• 3 svar
Bred Husvagn
2006-03-12 kl 16:32

Hej
Undrar lite om husvagnsbredden. Ska åka lite runt i europa i sommar,och har en polar 2.5. Jag funderar på hur brett det är vid färjer och betalstationer i Frankrike. Några tips? Ingen som fasnat hoppas jag.Mvh Arne

2006-03-14 kl 16:56

Hej Arne
Vi har gjort en tripp i europa med 2,50 vagn och kan summera det så här.
Inga problem alls på färjor och betalstationer.
Vi valde att inte åka motorväg utan valde vägarna som oftas går parallellt med motorvägen. Här hade vi i vissa byar lite problem, med tonvikt på lite. Det är väldigt poppis med rondeller i Frankrike och i vissa byar kan dom vara lite trånga. Inga som helst problem utan att man tar sig runt men det gäller att ha ögonen med sig för det blir lite trångt. Sen skyltar man som oftast inte förän i rondellen så vi gjorde några extra varv ibland eftersom man inte byter fil hur som helst med husvagnsekipage.
Det du ska vara mest uppmärksam på är campingarna. Stor plats i Frankrike är inte vad vi i norden kallar stor plats.
Vi hade gjort en bokning på vår resa och det var på en camping vid medelhavet där vi skulle stå två veckor. Jag hade för säkerhets skull mailat och kollat en extra gång om storleken på tomten och det skulle inte vara några som helst problem att få plats med vår vagn. Då hör det till saken att den vagn vi då hade var 7,5x2,5 m.
Döm om vår förvåning när vi kommer fram och måste skjuva in vagnen med draget före och när bakänden står kant i kant med vägen så har dragstången gått igenom häcken till grannen och vår gasolkoffert är i höjd med nämnda häck (gick inte att öppna m a o). Mitt påpekande om stor tomt följdes av en axelryckning och "men den får ju plats". Att vi sen inte kunde använda markisen för att bilen stod parkerad på den ytan besvarades med samma axelryckning.
Nu var detta ett undantagsfall. För samma kväll bokade vi om till en annan camping där tomten var stor nog för vår husvagn och minst två bilar.
Av detta långa inlägg blir rådet, kolla noga om ni tänker boka. Har ni inte bokat gå gärna in å kolla innan ni kör in.
Ett annat tips kan vara att i Tyskland köpa en campingkarta som säljs på i stort sett varje mack efter autobahn. Campingarna är nämligen inte skyltade från autobahn och kan på så vis bli lite knepiga att finna.
Vi använde oss av campingcheckar på vår resa och bodde på campingar där dessa accepterades.
Jag kan där ha lite tips på bra och mindre bra campingar som jag gärna delar med mig av. Jag delar självklart med mig av andra saker som kan vara av intresse också. Vår resa gick via Tyskland och Strassbourg via vindistrikten Alsace, Bourgogne och Rhone ner till Serignan vid medelhavet.
Dra gärna ett mail till mig så kan vi ta det mer "in private" så att säga.

2006-03-14 kl 17:58

Har set din fråga på en annan forum också och har svarat på den,så svarar jag här med.Problem och problem,vid betal stationerna så blir det liten och det beror på att vagnen är så mycket bredare en bilen så man önskar sig att ha långaapp händer när man skall sträcka sig för att betala.Men detta är likadant när man kommer till färjeterminalen så man vänjer sig.Annars finns det väl inga direkta problem men visst är det behagligare med en smaallare vagn på Europa resan.

• 3 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206