Behöver rekomendationer på vinteranpassad husvagn under 20 000kr / av scph9002

• 22 svar
Behöver rekomendationer på vinteranpassad husvagn under 20 000kr
2021-11-08 kl 04:44

Hej.

Jag behöver en husvagn med dessa krav:
Gasolvärme och elpatron
varmvattensberedare
Dushutrymme
Mycket välisolerad för vinterbruk
Under 20 000kr

Jag är helt ny när det gäller husvagnar och den enda vagnen jag läst in mig på som har det jag behöver är polar 550 1989års model eller äldre (520 saknar varmvatten och 590 är för tung för mitt körkort)

Behöver hjälp med att vidga mina vyer på andra modeller och ber om eran hjälp =)

2021-11-08 kl 10:50

Husvagnar i den prisklassen med dusch får man kolla noga, så de inte har vattenskador. Duschutrymmena var inte täta nog i många av dem. Ibland är de inte det idag heller.

Körkort typ BE, eller i ännu högre grad B96, är något av det billigaste campingtillbehör man kan skaffa sig. Det vidgar vyerna för möjliga vagnar avsevärt.

2021-11-08 kl 12:29

Husvagnar i den prisklassen så skulle jag titta på Cabby, vars byggteknik ökar chansen att hitta ett icke fuktskadat exemplar. Men undvik dom före 1988, då man på dessa har en skarvad takplåt som ledde till många fuktskador. Jag har inte koll på vilka som hade varmvattenberedare, men Cabby har bra isolering och värme och är därför en ypperlig vintervagn. Dom äldre brukar ofta även vara billigare än Polar och Kabe, av någon outgrundlig anledning eftersom en gammal Cabby oftast är i bättre skick än dom. Däremot instämmer jag med apersson850 ang duschutrymme. Det känns direkt olämpligt att duscha i en sådan vagn.

2021-11-08 kl 13:27

Hade tidigare en Cabby 562 1989 med kassett-toa och ett dock litet utrymme för dusch. Ett ypperligt alternativ som motsvarar Dina krav. Du får möjligen lägga på 10-15000 om Du hittar ett bra exemplar.
En sådan var det.
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/cabby_562_dlx/97291690

2021-11-09 kl 00:41

Tack så mycket för svar.

Ja förmodligen måste jag nog vara beredd att ge 30 000kr för en vagn.

Cabby 1989 550-562 eller nyare verkar vara utomordentlig bra rekomendation.

Är det verkligen illa att använda dush i dessa vagnar? Dush är verkligen en nödvändighet för mig då jag kommer ligga borta i perioder och vill helst inte lukta apa haha

2021-11-09 kl 13:08

Hur mycket dusch kan du få med en vattenberedere på drygt 5 liter? en snabb dusch ock kom ihåg at vattnet måsta hentas ock bortskaffas i dom flesta fall

2021-11-09 kl 17:16

Har du ingen möjlighet att duscha någon annanstans? Utöver risken för att fuktskada husvagnen så är det väldigt trångt och som knudaa säger, bara drygt 5 liter varmvattenberedare och vattnet ska först bäras till husvagnen, sen ska gråvattnet bäras bort efteråt...

2021-11-09 kl 21:46

Min varmvattenberedare är på åtta liter, och kan förvärmas till högre temperatur än normalt, för att man ska kunna få ut mer blandat varmvatten.

Men sådana beredare hade man kanske inte i vagnar i den efterfrågade prisklassen? På den tiden hade vi inte varmvatten alls.

Dessutom ska det fortfarande bäras dit, om man inte står så man kan fylla med slang.

Sen om du köper en vagn för 20000 eller 30000 - vad har du tänkt dig för framtid för den? Det är ju inte som att köpa en ny för en halv miljon. Om du duschar i den och är rimligt försiktig, och så visar det sig att den blivit vattenskadad i någon mån av detta om fem år. Är det en katastrof då? Det är ju inte så många tusen om året, även om du får skrota den då.

2021-11-09 kl 22:29

Du har en poäng apersson850. Så kan man också se det. :) Men då kanske man inte ska välja nån välvårdad pärla att förstöra...

2021-11-09 kl 23:14

Det är inte säkert den blir förstörd. Det är definitivt inte avsikten att förstöra den. Men om den skulle bli skadad, det är då frågan uppstår: Gör det så mycket?

Om jag skulle huvudsakligen bo i husvagn hade jag inte stått ut så många år, så förväntad behovshorisont är också något att fundera på, om man köper en vagn på de här premisserna.

Missförstå mig nu inte - jag gillar att bo i husvagn, men jag skulle inte vilja göra det större delen av året flera år.

2021-11-10 kl 11:00

Nej naturligtvis är inte avsikten att förstöra den och det kan ju gå bra om man är försiktig. Men det är fortfarande ett väldigt trångt utrymme att duscha på och det är definitivt inte någon duschkabin, vilket man kan se på Goldwaves länk. Man står med toalett, handfat, yttervägg och toalettdörr tätt intill sig, så jag skulle i varje fall ha svårt att duscha där utan att drälla... Men naturligtvis kan det fungera om alternativ saknas.

TS har nog inte för avsikt att huvudsakligen bo i husvagn. Som TS själv skriver: "kommer ligga borta i perioder", så jag gissar att det handlar om ett boende för jobb på annan ort.

2021-11-10 kl 13:34

Tycker det är svårt att hitta en vagn i 550 storleken/klassen för 30 000kr.
Många privatpersoner bemödar sig inte att svara och bilhandlare säljer vagnar 30% dyrare men vill friskriva sig allt ansvar på att vagnen ska fungera.

Har även redan stött på 2 bedragare på blocket.

Åkte och kollade på en polar 520 innan jag visste att jag behövde ha en vagn med varmvatten och dushutrymmeoch när jag var där så fungerade inte gasolpannan :/

2021-11-10 kl 14:28

Såhär års kan du räkna med prutmån på handlarnas priser, så se angivet pris som ett utgångspris för förhandling. Jag skulle hellre leta hos handlare för att undvika risken för bedragare. Men det finns naturligtvis även seriösa privata säljare, men det kräver mer av mig som köpare att kolla upp att allt är ok.

Vet inte hur mycket garanti man kan räkna med vid köp i den prisklassen, men när vi köpte vår 1a husvagn så var det en liten Cabby 440 som vi köpte av en återförsäljare i Ludvika, Kanon-Kurt, och vill minnas att den kostade 32000kr. Dom gick igenom vagnen inför leverans och kollade så att allt fungerade. När vi hämtade den så hade dom bl.a bytt en taklucka. Så jag fick ett positivt intryck av hur dom bemötte även köpare av billiga vagnar. Vi hade sen inga större problem med den vagnen under dom år vi ägde den. Bytte själv nån vattenpump, glödlampor och batteriladdaren. Antar att konsumentköplagen gäller även billiga husvagnar...

Men att hitta ett bra köp i denna prisklass kan ta sin lilla tid. Man ser många vrak innan man hittar ett fint objekt... Sen har jag inte koll på prisbilden för den storleksklass du söker. Det är möjligt att dom ligger högre i pris. Goldwave hade i alla fall hittat ett exemplar.

2021-11-10 kl 14:36

Utan att veta kan jag tänka mig att den som har en vagn i den storleken och prisklassen, han kan lika gärna behålla den. Jag har blivit tvungen att köpa husvagn två gånger, för den förra har blivit förstörd på olika sätt. Båda gångerna har jag valt en vagn som varit tio år gammal. Då ligger de någonstans mellan 150000 och 200000 kronor. Om jag nu behåller den jag har (och den inte också blir förstörd) tills dess värde kommit ner till 30000 kronor, då är den rimligen fortfarande användbar. Om än gammal. Men är den fortfarande värd 30000 kronor fungerar den nog.
Varför skulle jag då sälja den? Den fungerar ju fortfarande, om jag vill åka någonstans, eller som gäststuga.

Jag kan lika gärna behålla den tills jag inte orkar använda den, och då donera den till barn eller barnbarn (när jag tror jag inte orkar längre är de gamla nog), om intresse finns där.

Det är nog mer troligt att de som äger vagnar för 150000-200000 tröttnar på dem och vill ha något nyare. Kanske på grund av att barn nu ska, eller inte längre vill, följa med. Då köper de en dubbelt så dyr och kör med den ett tag.

Dessutom är det inte ovanligt att det är något mankemang med vagnar i prisklassen under 30000. Då ska man som säljare ta ansvar för det (om man är seriös), eller så ska det prutas och diskuteras. Det handlar om för lite pengar för att hålla på med sånt.

2021-11-13 kl 09:28

Jag har legat ute en hel del förr i tiden. Då hade vi alltid en dusch/toalett bod på området. Vagnarna stod oftast intill bodetableringen. Var iof. lite större byggen.
Ett tag körde vi en del i Norge. Då fick vi klara oss helt själva. Köpte då en billig husbil. Den hade större vattentankar och riktig duschkabin. Gråvatten fick tömmas på anvisad plats. Toakassetten tömde i vanlig toalett inomhus.
Var dock en riktigt tråkig bil att köra. Men alternativet var hotell. Och då stoppar man hellre alla ersättning för boende osv i egen ficka. Då var den bilen väldigt fort betald.
Det var också så jag startade mitt eget campingliv.

2021-11-13 kl 13:50

Ja, när det gäller vattentankar och dusch är ofta husbilarna bättre utrustade.
Nackdelen är att man inte har en bil att köra med, utan att ta hela huset med sig, när man ska åka och köpa mjölken. Men bor man ensam i den är det ett mindre problem än om det även finns annat folk i bilen. Som kanske inte vill följa med och handla.

2021-11-16 kl 22:39

Hej gott folk. Jag fick tillslut tag i en relativt bra vagn.

Cabby 562 dlx -89 för 32 000kr där allt verka fräsch och fint och fungerade förutom det nedantill.

Märkte dagen efter när jag fyllde i och testade vattnet att avloppsrören från pentry och handfat på toa läcker någonstans. Bör vara lättfixat på egen hand dock. Något som hänt nyligen under frost antar jag då det inte fanns några tecken på tidigare vattenskador

Tack igen för alla rekomendationer etc. Är mkt nöjd i övrigt med vagnen

https://imgur.com/r2c5o9s

2021-11-17 kl 13:15

Kul att du hittade en Cabby, grattis! Hoppas du får mycket glädje av vagnen.

Har du hittat var det läcker? Kanske någon skarv... Vet inte hur avloppet är draget på den modellen. På min 440 gick avloppet rakt ner och ut från både kök och badrum, så krävdes 2st gråvattenkärl eftersom de gick ut på var sida om vagnen. Men fördelen med det var ju att ingen avloppsslang kunde bli otät. I nuvarande Solifer går en slang från köket runt hela bakpartiet av vagnen och sen går det ut under badrummet mitt emot köket. En sämre lösning kan jag tycka...

2021-11-26 kl 13:45

scph9002 skrev:

Cabby 562 dlx -89 för 32 000kr där allt verka fräsch och fint och fungerade förutom det nedantill.

Märkte dagen efter när jag fyllde i och testade vattnet att avloppsrören från pentry och handfat på toa läcker någonstans. Bör vara lättfixat på egen hand dock. Något som hänt nyligen under frost antar jag då det inte fanns några tecken på tidigare vattenskador

Att det läcker under handfat och ev under diskbaljan är ett känt fenomen på dessa årsmodeller. Cabby envisades med att använda Alurör som med tiden började krackelera (kaviasion) då det låg uppepå värmeellementen ett hål var 5cm ungefär.

Har bytt många sådana till entums armerad slang fråm B-tema, samt även bytt Y-kopplingen vid genomföringen till avtappningen. Fungerar mycket bättre med armerad slang än med läckande alurör.

2021-11-28 kl 15:45

Hagbard skrev:
scph9002 skrev:

Att det läcker under handfat och ev under diskbaljan är ett känt fenomen på dessa årsmodeller. Cabby envisades med att använda Alurör som med tiden började krackelera (kaviasion) då det låg uppepå värmeellementen ett hål var 5cm ungefär.

Har bytt många sådana till entums armerad slang fråm B-tema, samt även bytt Y-kopplingen vid genomföringen till avtappningen. Fungerar mycket bättre med armerad slang än med läckande alurör.

Ja det stämmer, det är alu rör med små hål lite överallt. Lagat tillfälligt med silvertejp på kökssidan och Pluggat igen T (y?) kopplingen så kökets vatten dräneras på kökets sida enbart och inte åker vidare till toalettens sida.

Tack för tipset om armerad gummislang från biltema. Ska byta ut hela rasket mot det =)

https://www.biltema.se/bat/vvs/slangar/toalettslangar/toalettslang-2000020245

Denna du menar?

2021-11-28 kl 17:05

Inte gummislqangen utan tryckluftsslangen armerad.

Typ någon av dessa som passar dim. för utloppen på handfat och disk.

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/tryckluftstillbehor/tryckluftsslangar/tryckluftsslang-2000041711

2021-11-28 kl 17:16

Y-koppling för utgången har seasea.

https://www.seasea.se/trudesign-y-koppling-25mm

Finns även 19 mm.

• 22 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 637 fristående campingplatser och 741 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 302 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-01

• Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206