Behöver hjälp välja husvagn / av Jan-E

Behöver hjälp välja husvagn
2013-08-04 kl 12:26

Re "nilsf"

Tack! =)

2013-08-04 kl 12:39

Re "Knutaugust"

Ang sängar så fungerar hårda sängar inte alls för mig. På sista tiden har jag upptäckt, till min förvåning, att en luftbädd faktiskt fungerar bättre än en hård resårmadrass! :O Så jag kanske borde lägga en luftbädd i husvagnens säng. :P

Skämt åsido, men madrasser går ju att byta ut. Ev värre då med sittdynorna, om jag inte gillar dom. Eller går det att hitta/köpa dynor av annan kvalité och byta ut originaldynorna i en husvagn? T.ex. sätta i Kabe-dynor i en Adria, om man nu skulle vilja det, bara för att ta ett exempel. Svenska dynor, som jag fick tips om tidigare kanske är svaret även på detta... Måste undersökas! Om så är fallet så skulle man ju kunna köpa vilken vagn som helst, med en passande planlösning, och byta ut dynor och madrasser till något som passar oss bättre! Är väl mest en prisfråga då, om det går att göra till rimlig kostnad... Men kan man köpa en billigare vagn, som i övrigt är "frisk" och bra, så finns ju utrymme för att kosta på dynor/madrasser lite extra.

2013-08-07 kl 08:31

Jag har ju själv en CABBY 515 -98 som du hade med i början. Vi har dock f3 modellen med dubbelsäng och toa i hörnan. Jag har här bytat ut bäddmadrassen till en jysk memoryfoam. Fick "klippa" ochv klistra lite men det funkade bra. Samma modell finns emellertid även med långbäddar. Vi är överlag nöjda med vagnen. Bra byggd och lagom storlek för två m hund. Vi saknar dock varmvatten i vår så det var en liten miss i början. Totalvikten var 1250kg men gick att väga upp till 1350 med c-däck och ny registreringsbesiktning. Enda kostnaden var besiktningen.

2013-08-07 kl 15:34

Re "ShadowF"

Tack för ditt svar! Ja, vi har faktiskt tittat på exakt en sån du har, även samma årsmodell! Så den är en tänkbar modell! Tycker den modellen du har, med dubbelbädd och toa i hörnan, känns trevligare än den med dubbelbädd - kanske mest pga att den med långbäddar har lite öppen planlösning och oftast bara har ett fönster vid sittgruppen och 3 runt sängarna. Den med dubbelbädd känns trevligare - ett fönster vid sängen och 3 vid sittgruppen! Det är väl där man sitter man vill titta ut! ;)

Intressant att ni bytt bäddmadrassen till Jysk memoryfoam! Tyckte ni originalmadrassen var för hård? Blev ni nöjda med Jysk-madrassen? Det var ju i så fall ett enkelt sätt byta madrass i en sån modell! Tack för tipset! =)

2013-08-07 kl 15:39

Kan förövrigt tipsa alla som behöver "klippa till" en skumgummimadrass att det fungerar utmärkt, om man först tar av tyget, att såga dom med bågfil! Så gjorde vi i vår förra vagn. Vet dock inte hur memoryfoam funkar att såga i, men värt att prova. Sett vissa vagnar där man klippt sig fram med sax och det blir ju inte lika rakt och snyggt som med bågfil. Var som att skära i smör! ;)

2013-08-07 kl 20:23

Jag tror inte det var orginalmadrassen som låg där. Det var en enkel fem cm skumgummimadrass och helt enkelt för mjuk. Jag passade på när det var REA och köpte en 120 bred (fem cm för smal men fem cm för lång med). Skar till den med typ långt brytknivsblad och tog en restbit och lade en limsträng cellplastlim på mitten och limmade på de fem cm som saknades på bredden. Knölade sedan in allt i fodralet igen och vek överskottet under. Däremot är ju inte sängen den bredaste precis. Det blir nog en långbäddsmodell nästa gång. Iallafall om frugan får bestämma. Den blev däremot väldigt mycket skönare att sova på.
ps. Så vacker blev kanske inte kanten även om den blev hyggligt rak. Men det syns ju inte under överdraget ändå.

2013-08-10 kl 20:51

ShadowF skrev:
Jag tror inte det var orginalmadrassen som låg där. Det var en enkel fem cm skumgummimadrass och helt enkelt för mjuk. Jag passade på när det var REA och köpte en 120 bred (fem cm för smal men fem cm för lång med). Skar till den med typ långt brytknivsblad och tog en restbit och lade en limsträng cellplastlim på mitten och limmade på de fem cm som saknades på bredden. Knölade sedan in allt i fodralet igen och vek överskottet under. Däremot är ju inte sängen den bredaste precis. Det blir nog en långbäddsmodell nästa gång. Iallafall om frugan får bestämma. Den blev däremot väldigt mycket skönare att sova på.
ps. Så vacker blev kanske inte kanten även om den blev hyggligt rak. Men det syns ju inte under överdraget ändå.

OK. Ja, nog tror jag originalmadrassen är tjockare än så, så den var säkert bytt nån gång då. Ja, huvudsaken ni blev nöjd! Det är ju viktigt att man ligger bra! Den sängen kanske är i smalaste laget... Långbäddar är ju inte dumt! ;)

2013-08-10 kl 23:05

Nu har vi hittat och köpt en vagn! =)
Tack alla ni som hjälpte oss på vägen med goda råd! Det blev en Solifer 520 S3 -02. Den har bäddsoffa bak, som utdragen blir en dubbelsäng på tvären, med ribb botten och bäddmått 140x200. Så nu ska vi leta på en lämplig madrass att lägga i bädden, så min rygg blir glad! ;)

Sittdynorna känns sköna i denna vagn - mycket bättre än dom i vår gamla Cabby 440 -86, som var gamla och nedsuttna.

Har även kollat bakom kylskåpet, tagit bort bägge gallren på utsidan, och det såg fint ut där bakom! Ingen brännbart material där, så det kändes skönt!

Nu håller vi på och plockar in våra saker och har köpt ny gångmatta, solmarkis, mm... Känns kul! =) Ska nog även boka en service nu snart, innan det blir dags för vinterförvaring, så jag samtidigt får ett "kvitto" på att allt är OK inför vintern.

2013-08-11 kl 00:13

Grattis och lycka till

2013-08-11 kl 12:16

Grattis till nya vagnen!

2013-08-11 kl 12:24

Re "ShadowF" och "helgestahill"

Tusen tack! =)

2013-08-11 kl 13:40

Lycka till!! :-)

2013-08-11 kl 16:14

Ja grattis.

2013-08-11 kl 19:32

Re "nilsf" och "Knutaugust"

Tusen tack! =)

2021-09-30 kl 14:11

Jan-E skrev:
Du blandar nog ihop våra namn. Jag, "Jan-E", som startade tråden, har bara B-kort.
Hur gick det sen? Blev det B96?

2021-09-30 kl 15:16

Nä, vi har fortfarande kvar denna Solifer och eftersom dess totalvikt bara är 1200kg så klarar jag mig bra med mitt B-kort. I varje fall med den bil vi har nu. Återstår att se hur det blir i framtiden, om vi byter bil eller husvagn. Men vi är väldigt nöjda med denna vagn, så om inget oförutsett händer får den nog hänga med ett tag till.

2021-09-30 kl 15:57

Ja, när jag köpte ny bil senast ville jag ha en som var en bra dragbil. Det är den, men den går inte att utnyttja utan BE, eller åtminstone B96. Fast det fanns inte när jag köpte bilen.

Med B-kort är max totalvikt på vagnen 1100 kg.

2021-09-30 kl 16:55

Ja med bra dragbilar krävs det oftast bättre körkort. Jag har önskat mig 4wd på nästa bil och har väl hittat några som funkar med B-kort med nuvarande vagn. Samtidigt tycker jag Bonus-Malus gör det svårt att välja bil nu. Bra dragbilar har ruskigt hög skatt. Dessutom läser man om olika årtal, inte allt för långt fram i tiden, då det inte längre ska få säljas fossil bensin och diesel... Fram tills dess gör reduktionsplikten att andelen biobränsle gradvis ska öka i bensin och diesel. Kommer det att finnas biobensin resp diesel så det räcker? Kanske dags att snart sälja husvagnen medans nån vill köpa den och köpa fritidshus och elbil istället... Eller ska man sälja nuvarande bil och köpa en 30 år gammal skattefri dragbil istället, så man inte förlorar så mycket om den blir osäljbar när soppan sinar? ;) Kanske dumt köpa ny fossildriven bil nu i alla fall.

Funderar även om en diesel kanske är mer framtidssäker än en bensinare. En diesel fungerar ju redan idag att köra på 100% HVO, även om den inte är godkänd för det. Hur klarar en bensinare bio-bensin? Läste att det pågår experiment nu, men ännu finns ingen storskalig produktion... Ja, så går mina funderingar. :)

2021-10-01 kl 09:52

Ja, än finns det inga elbilar som är bra dragbilar. Inte speciellt många som ens är dåliga dragbilar, till en normalstor husvagn idag. Min är inte ens över sex meter, men ligger ändå på 1700 kg i totalvikt. Och den hade gott kunnat vara 1800 kg, för det är svårt att packa och hålla sig under 1700 kg.

Nu köpte jag miljöoptimerad dragbil (alltså en diesel) 2011. Den har jag fortfarande. Så länge den fungerar som när den var ny får den hänga med. Jag optimerade den som en bra dragbil (230hk/470 Nm motor, automatlåda med momentomvandlare, krypläge, fyrhjulsdrift, backkamera, rejäla backspeglar, nivåreglering, lastutrymme som tar förtält och utemöbler). Den är fortfarande en bra dragbil.
Sen får jag se vad som gäller när den inte fungerar bra längre. Då kanske det finns något elektriskt som är realistiskt. Eller så drar vi då med den andra bilen. Jag köpte en XC70 till, en 2016, som komplement till min 2012. Den är inte lika dragbilsoptimerad, men går att använda.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1663 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 734 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206