom i det stora kan slå ner på.
Ett helt ok pris för en reparation om man är nöjd med vagnen i övrigt och tänkt behålla den.
Golvets alla vinklar låter mer som att det skulle släppt på något vis, eller som Du själv är inne på att det är lite vekt.
Vagnen är drygt 14 år gamal så det borde finnas en del kvar av dennes liv.
Jag har ingen historik på Solifer, men kända för sina goda vinteregenskaper.

2016-02-07 kl 20:48

Om vi byter så blir det från firma! Har även köpt mina två tidigare vagnar från firma.

Ja, priset för reparation är väl inget säga om. Min fundering ang. detta är, om man byter på ena sidan, risken är inte att det blir sned bromsverkan åt andra hållet istället? Att man måste byta på båda sidor?

Vår vagn har ju kort chassi, slutar bakom hjulaxeln, så min oro är att trädelen bak "slokar"... Men det sviktar inget när man går på det, utan är bara något som syns på vattenpasset. Konstruerad så?

2016-02-07 kl 20:54

Okej, trodde priset var för båda sidorna :)
Jag hade bytt på båda sidorna annars finns det väl en risk att den bromsar snett.

Att Er vagn ska vara konstruerad så känns främmande om Du frågar mig. Har mer än sällan läst om annat än läckage på Solifer.

Men om inte annat är det en bra "ursäkt" till ett vagnsbyte, haha!

2016-02-07 kl 21:04

Ja, jag tänker också att man bör byta på båda sidorna. Blir väl 4-5000kr då... Men ska höra även med annan verkstad innan jag bokar!

Angående golvet så är den fukttestad flera gånger med godkänt resultat, så något läckage tror jag inte den varit utsatt för. Men säker kan man kanske inte vara... Märkligt som sagt att golvet inte är rakt. Kanske det korta chassit som är boven, att den som hängt ner sig av tyngden bak...

Ja, ibland behöver man ju en "ursäkt" för att man helt enkelt VILL byta! ;-)

2016-02-07 kl 21:09

Lösningen är att byta vagn :)
Som sagt, ingen historik på Solifer i minnet.

2016-02-07 kl 21:23

Har Du kollat Dethleffs vagnar?

2016-02-07 kl 21:53

Ja, ett byte känns bra och just nu känns Kabe Briljant som det som lockar mest. Kollat på Adria, men inte hittat någon modell som passar riktigt...

Nä, inte kollat Dethleffs vagnar. Finns ingen återförsäljare nära oss... Men man vet ju aldrig, kanske dyker upp någon!

2016-02-08 kl 14:14

Briljant är en fin vagn.
Vi hade som sagt en 98:a och den var felfri.

2016-02-08 kl 14:50

Frågan är om dom var bättre på den tiden? Eller hur är årsmodellerna -06-11??? Alla som har erfarenhet av någon får gärna delge sina erfarenheter!

2016-02-08 kl 19:03

Ingen aning, men det kanske inte var samma tryck på beställningarna då?

2016-03-04 kl 15:34

Jan-Erik! Du skrev att nya vagnar var tunga jämfört med lite äldre vagnar. Det är inte bara lite mer utrustning som tynger. Nyare vagnar är ofta ärligare med vikterna. Tidigare fuskade man ganska grovt, så många äldre vagnar väger mer, ibland mycket mer, än vad som framgår av reg.handlingarna. Kolla vikten innan du köper en begagnad vagn!
Vad gäller spruckna fronter på "halvgamla" Adrior lär orsaken ha varit att man skruvade fast plastfronten utan att förborra vilket skapade brottanvisningar. Numera borrar man innan man skruvar. När ändringen gjordes kommer jag inte ihåg, men det var åtminstone före 2012.

2016-03-10 kl 13:01

Tack för svar Torsten! Var det så generellt, att man fuskade mer med vikterna förr? Ja, det förklarar ju i så fall varför vagnar var så lätta förr! Samtidigt tycker jag våra två vagnar stämt hyfsat bra med angiven vikt, men vi kanske haft tur. Å andra sidan tycker jag vikten varit olika på varje våg man kontrollvägt på, så vad som är riktig vikt har jag lite svårt att avgöra... Den av Transportstyresen rekommenderade vågen här visade 900kg tom!!!:O Blir vikten rätt då om man tar visad vikt minus 900kg? Men ditt råd att kolla vikten innan köp av begagnad vagn är ett bra råd!

Ja, det där med orsaken till spruckna fronter har jag läst om tidigare. Men det bör ju innebära att dagens Adrior inte har samma problem!

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206