2018-08-13 kl 19:28
|
|
Hej, på husvagnen sitter det en 13 polig kontakt och på bilen 7. Jag har köpt en sådan där adapter men jag får inte backljuset att lysa antar att det blir knas med adaptern? Är man tvungen att ha det? Ska köra upp för utökad behörighet i okt och fundera då om man kan kugga sig pga att det släp som jag kommer att köra med har 13 polig kontakt och jag inte får backljuset att lysa även då. Eller bör man sätt dit en 13 polig kontakt även på bilen så man får det att funka och då kanske batteriet i husvagnen laddas med? |
2018-08-13 kl 19:28
|
|
Hej, på husvagnen sitter det en 13 polig kontakt och på bilen 7. Jag har köpt en sådan där adapter men jag får inte backljuset att lysa antar att det blir knas med adaptern? Är man tvungen att ha det? Ska köra upp för utökad behörighet i okt och fundera då om man kan kugga sig pga att det släp som jag kommer att köra med har 13 polig kontakt och jag inte får backljuset att lysa även då. Eller bör man sätt dit en 13 polig kontakt även på bilen så man får det att funka och då kanske batteriet i husvagnen laddas med? |
2019-09-16 kl 19:42
|
|
Ja den säkringen på 40 såg jag. Kanon tack för snabbt svar. Ska prova att montera om en stund. Skriver sen utfallet. |
2019-09-16 kl 22:15
|
|
Monterat och klart. Hade ingen lust att köra ut bilen nu och testa på husvagnen så det får bli imorgon. Skruvarna till kontakten hade självklart rostat fast på den gamla så jag fick lägga viss energi på det. Övrigt så var det förvånansvärt enkelt att byta. En sak jag reflektera över var matningen till kylskåpet när motorn är igång. Går den via kontaktdonet då? Eftersom den andra är väl till konstantmatning batteriladdning? |
|
2019-09-16 kl 22:31
|
|
Vad som driver kylen, och vad som driver resten av vagnen, eller om det är samma sak, det beror på hur det är kopplat i husvagnen. |
2019-10-01 kl 20:10
|
|
Hej! En sak jag inte nämnde är att vid senaste service på Volvo så märkte jag en skillnad. Blinkersindikeringen för släp hade försvunnit i instrumentpanelen. Har haft den på felsökning men dom hävdar att Volvo tagit bort släpvagnsindikering på alla Volvo!! Kan verkligen detta stämma? En fantastisk funktion som bara "raderas" vid en vanlig service och dom säger att det inte går att ladda in den gamla igen. Någon som har Volvo eller är duktigt på Volvo som håller med om denna Volvoverkstads utlåtande? |
2019-10-02 kl 19:27
|
|
Min ger backljus både till backljusen på husvagnen, som är original, och på släpet, som jag själv satt dig. Så det ska kunna fungera. |
|
2019-10-03 kl 20:06
|
|
Jag fick samtal av dom idag och dom nämnde det du skriver ovan. Den övervakar nu istället hela tiden och då kommer det upp i displayen. Dock så är jag fortfarande förbryllad över backljus och stift 10. Kan det behövas en speciell programmering för detta? |
2019-10-03 kl 21:33
|
|
Backljus är definierad som en egen funktion i den 13-poliga kontakten. Så nä, det ska inte behövas något speciellt program för att den ska finnas med. |
2019-10-04 kl 19:44
|
|
Men eftersom min bil inte ger backljus men den andra gör det så ligger problemet i min TRM. Jag börjar misstänka att den behöver lite programmeringskärlek för att förstå att den ska fixa lite till. Jag har ringt kablaget fram till TRM och allt är OK. |
2019-10-04 kl 22:23
|
|
Har du backljus på bilen? Så det inte är någon backväxelindikator i bilen som spökar? |
2019-10-11 kl 20:21
|
|
När du skriver 4, 7 eller 13. Är det in till TRM eller något annat? För 4 har jag aldrig hört talas om innan. Jag ska kolla mitt backljus och återkomma. |
2019-10-12 kl 06:53
|
|
De finns släpvagnskontakter med 4, 7 eller 13 poler. De fyrpoliga finns exempelvis här i USA, där det mesta som är elektriskt är undermåligt. |
2019-10-19 kl 20:43
|
|
Backljuset funkar utan anmärkning på bilen. Antingen har jag en föråldrad TRM eller så behöver jag programmering. Frågan är vilken verkstad som har kompetensen. Jag märker ju att det sviktar när man diskuterar med verkstäder. |
2019-10-20 kl 13:05
|
|
Backljus ska finnas på pinne 8 i släpvagnskontaktdonet. Det är kopplat till stift 6 i donet på TRM. Att det fungerar däremellan har du ju redan provat. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 759 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.