Är Solifer 2.0 slutet? / av euroline-56

• 29 svar
Är Solifer 2.0 slutet?
2014-06-08 kl 11:33

Har läst att Polar i Dorotea skall koncentrera produktionen där till enbart Polar vagnar. Solifer skall fortsättningsvis produceras av Hymer gruppen. Visserligen gör Hymer utmärkta och förnämliga husbilar men husvagnarna är mig veterligt producerade av deras "lågprismärke" Eriba. Vet inte, men för mig så verkar detta som om slutet nalkas för Solifer som vi känner idag. Enligt de artiklar jag läst skall de heta Solifer 2.0 och visas på bl.a. Nolia i Augusti.

2014-06-09 kl 22:31

Läste om detta och känner samma oro som du. Blir spännande se denna 2.0 och man kan ju HOPPAS att det blir något bra. Men befarar att det blir någon ny "lågprisvariant", långt ifrån dom ursprungliga Finska vagnarna...

2014-06-10 kl 16:32

Ja man kan ju alltid hoppas som du säger men spåren från t.ex. Kabe med sina utlandsproducerade vagnar och nu senast Cabby med sina Dethlefs vagnar inger inget förtroende ...

2014-06-10 kl 16:44

Nä, jag tänker också på dom du nämner och anar att det kan bli något liknande... Synd, i så fall, på ett så trevligt märke som Solifer. Jag får vårda min finskbygda S3 520-02 ömt, så den håller länge! ;)

Här är länk till Polars hemsida ang. detta: http://www.polarvagnen.com/pressrum/#/pressreleases/dorotea-fokuserar-paa-polar-996321

2014-06-13 kl 10:05

Ja, jag får nog vårda min Artic 560 -09 också. Enligt "välunderrättade källor" som det brukar heta skall det komma tre olika serier av Solifer från Hymer koncernen. Får vänta tills Nolia mässan då skall de tydligen premiär visas ...

2014-06-16 kl 06:24

Vilken tur? Att jag köpte en av de sista svenska vagnarna. Problemet är kanske att 2:a handsvärdet sjunker.

Kör Subaru Forester med en Solifer 560 Artic pimpad med solceller.
CC 100556
2014-06-17 kl 07:10

Tjaa eller så stiger det på de Svensk/Finska om nu de Tyskbyggda visar sig vara förklädda Eriba vagnar ... :)

2014-06-17 kl 10:56

Kan dom flytta in lite Soliferism och Aldevärmare i Eriba Nova kanske det kan bli något.
http://www.eriba.com/en/models/eriba/eriba-nova/series.html

2014-06-23 kl 20:01

Eriba Nova såg ju inte alls tokig ut. Man får väl "känna o klämma" när den väl dyker upp, få se vad man tycker. ;)

Angående 2:a handsvärdet så tror jag det ändå är en fördel om märket överlever. Vore värre om det lades ner och försvann.

2014-07-29 kl 10:55

Har nu sett div. förhandsbilder på nätet på Solifer 2.0 och för mig är det ingen Solifer längre. En typisk Tysk vagn med Eriba eller Hymer grund. Varför köpa en Solifer då när man lika gärna kan köpa originalet dvs en Eriba eller Hymer direkt ?

2014-07-29 kl 13:26

http://husvagnsforum.com/media/kunena/attachments/7140/Solifer.jpg

http://husvagnsforum.com/media/kunena/attachments/7140/SoliferLucka.jpg

Dessa bilder finns i ett annat husvagnsforum. Dekaltrimmat. Ser inte så kul ut.

2014-07-29 kl 21:59

Men fy så sorgligt... :(
Vilken billig dekaltrimning. Googlade på Solifer 2.0 och bilder - fick då se några fler exteriöra bilder. Varför gör man såhär? Det känns ju dömt att misslyckas. Spiken i kistan för Solifer, känns det som... :(

2014-07-30 kl 13:47

Ja verkligen ! Polar/Solifer hur tänkte ni ?!?. Polar kommer att snickra fullbreddsvagnar i Dorotea. Cabby ( om de nu blir kvar) sina fullbreddare Kristinehamn. Sina smala Cruze tar de ju från Dethlefs. Kvar blir Kabe som enda Svensktillverkade kvalitetsvagn med valbar vagnsbredd ! Kabe folket måste jubla !

2014-07-30 kl 14:03

Titta på "eländet": https://www.facebook.com/husvagnscenter/posts/661831470565646

2014-07-30 kl 20:07

Nä, detta är ingen Solifer, så som vi känner dom. Tragiskt att se. Grattis Kabe! Låter som att ni nu får en del nya kunder.

Vi vill inte ha fullbredd. Trist om vare sig Polar eller Cabby bygger såna längre... Men så länge Kabe gör det får man kanske vara nöjd. ;)

2014-08-28 kl 14:46

Läste i senaste tidningen om första "testen" på nya Solifer. En nytt grepp verkar vara att lägga vattentankarna under vagnen. Undrar hur mycket energi det går åt att hålla säg 40 liter vatten ( 20 l färskvatten och 20 l gråvatten ) flytande i -20 C ?

2014-08-28 kl 15:23

Jag tycker det verkar vara väldigt positivt. En fabrik som har resurser och ett nytänk jämfört med fattiga Polar.

Vagnen har dusch, inga träreglar, stora vatten tankar både färsk o spillvatten, lådor i köksdelen, Alde värme o riktig spis samt en ok bredd på 240cm.
Ser fram emot att se o klämma på den, på Elmia Mässan.

2014-08-29 kl 17:41

Jo förvisso, men för oss som tycker om Solifer som den vagn det var känns det främmande att se den som en dekaltrimmad Eriba Nova 545 GL.

2014-08-30 kl 08:51

Jag tror inte den bara är dekaltrimmad utan den är utrustad för vinterklimat med Solifer tänk.
En bra köpare tar hand om märkets specialitet. Kineserna köpte väl Rover flyttade allt ner till Kina och vipps var det märket slut.
De lärde sig sen när de köpte Volvo att ta hand om märkets styrka.

Tror inte Tyskarna är dumma i knoppen.

2014-08-30 kl 11:27

Hoppas du har rätt, men dekaltrim eller att sälja samma produkt under olika namn är vanligt. Se bara på Fiat som säljer sin Ducato som både Peugeot och Citroen. Sedan tror jag att ägarkonstellationen bakom Hymer koncernen och Polar/Solifer har gjort ett medvetet val att lägga ned produktionen av Solifer i Dorotea och istället marknadsföra Eriba under varumärket Solifer i Sverige,och jag antar i hela Norden, medans den heter Eriba i resten av Europa. Det ger storskalighet i produktionen och det är inte speciellt dyrt att sätta på andra dekaler på vagnarna. Se bara på Eribas hemsida och produktkatalog så ser du att det är samma vagn. Må vara att de europeiska har Truma som standard värmare med Alde som tillval.

2014-09-14 kl 19:05

Någon som varit till ELMIA och "känt o klämt" på nya Solifer 2.0? Vad tyckte ni??? Nästa helg är det visning här jag bor, så då ska jag dit och "känna o klämma"! ;)

2014-09-15 kl 11:53

Jag har kollat. En fin men tung vagn mycket smarta lösningar med vattentankar i golvet 55L spillvatten samt 50L färskvatten. Sen en kran under luckan för att tömma dessa. Finns skidfack och golvvärme Alde i Solifer paketet. Dusch i 545 då viker man ut handfatsväggen så vips har man ett säkert dusch utrymme. AGM batteri 95Ah också. Saknade klädhängaren innanför dörren på denna modell. Bra gasolkoffert lättlastad. Tråkigt med kylskåpet, smalare mod som har frysfacket inne, vad jag hört så har det varit problem med dessa.

Vagnen är tung, nackdel.

Kommer behålla min Solifer Artic 560MH 2011 med stora kylfrysen o de fina resårsängarna.

Inget byte för min del!

2014-09-15 kl 23:39

Intressant. Men jag tolkar det som att den ändå inte motsvarade dina förväntningar, jämfört med din Solifer. Var sängarna sämre i 2.0? Hur var komforten i sittgruppen? Ska bli spännande att själv få se den.
Läste följande artikel här: http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/nyheter/20140909/eriba-nova-prisas-pa-massa Det "euroline-56" skrivit verkar ju stämma - Solifer 2.0 är en Eriba med viss extrautrustning, som till exempel utvändigt uttag för gasol, tv och 12V. Gillar man vagnen och kan klara sig utan denna utrustning så är det förmodligen billigare köpa en Eriba, antar jag...

Läste även detta test: http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/forsta-intrycket/20140813/husvagn-hymer-eriba-nova-l470 Antar att detta är en mindre variant, eller kommer även denna som Solifer? Bara 217 bred!!! Låter som en trevlig resevagn!=) Även om det inte känns som någon Solifer... Men ska ändå bli intressant få se den på riktigt! Denna har bara 1040kg tjänstevikt och en totalvikt mellan 1300-1500kg. Länge sedan man såg en så låg tjänstevikt på en ny vagn med långbäddar!

2014-09-16 kl 12:53

Jo visst det gjorde den motsvarade mina förväntningar och jag tycker att det var ett lyft totalt sett. Men jag har en bra husvagn och lägger inte 200000:- till just nu. Kanske blir det Husbil om 2-4 år istället.

2014-09-16 kl 13:00

Tror att det kommer att bli två "läger" angående Solifer 2.0. Dels vi som har Solifer och köpt den för dess egenskaper som aerodynamik, lättdragen de s.k. Soliferismerna som fanns. Dels de som inte haft någon och ser denna vagn som en bland andra tyska import vagnar. Personligen kan jag inte smälta att man gjort som man gjort mot ett fint märke. Jag är också mycket tveksam till "innovationen" med tankar under vagnen. Hur mycket extra energi drar det på vintern. Ligger tankarna direkt under golvet borde det bli ganska kallt där om det inte finns värmeslingor mellan tanken och golvet. På de bilder jag sett ser det inte ut som det ? Förövrigt lär modellserien Nordica vara tillverkad av LMC. Är man storkoncern så är man ....

2014-09-16 kl 22:12

Re "Olja"
OK, då missförstod jag dig. Trodde när du skrev slutklämmen - "Kommer behålla min Solifer Artic 560MH 2011 med stora kylfrysen o de fina resårsängarna." - att du trots det positiva ändå tyckte din Solifer var bättre än den nya.

Re "euroline-56"
Ja, utifrån bilderna att döma kan jag inte se detta som någon Solifer. Men det ska ändå bli intressant att få se vagnen på riktigt. Bedömd som en tysk importvagn så KANSKE man ändå kan gilla den, men mina förväntningar är lågt ställda. Men skulle man gilla den så tror jag det är bättre och billigare att köpa den med sitt rätta namn - Eriba. 470, som tidningen testat, lät spännande, tycker jag.

Vad gäller Solifer som märke så känns det som att dess storhetstid är över, vilket känns väldigt tråkigt... Vågar man hoppas på att finnarna köper tillbaka sitt märke och återskapar Soliferismen?

2014-11-07 kl 18:04

Det var inte det lättaste att få se nya Solifer... Har ännu inte lyckats, då vi bara har två återförsäljare inom någorlunda avstånd. Den första ÅF sa att han inte brytt sig om att ta hem några nya vagnar. Han ville avvakta och se hur det blev!!! Istället hade han köpt upp så många han kommit över av 2014-års modell, som han bedömde mera lättsålda...!

Besök hos ÅF nr2 och svaret att han ännu inte fått hem någon demovagn... Men här fick jag i alla fall broschyrer med mig hem! Där kan man läsa att Solifer kommer i 3 utföranden: Nordica, Evolution och Sense. Den enklare, Nordica, sa denne ÅF att han INTE tänkte ta hem, eftersom han tyckte den var allt för enkel och att den därför inte kändes som någon Solifer. Men dom övriga två tyckte han var fina.

Efter att ha granskat broschyren kan jag, likt "Olja", konstatera att det är tunga vagnar! Evolution 541, 545, 580, 585 och 595 har samtliga totalvikter på 1800-2000kg. Att en "liten" 541 ska en totalvikt på 1800-2000kg låter mycket... Måste vara välbyggda vagnar! Maxlasten på den är då mellan 125-325kg. Priset på en sån anges till 319900kr.

Sense finns som 590 med totalvikt på 2000kg och 690 med totalvikt på 2500kg.

Den enklaste, Nordica, finns som 420 (tjänstevikt: 860kg, totalvikt: 1100/1500kg), 470 (945kg 1200/1500kg), 510 (1026kg 1300/1800kg), och 570 (tjänstevikt ej fastställd, totalvikt: 1500/1800kg).

För min smak är det i så fall endast Nordica 470 som skulle vara intressant, rent viktmässigt. Den har även en planlösning som föll mig i smaken. Hade varit kul att få "klämma o känna" på den och bilda sig en egen uppfattning. Priset anges till 159900kr. Redan där inser man ju att den är mycket enklare än Evolution... Övriga modeller är för tunga för mig.

Ingen av modellerna ser ut som någon Solifer... Men det kan ju vara bra vagnar ändå.

2014-11-10 kl 08:14

Tjaaa läste att "hut går hem" nu har de varslat 30 pers i Dorotea. Bygg Solifer där istället ! Men jag har sett samma beteende från Polar/Solifer handlare här. Inga nya Solifer hemma bara 2014 modeller.Men min Solifer tid är över. Skall testa Hymer husbil nu, få se hur det blir...

2014-11-13 kl 15:01

euroline-56 skrev:
... Men jag har sett samma beteende från Polar/Solifer handlare här. Inga nya Solifer hemma bara 2014 modeller. ...

Där ser man... Om inte ens återförsäljarna tror på Solifers nya modeller och tar hem dom, hur ska dom då kunna sälja? Låter som att detta kan bli en kort parentes i Solifers historia...

• 29 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1685 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 639 fristående campingplatser och 745 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 301 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206