Behöver hjälp välja husvagn / av Jan-E

Behöver hjälp välja husvagn
2013-07-31 kl 14:27

Vi har nyligen sålt vår Cabby 440-86 och letar nu något modernare och bekvämare, men blir villrådig när man hör om alla "vanliga fel" på respektive modeller...

Vi är ute efter en vagn med långbäddar eller dubbelbädd, max 1290kg totalvikt och ca1998-2005års modell. Prio 1 är skön säng och skön sittkomfort, eftersom jag har ryggproblem. Vi vill även ha en smal modell, så livet på vägen blir enklare. Vi är 2 vuxna och en liten hund.

Dom vagnar vi funderat mest på är: Solifer 530 eller S3, Kabe Briljant och Cabby 515/51. Solifer för att den är lättdragen och har lösa vattendunkar, vilket vi tycker är praktiskt. Men kanske lite "tunt byggd"? Sett flera med dörrar som slagit sig... Kabe för att den är så komfortabel - sköna dynor och verkar välbyggd. Men hört ryktas om golv som skiktar sig/går upp i limningen och att många nyare har fuktskador!!! Är det så illa? Cabby för att vår gamla kändes välbyggd och deras byggsätt verkar fuktsäkert. Men läst om reklamationer på senare årsmodeller... Är dom sämre nu?

Vem skulle ni välja och vilka vanliga fel ska man se upp med? Tar även gärna tips på alternativa vagnar/märken.

2013-07-31 kl 16:49

Varför inte en Öggestorp 590LB Tjänstev 1050 totaltv 1300kg. Men Ni behöver ju inte lasta fullt. Finns kanske inte i 1998 års modell men -96 är helt ok. Har det mesta Du behöver.

2013-07-31 kl 17:36

Väg den vagnen ni tänker köpa!
Finns många vagnar som till och med är tyngre tomma än vad vagnen ska väga med last = oanvändbar!

2013-07-31 kl 17:59

Re "Pyttan": OK, tack för tipset! Men nu får jag inte dra mer än 1290kg med mitt B-kort och med B-kort är det ju totalvikten som gäller, så 1300kg är tyvärr 10kg för tungt...

Re "nilsf": Ja, har hört om detta, så bäst kolla detta noga!

Men har ni några erfarenheter ang. vagnarna jag nämner?

2013-07-31 kl 18:52

Jan-E skrev:
Re "Pyttan": OK, tack för tipset! Men nu får jag inte dra mer än 1290kg med mitt B-kort och med B-kort är det ju totalvikten som gäller, så 1300kg är tyvärr 10kg för tungt...

Re "nilsf": Ja, har hört om detta, så bäst kolla detta noga!

Men har ni några erfarenheter ang. vagnarna jag nämner?

Vi har en ny 480.....finns att läsa om den.

2013-07-31 kl 21:14

Det går nog i inte säga vilken vagn som är bättre än den andra. Fuktskador är ju det värsta som kan hända och det kan nog tyvärr hända flertalet av fabrikaten. Jag (Obs, jag) tycker nog att de svensk tillverkade vagnarna har bättre sittkomfort, men det är jag det. Att ha två enkelsängar tar mycket mer plats än en dubbelsäng, och utrymme ska man vara rädd om i en husvagn. Men i ditt fall med dålig rygg så är det kanske att föredra. Kolla er budget och undersök vad ni får för pengarna, åk sedan runt till Åf och sätt er i vagnen en lång stund och "känn efter" om det är rätt vagn för er. En layout är ju svår att ändra efter ett köp. En viktig sak tycker jag är att man har gått om utrymme i köksdelen och att det finns avlastningsytor.

2013-08-01 kl 07:41

I dom årsmodellerna har jag ett litet tips.
Kolla in Eifelland 495 TF
Vi har själva en sådan och den fyller dom flestas önskemål om man är en "liten familj"..
Vi har en -02,a och den känns fräsch som en nyponros och totalvikten är 1190 kg

2013-08-01 kl 12:26

Ta ett utökat B-körkort (B96) ganska enkelt för den som är van att köra med vagn.
Då får du ett större urval av vagnar att välja på.

2013-08-01 kl 19:38

Ett utökat B-körkort B96? är det det samma som BE?

2013-08-01 kl 20:20

Nej.
Istället för en totalvikt på 3500 för bil och husvagn på vanligt B-kort får du köra ett ekipage med en totalvikt på 4250 kg om drag bilen tillåter förståss.
För att få behörigheten gör man en uppkörning med manöverprov och säkerhetskontroll.
Kolla här.
http://www.korkortsportalen.se/Kontakt/jag-har-fragor-om-korkort/prov/Korprov-utokad-B/

2013-08-01 kl 21:53

Detta visste jag inte, jag har redan BE.

2013-08-01 kl 22:41

OJ vilken respons! Tack för alla svar! =)

Re "nilsf"
Ja, jag läste om Er 480 - skrämmande! Där strök vi den modellen! ;-) Undrar om Solifer var bättre kvalité när dom var finskbyggda? Är Solifer bra byggda ur fuktskadesynpunkt?

Re "perin"
Ja, vi har hittills också upplevt att svenska vagnar har bättre sittkomfort! Många andra har allt för platta och hårda dynor, tyvärr... Men det kanske finns undantag?
Ja, detta med enkelsäng kontra dubbelsäng var väl lite med tanke på att vi kanske måste byta madrass. Billigare/enklare då att köpa ex resårmadrass till en enkelsäng, alt dubbelbädd på tvären - ex 140x200 som vissa har, än att köpa resårmadrass till en längsgående dubbelbädd, som smalnar av i fotändan. Kungsängen tog 12000kr för att göra en sån, men då fick jag göra mallen och stå mitt kast om det blev fel... Kanske finns billigare lösningar? Kanske kan man köpa resårmadrasser färdiga från nån tillverkare? Tack för alla råd! =)

2013-08-01 kl 23:00

Re "Knutaugust"
Tack för tipset! Googlade lite snabbt på den - ser fin ut, men är inte dynorna lite hårda i den modellen? Jag är väldigt känslig för sånt, tyvärr... Sen glömde jag kanske skriva, men vi vill helst ha vattenburen värme. Inte för att vi ska vintercampa, men vi uppskattar tystheten i detta system. Men jag ska kolla in vagnen du föreslår vi första bästa tillfälle! ;)

Re "helgestahill"
Jo, en handlare tipsade mig om detta B96-kort, så jag har undersökt även detta. Samtidigt vill vi gärna ha så lätt vagn som möjligt, så tror nog vi i första hand försöker hitta en vagn som vi får köra med enbart B-kort.

Kan informera om att det finns faktiskt körskolor som har färdiga ekipage man får hyra för denna uppkörning! Kan ju vara bra veta, ifall man ej har tillgång till lämpligt ekipage! Nu fanns första lediga tid för uppkörning först i oktober och vi hade vela köpa vagn NU SNART, så... Men ligger med som plan B, ifall vi inte hittar lämplig vagn under 1290kg. ;)

2013-08-01 kl 23:05

Madrass.
Kolla med Svenska Dynor.
http://svenskadynor.se/

2013-08-01 kl 23:14

Re "helgestahill"
Tack för tips! Ska jag göra! =)

2013-08-01 kl 23:20

Du skriver att du har BE. Då behöver du ju inte B96.
Då begränsas du bara av vad din bil får dra eller har jag fattat fel.

2013-08-02 kl 00:11

Du blandar nog ihop våra namn. Jag, "Jan-E", som startade tråden, har bara B-kort. Det var "Jan Erik" som hade BE. Synd vi hette så lika, men så kan det bli...

Jag är förövrigt ny är på forumet, så detta var min första fråga. Tack för all hjälp såhär långt! =)

2013-08-02 kl 18:33

Efter att ha läst "nilsf" inlägg om Solifers kylskåp så känns inte det märket så lockande längre...

Läste på annan plats att många hyllar Cabby - "kassaskåpskänsla" nämndes! =) Kanske skulle köpa ännu en Cabby? Vi var ju nöjda med vår förra! Delge gärna Era synpunkter, vare sig ni är nöjda eller missnöjda med Cabby, vanliga fel, osv..! Bättre o sämre årsmodeller?

Hur nöjda/missnöjda är ni med Era Kabe? Även det en intressant vagn!

2013-08-02 kl 20:49

Ang. Cabby så hade mina föräldrar en 55L och då en -05:a. Sittgrupp fram med bra komfort, långbäddar. Alde värme så klart. Fin att köra med (Far min hade en Vectra 2,2 155hk som gick..). Det som min mor gilla riktigt mycket var sängarna, resårmadrasser.
Far min är noggrann och jag kan inte säga att han hade något att klaga på.

2013-08-02 kl 21:03

Jan-E skrev:
Re "Knutaugust"
Tack för tipset! Googlade lite snabbt på den - ser fin ut, men är inte dynorna lite hårda i den modellen? Jag är väldigt känslig för sånt, tyvärr... Sen glömde jag kanske skriva, men vi vill helst ha vattenburen värme. Inte för att vi ska vintercampa, men vi uppskattar tystheten i detta system. Men jag ska kolla in vagnen du föreslår vi första bästa tillfälle! ;)

Ja du gör som du vill med förutfattade meningar, men systemet vi har med Trumakamin och centralvärme funkar kanon och helt ljudlöst... Dynorna är dessutom av standard så dom torde vara lika hårda som i andra vagnar av samma typ.
Dock uppfattas sängen som lite hård, vilket inte gör oss något då vi e tungviktare bägge 2...:O

Du kan inte bara googla dig fram till en trivsel i en vagn utan bör nog åka och känna o klämma lite...

2013-08-02 kl 22:19

Re "Knutaugust"
Hoppas du inte blev kränkt av mitt svar - tyckte bara dynorna såg platta ut och min erfarenhet av liknande typ av dynor är att dom brukar vara för hårda för vår smak. Därmed inte sagt att Eifellands är det-det kan jag ju inte veta. Men som jag skrev, ska kolla in vagnen du föreslår vid första bästa tillfälle, för att bilda mig en korrekt uppfattning! Jag dömer inte ut någon oprövad.

Ang Truma har jag bara provat den i en ny Hobby hos en handlare och på låg fart (läge 1 och 2) gick den tyst. Ändå svårt veta hur man upplever det när man ska sova. En del man pratar med tycker den stör, andra inte... Enda vi vet idag är att vi var nöjda med vattenburna värmen i vår gamla Cabby. Men du som har Truma - ofta brukar denna kombineras med golvvärme (elektrisk?). Har ni också det? Om man står på elplats, kan man i så fall ENBART köra med golvvärmen? Tänker om det i så fall skulle räcka under sommarnätter, OM vi skulle vara känsliga för ljudet.

2013-08-02 kl 22:29

Re "nilsf"
Kul att höra att dina föräldrar var så nöjd med sin Cabby! Det där med bra komfort i sittgrupp och sköna sängar med resårmadrasser är sånt som tilltalar mig! Jag samlar intryck och tar till mig av vad ni skriver! Håller även koll på vad som finns/kommer in i närområdet, så vi kan åka dit och "känna efter" om det är nåt som passar oss! ;)

2013-08-03 kl 07:17

Jan-E skrev:
Re "Knutaugust"
Hoppas du inte blev kränkt av mitt svar - tyckte bara dynorna såg platta ut och min erfarenhet av liknande typ av dynor är att dom brukar vara för hårda för vår smak. Därmed inte sagt att Eifellands är det-det kan jag ju inte veta. Men som jag skrev, ska kolla in vagnen du föreslår vid första bästa tillfälle, för att bilda mig en korrekt uppfattning! Jag dömer inte ut någon oprövad.

Ang Truma har jag bara provat den i en ny Hobby hos en handlare och på låg fart (läge 1 och 2) gick den tyst. Ändå svårt veta hur man upplever det när man ska sova. En del man pratar med tycker den stör, andra inte... Enda vi vet idag är att vi var nöjda med vattenburna värmen i vår gamla Cabby. Men du som har Truma - ofta brukar denna kombineras med golvvärme (elektrisk?). Har ni också det? Om man står på elplats, kan man i så fall ENBART köra med golvvärmen? Tänker om det i så fall skulle räcka under sommarnätter, OM vi skulle vara känsliga för ljudet.

Nejdå inte blir jag kränkt inte om det inte förekommer personangrepp, men det gör det ju inte i den här tråden...
Vi har ju elvärme kopplad till kaminen, vilket gör att vi kan välja om vi vill värma genom gasol eller el...vi har inte behov av golvvärme på det viset du önskar utan för oss blir det riktigt skönt om tassarna när vi har fläkten på lite svagt...ty utblåser sitter ju nere vid golvet ca 10 cm upp.
Vi uppskattar också att med fläktsystemet en varm dag blåsa igenom luftenfrån golvnivå vilket vi upplever som mera svalkande än att ha korsdrag med en mängd fönster.

2013-08-03 kl 11:44

Re "Knutaugust"
Tack för ditt svar! Ja, det där med Truma låter ju också intressant. Det där "att med fläktsystemet en varm dag blåsa igenom luften från golvnivå" låter ju skönt! Tolkar även det du skriver som att det räcker att ha fläkten på lite svagt och då gick den ju tyst, konstaterade vi. Var lite orolig att man kanske måste ha den på högre fart för att få varmt i vagnen en kall vår/höst-natt, för då låter den ju mer. Känner att jag måste lära mig mer om detta system innan jag kan avgöra vilket som passar oss bäst. Antar - rätta mig om jag har fel - att Truma-systemet även är lättare än vattenburen värme? Kanske även har färre saker som kan gå sönder=billigare att laga? Bara spontana funderingar...

Kan man ställa in fläkten så att den går konstant, eller slår den till o från under en natt? Tänker att om den går konstant så vänjer man sig lättare och störs mindre än om det blir tyst ibland, för att efter en tid starta igen.

2013-08-03 kl 16:48

ja systemet är lättare då du slipper vattenrören, med vatten i...
ja det finns både termostatläge... A och ett vanligt Blixtläge... alltså om du vill köra hela tiden... Du bestämmer själv...

Tänk så här: Dom kräsnaste kunderna är dom Tyska.... Dom tolerar inget som stör eller som ligger i arbete, ty har dom semester så vill dom ha komfort...
Tyskarna har till 85% luftburen värme då dom har ett sådant klimat... resten 15% reser till alperna, eller t.o.m Sverige och Norge för att få uppleva lite vinter i lugn och ro... Där får det inte finnas något oljud.... :)

2013-08-03 kl 18:28

Hyr en vagn du är intresserad av en helg och testa. Blir det köp får dom dra av hyran..
Du blir snart klok på vad du ska satsa på vad gäller värme.....

2013-08-03 kl 20:05

Re "Knutaugust"
Tack för dina råd! Ska kolla och jämföra olika vagnar/system vid tillfälle! Som jag sagt tidigare - komforten i sängar och sittgrupp är viktigast för mig! Hittar jag en tillräckligt bekväm vagn så ser jag inte Truma som något hinder - tror jag, kanske jag ska lägga till... Vet ju inte än.

Re "nilsf"
Det var ett riktigt bra råd! =) Det tar jag till mig! Har en trevlig ÅF rel. nära som vi hyrde 2 vagnar av för många år sen - före Cabbyn - så jag ska prata med honom, om han har något intressant på väg in!

2013-08-03 kl 20:25

Tillägg till förra...

Re "Knutaugust"
Att Truman går att köra hela tiden ser jag som ett plus. Då tror jag inte den stör, på låg fart. Vi har ju ett fläktsystem här i huset som susar hela tiden, men det hör man ju inte längre - så något som låter konstant stör mindre än om det slår till o från.

Re "nilsf"
Eftersom jag har ryggproblem så var ju ditt tips extra bra, för det är ju omöjligt att under en "provsittning" avgöra om dynor/madrass är tillräckligt bekväma för våra behov. En säng kan ju kännas skön, men om den är bra eller dålig för min rygg vet jag ju inte innan jag sovit nån natt i den. Hyr vi istället en helg så hinner vi ju känna mycket bättre om vagnen motsvarar våra behov och krav! Så stort TACK för det tipset! =) Hade inte tänkt på det själv. Nu får vi hålla tummarna att nån intressant vagn dyker upp i närområdet! ;)

2013-08-03 kl 22:35

Tillägg. Min fru är oxå extremt ljudkänslig och hon säger samma som du, om det ärmonotona ljud så störs hon inte, samt vi har bägge övervikt och ont i ryggarna så för oss passar dom hårdare sängarna riktigt bra. Det är ju sviktande ribbor i dubbelsängen, lyft och känn.

2013-08-03 kl 22:41

Jan-E skrev:
Tillägg till förra...

Re "nilsf"
Eftersom jag har ryggproblem så var ju ditt tips extra bra, för det är ju omöjligt att under en "provsittning" avgöra om dynor/madrass är tillräckligt bekväma för våra behov. En säng kan ju kännas skön, men om den är bra eller dålig för min rygg vet jag ju inte innan jag sovit nån natt i den. Hyr vi istället en helg så hinner vi ju känna mycket bättre om vagnen motsvarar våra behov och krav! Så stort TACK för det tipset! =) Hade inte tänkt på det själv. Nu får vi hålla tummarna att nån intressant vagn dyker upp i närområdet! ;)

Lycka till ;-)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1663 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 734 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206