Bred dubbelbädd i husvagn, vilken vagn skall man välja? / av Lemer

• 18 svar
Bred dubbelbädd i husvagn, vilken vagn skall man välja?
2021-04-21 kl 14:09

Någon som vet vilken vagn man skall köpa om man vill ha en så bred säng som möjligt, Dubbelbädd skall det vara.

2021-04-21 kl 17:31

Spelar det roll om sängen är längs med eller på tvären i vagnen?

2021-04-21 kl 19:30

Det jag hittar är bredd 140 cm som mest. Jag har dock för mig att det finns någon vagn med 160 cm bred säng. Har letat som hastigast. En djupdykning kan vara värt att prova.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2021-04-21 kl 21:59

Kabe's tvärställda dubbelsäng är 156cm bred.

2021-04-22 kl 06:53

Vad heter den Kabe Modellen som har en tvärställd dubbelsäng på 156cm?

2021-04-22 kl 11:11

Ser i en gammal Kabe broschyr från 2003 jag har att fr.o.m. Kabe Ametist GLE king size och uppåt i storlek så går dom att få med planlösning B8 = queensbed på 196x156. Denna bädd finns alltså även i Safir GLE, Onyx GLE, Diamant GLE och Royal 780 GLE. Vet inte hur det är i senare årsmodeller, men planlösningen med queensbed bör väl finnas till de flesta årsmodeller därefter antar jag. Är det ny eller begagnad vagn du är ute efter?

Såg att även Adria har queensbed i vissa vagnar, men dom jag sett är antingen 190x150 eller 193x155, alltså inte fullängd. Men klarar man sig med det kan Adria kanske vara ett alternativ. Finns garanterat fler fabrikat med queensbed, men detta var dom jag hittade vid en snabb koll.

2021-04-22 kl 11:24

Är ute efter en med dubbelbädd och inte queensbed. Har kollat lite på Cabby just för att det verkar som en bra vagn men deras dubbelbädd är ju avskuren i hörnet. Så den största dubbelbädden i en Cabby jag har hittat är 140cm där den är som bredast och 100 där den är som smalast och det känns ju inte som att man kan ligga bekvämt i en sån när man är 2 personer.

2021-04-22 kl 12:38

Lemer skrev:

T.ex. Royal 630 GLE med planlösning B16.

Bild

2021-04-22 kl 12:41

Lemer skrev:
Är ute efter en med dubbelbädd och inte queensbed. Har kollat lite på Cabby just för att det verkar som en bra vagn men deras dubbelbädd är ju avskuren i hörnet. Så den största dubbelbädden i en Cabby jag har hittat är 140cm där den är som bredast och 100 där den är som smalast och det känns ju inte som att man kan ligga bekvämt i en sån när man är 2 personer.

Dubbelbädd, alltså 180 cm bred, är jag tveksam till att det ens finns som standard i någon husvagn. De flesta är Queen size, allltså kring 155-160 cm breda.

2021-04-22 kl 14:58

Jag har däremot sett vagnar som har långbäddar, alltså en vid varje vägg, där man kan fylla ut och bädda utrymmet mellan. Det som man normalt går i, alltså. Då får man en säng som är sisådär 230-240 cm bred. Krävs förstås att de inte har något nattygsbord mellan sängarna.

Lösningen är ganska vanlig i husbilar.

2021-04-22 kl 22:08

Lemer skrev:

Vad är problemet med queensbed? Det är ju just en dubbelsäng som står mitt på golvet. Se exempel i länk:
http://www.josefssonshusvagnar.se/upplev-kabe/husvagnar/royal/royal-600-gle/
Längsmonterad dubbelbädd är alltid avfasad och smalare i fotändan. Enda möjligheten jag känner till att få en rektangulär dubbelbädd är när den är monterad på tvären. Vi har en sån i vår Solifer, men den är 140x200. Sådan bör finnas även i vissa Cabby. Har inte sett bredare sån än 140. Men vi tycker den funkar bra för oss två. Bättre än en avfasad dubbelsäng. Nackdelen är att den som sover innerst måste klättra över den utanför om man ska upp, men så är det ju även på längsmonterad dubbelsäng. Detta slipper man med queensbed. ;)

2021-04-23 kl 06:27

Vår förra vagn en Hobby 560 KMFE 2008 hade en 160 säng, den var dock lite avskuren i ena hörnet som vanligt. De finns med samma säng fast utan barnkammare. När jag köpte ny vagn 2018 så kollade jag på alla tillverkare. Och då hade Hobby fortfarande bredast säng. Queensbed kollade vi inte på så vi det kan ha funnit ännu bredare där.
Den Knaus 590 UK Scandinavian Selection som vi har idag har lite mindre säng än Hobbyn. Men betydligt större än Kabe eller Polars varianter.

2021-04-23 kl 13:55

LMC har dom bredaste sängarna på marknaden och då speciellt bland barnkammarvagnarna. Sen tror jag också att Bürstner har bredare sängar än genomsnittet.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-04-26 kl 15:39

perin skrev:
Lemer skrev:

Bild

Precis en sån finns det till salu hos Kurts Husvagnar i Ludvika då vi bytt bort våran.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-04-28 kl 21:25

chriper skrev:
perin skrev:
Lemer skrev:

Bild

Precis en sån finns det till salu hos Kurts Husvagnar i Ludvika då vi bytt bort våran.

Nu blev jag nyfiken! Var ni inte nöjd med vagnen och vad blev det istället?

Resan är målet!
2021-04-30 kl 11:28

Perra79 skrev:
chriper skrev:
perin skrev:
Lemer skrev:

Bild

Om jag säger så här.
En gång hade jag en Kabe två gånger.
Första och sista.
Vi hade väldigt mycket fel så till slut lackar man ur och tröttnar.
Det blev i stället en Adria Alpina 753 HT.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-05-01 kl 17:36

Grattis till nya vagnen. Blir intressant att höra hur nöjd du blir med Adrian. Förhoppningsvis blir den mera felfri än Kaben.

2021-05-03 kl 19:32

chriper skrev:
Perra79 skrev:
chriper skrev:
perin skrev:
[quote="Lemer"]Vad heter den Kabe Modellen som har en tvärställd dubbelsäng på 156cm?[/quote]

Bild

Om jag säger så här.
En gång hade jag en Kabe två gånger.
Första och sista.
Vi hade väldigt mycket fel så till slut lackar man ur och tröttnar.
Det blev i stället en Adria Alpina 753 HT.

Om det är mycket strul så kan jag verkligen förstå att ni ledsnar på problemen. Grattis till en grym vagn och hoppas verkligen att ni får ett problemfritt ägande.

Resan är målet!
  • 18 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1637 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 605 fristående campingplatser och 707 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206