Alde Compact 3020 HE batteribackup / av PJ

Alde Compact 3020 HE batteribackup
2019-04-24 kl 11:47

Hur vet man om man har batteribackup till manöverpanelen på Alde 3020? Det är ju lite irriterande när klocka osv nollställs varje gång man bryter 12 volten. Försökt läsa mig till det i både Aldes och Polars bruksanvisningar, men endera är jag blind eller så står det inte hur jag listar ut detta. Vart sitter isf batteriet och vad är det för batteri?

2019-04-24 kl 17:54

Det har man nog aldrig från början. Det är en liten hållare med 2st AA batterier man kopplar in bakom panelen. Finns som tillbehör.
Jag har också irriterat mig på det, och att radion tappar minnet och att klockan på micron börjar blinka.
Saknar min analoga bilstereo från förra vagnen :)

2019-04-25 kl 07:23

Hehe, ja, det där retar mig med, att radion tappar minnet. Att micron nollställer sin klocka kan jag svälja, den vi har är snabb att ställa in klockan på. Men irriterande när man är ute nu när det krävs lite värme i vagn och tält och man då och då (läs en handfull ggr per dag) råkar gå över vad stolpen klarar i förbrukning så säkringen löser ut. Då orkar man ju itne ställa klockan efter några gånger.. Borde sitta ett litet batteri i dem med som klarar av 5 minuters strömavbrott iaf, även hemma. :)

Jag gjorde det enkelt för mig, skruvade bort panelen och kikade, där fanns inget batteripack. Men det kostar ju under 200 spänn, så jag tror det får bli en beställning. Synd att det inte finns liknande lösning till stereon. För man vill ju inte dra det till batteriet i vagnen så den riskerar att dra ur det, även om det är en möjlighet..

2019-04-25 kl 08:38

Batteribackupen till Alde kopplas in på två stift på manöverpanelens baksida. Jag har bara haft min vagn med Alde 3010 några månader, så jag har inte gjort något åt det här än. Har funderat på att antingen svänga inom när jag passerar Färlöv och se om de kan kränga en över disk, eller så sätta ihop en själv. Den består ju bara av en batterihållare, två sladdar och en kontakt med 2,54 mm CC, tror jag det var.

2019-04-25 kl 09:46

När jag köpte den nya färgdisplayen till min Alde 3010 från England så köpte jag med en batterihållare för backup. Och den kopplade jag in för två år sedan och har inte bytt batteri på den än. Och min vagn står utan bodelsbatteri hela vinterhalvåret.

2019-04-25 kl 14:27

LJN, låter ju kanon att batterierna håller så länge, det trodde jag inte. Funderade på att sätta batterihållaren i skåpet jämte, lättåtkomligt för batteribyte, men då kan den ju ligga i utrymmet bakom panelen och stereon s tar man bara ut stereon för att byta batterier (lättare än att skruva loss manöverpanelen).

Apersson, jag har beställt en från Kämpes Husvagnsservice (de hade ett par grejer till som jag behövde) för 194 kr, ganska små pengar (tillkommer såklart frakt), så jag skulle inte lägga tid på att försöka få ihop en själv för det lilla man kan spara på det. Har för mig att jag läste på Aldes sida att det gick utmärkt att köpa på plats av Alde.

2019-04-25 kl 15:24

Nja, en batterihållare kostar 17 kronor på första stället jag tittade på. Så visst kan man spara lite.
Men jag har också läst att Alde numera har öppnat för reservdels- och tillbehörsförsälning över disk i Färlöv. Tidigare sålde de bara via återförsäljare.

Jag kollade en gång till. Det visar sig att min panna (3010) har en äldre panel, utan touchfunktion. Till den ska man tydligen inte ha en batterihållare för AA batterier, utan istället koppla in fordonsbatteriet direkt (före huvudbrytaren, då). Panelen får alltså backup från 12 V, inte 3 V.
Men till touchskärmarna har de batterihållare för två batterier istället.

2019-04-25 kl 15:34

Jo, men för att göra det snyggt ska du ju även ha rätt kontaktdon i andra änden. Materialkostnaden blir inte så hög, men det ska dels letas upp rätt grejer och sen ska det sättas ihop. För mig är det inte värt att spara 150-170 spänn för den tid det tar att montera ihop det. Iofs beror det på att barn och annat tar mycket av min lediga tid så så prioriterar jag just nu. Med lite äldre barn och mer fritid hade jag kanske tänkt annorlunda. :)

2019-04-25 kl 15:37

Det är riktigt. Nu har jag, sen 40 år i el- och elektronikbranschen, ett rätt bra förråd av all möjligt liggande, så jag har nog något som passar som kontaktdon också. Men jag är inte representativ för normalbefolkningen i det avseendet (heller).

2019-04-25 kl 15:51

Då är det ju en annan grej, och du har snitsen inne att få till eventuell lödning osv bra ganska fort. Själv skulle jag behöva lägga en timme på att hitta lödkolven hemma. Sen ska jag komma ihåg att sno med en liten bit lödtenn hem från jobbet. Och nu börjar de 194 kr kännas väl värda för mig..haha.. ;)

2019-04-25 kl 16:00

Jag vet precis var jag har min temperaturreglerade lödstation, och en hel del annat i den vägen också. :-)

2019-04-25 kl 16:31

Inget hem är komplett utan lödstation, logikanalysator, oscilloskop och nätverksanalysator... ;)

2019-04-25 kl 17:31

e120guru, du glömde labaggregat :) ett ordentligt sådant är ett måste :)

Angående stereon så drar den kenwoodapparaten som sitter i min vagn mer ström i standby än vad ALDE systemet gör under drift.
I min vagn är det kopplat så att om jag slår av 12V huvudbrytaren eller ansluter vagnen till bilen så stängs allt av förutom kylskåpet. Har satt en extra strömbrytare till ALDE och tagit matningen från ständig matning på elcentralen (samma som kylskåpet). Då slipper man att pannan stannar varje gång bilen startas.

2019-04-25 kl 18:43

David: mitt kylskåp slår av om jag slår av 12V, vilken slår av varje gång jag startar bilen (eller om start-stopp:en slår till)...

Brukar köra kylen på gasol när jag kör, och lite störigt att behöva gå bak och slå på 12V i vagnen efter man startat bilen när man stannat nånstans (stannar jag så fortsätter 12V att vara på tills jag startar bilen).

Den där batteribackupen till Alde:n visste jag inte om - har ju både 0.1"-kontakter och sådan batterihållare liggande...

2019-04-25 kl 22:53

Känns som att det finns några själsfränder här...

2019-04-25 kl 23:27

Jag satt också in en sådan batterihållare. Väldigt skönt att slippa pilla på alla inställningar varje gång. Köpte min på eBay tor det blev 100kr med frakt. Lägger med länken till dom som vill köpa :-)

https://www.ebay.com/itm/Battery-Backup-for-Alde-Compact-3010-3020-Standard-cable-length-about-25-cm/303129577515?hash=item4693ee482b:g:8P4AAOSwcnJcBPUt

2019-04-26 kl 06:09

e120guru : I våra vagnar skall kylskåpet inte gå att köra på 12v. Bara manöverpanelen på det fungerar om 230v inte finns. Sätter jag mitt i batteriläge så piper det hela tiden. Men panelen slocknar inte om man slår av huvudbrytaren.

På elblocket i garderoben finns en utgång för kylskåp med ständig spänning. Du kan kolla i manualen till den var det skall vara kopplat.
Kolla även så att vagnen laddar när bilen är igång. Hela raden av lysdioder skall vara tänd då. På min var matning från bilen polvänd i elblocket, så kopplade man vagnen före katastrofvajern så gnistrade det när man satte den på bilen. Jag hittade själv felet och påtalade det för ÅF och importören. De hittade samma fel på i princip alla vagnar 2019.

2019-04-26 kl 06:13

Är alla rätt kopplat så skall 12v i vagnen slås ifrån när bilen startar. Dvs belysning, radio och pannan slocknar. Skåpet skall fortsätta gå, men måste köras på gas. Detta var medvetet val för att istället kunna ladda batteriet. Nya bilar pallar tydligen inte med både kylskåp och batteriladdningen.
Jag har ändrat så att pannan får spänning från samma utgång som kylskåpet. Men med en egen brytare så att pannan kan stängas helt.

2019-04-26 kl 07:44

Ja, precis, att köra på 12V funkar ej, men det behöver att 12V:en är påslagen på panelen för att vara igång alls. Dvs att det stänger av sig från att köra på gasol när 12V slår av när man startar bilen.

Ska kolla matningarna...

2019-04-26 kl 09:11

Det finns uppenbarligen alla möjliga sorters lösningar i vagnarna. Vad är det här för vagn ni har, som fungerar så?
Min förra Tabbert hade jag kopplad så batteriladdning kom från bilen när den var kopplad, och kylskåpsdrift på 12 V när motorn var igång.
I den här har de kleggat in anslutningslådan så totalt att jag inte velat öppna den för att ändra nåt. Än...

2019-04-26 kl 12:47

Knaus Südwind (590 UK) från 2018... Funkade likadant på vår förra vagn, också det en Knaus Südwind (500 FU) från 2014.

2019-04-26 kl 13:22

Volvos TRM (TRailer Module) är säkrad med 60 A.

2019-04-27 kl 08:32

e120guru, du skall kolla på det blåa schaudt elblocket som sitter under hyllan i garderoben.
Du skall ha en manual till den och där står tydligt vilken plats kablarna skall sitta på.
Är du osäker kan jag kolla på min.

2019-04-27 kl 08:45

Om jag fattar det rätt, så är det då en matning till kylskåpen från den brutna 12V som jag vill flytta till "konstant" 12V?

Då bör jag kunna köra kylen på gasol utan att dem står av varje gång jag startar bilen?

Ang Alde-panel för batteri-backup: Hur får man loss panelen på enklaste sätt? Är det bara att bända lite försiktigt?

2019-04-27 kl 08:55

apersson850 att TRM är säkrad med 60A, betyder inte att den lämnar 60A som laddning skulle jag tro. Jag tror det är som på min bil. TRM driver all belysning och har egna reläer/mosfets för olika funktioner. Så 60A delas mellan alla funktioner. Det är en gissning från min sida.
60A på 2,5mm blir nog inte så bra.
Jag har försökt ta reda på hur mycket man kan belasta på min bil men hittar det inte någonstans tyvärr.

2019-04-28 kl 09:37

Så är det förstås. Men det visar vad den har att röra sig med. Konstantströmmen har en egen säkring på 15 A, men den ligger under samma 60 A huvudsäkring.

2019-04-28 kl 10:37

e120guru: Precis det är bara kabelskor så de är lätta att flytta.

Kolla denna manualen på sidan 6.
http://web.adria.dk/wp-content/uploads/2013/03/13Schaudt-410-manual-905.102-2012_03_01-CSV-410-BA_EN.pdf

Kylen skall vara kopplad på plats 17 Fridge controller.
Plats 25 skall vara tom, den ger spänning när bilens motor går och skall altså driva elpatronen i skåpet.
Är det kopplat lika i den vagn så har du bara två kablar från skåpet, det är då till kontrollpanelen. Kopplar du den på plats 17 så kan du alltid starta skåpet. Sätter du skåpet på 12v kommer det pipa ilsket. Jag trodde först det var fel på mitt skåp men det skall vara kopplat så. Tyvärr framgår det inte någonstans. Inte ens ÅF visste att vagnen har laddningsbooster orginal och att det är den som stjäl strömmen istället för skåpet.

2019-05-03 kl 07:31

Tillbaka till ursprungsfrågan här igen. :) Jag har installerat batteripacket nu och pannan verkar minnas inställningar som gör, tex dag- och nattautomatikens inställningar. Däremot verkar den inte komma ihåg aktuell tid och dag, utan den nollställdes när jag bröt strömmen. Så när jag slog på strömmen fick jag ställa in klockan oh veckodagen på Aldepanelen, övrigt verkar den dock minnas. LJN, funkar det så för dig med? Hade ju gärna sett att den mindes även vad klockan är så man slipper ställa den.

2019-05-03 kl 09:00

Ja, fungerar inte klockan på batteriet är det ju meningslöst. Övriga inställningar kan man alltid lagra i flashminne, så för sådana behövs inget batteri (om elektroniken är modern).

2019-05-03 kl 14:50

Lite så jag funderade med. Var ju klockan man mest ville slippa krångla med.. Får kolla mer noga på det under helgen kanske.. Kan vi vara så att batterierna jag satte i var kassa från start, även om de var oanvända. Har bara testat att bryta strömmen en gång just efter installationen, får testa mer i helgen som sagt. Om inte LJN råkar kika in och kan berätta hur hans funkar. :)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206