Bredare däck / av Nyqvist

Dölj första
Bredare däck
2017-10-04 kl 12:37

Inför nästa säsong ska jag köpa in nya fälgar och däck till vår Adria 542. Tål inte längre att se dessa plåtfälgar. I dagsläget är det däck med dimensionen 185/70/C14. När man ändå byter borde inte vagnen gå lite stadigare om man har bredare däck, dock kommer den bli något tyngre att dra. Någon som har provat och har erfarenheter?

^^ Första inlägget ^^
2017-10-04 kl 12:37

Inför nästa säsong ska jag köpa in nya fälgar och däck till vår Adria 542. Tål inte längre att se dessa plåtfälgar. I dagsläget är det däck med dimensionen 185/70/C14. När man ändå byter borde inte vagnen gå lite stadigare om man har bredare däck, dock kommer den bli något tyngre att dra. Någon som har provat och har erfarenheter?

2017-10-26 kl 20:15

Även om man är turist är man skyldig att ta reda på vad som gäller så det kan nog bli till att vända om man har oturen att bli kontrollerad.
T.ex. när vi bilat ner till Italien så har jag sett till att ha med reflexväst, första hjälpen och extra glödlampor i bilen då det är lag på det i en del länder.

2017-10-27 kl 07:28

Ja, det borde väl vara samma sak som när det gäller trafikregler i Sverige, man är själv skyldig att se till att vara uppdaterad på de senaste ändringarna, tilläggen och uppdateringarna. Dock brukar ju media vara ganska duktiga på att basunera ut större grejer, men det finns säkert saker de flesta missar ganska ofta.

2017-10-27 kl 09:44

PJ skrev:
Ja, det borde väl vara samma sak som när det gäller trafikregler i Sverige, man är själv skyldig att se till att vara uppdaterad på de senaste ändringarna, tilläggen och uppdateringarna. Dock brukar ju media vara ganska duktiga på att basunera ut större grejer, men det finns säkert saker de flesta missar ganska ofta.

Lite utanför kanske men då det handlar om väg där däck rullar så kanske det går bra.

I min ungdom hade jag en PV med tre växlar och en B4B motor som toppade sisådär runt 100 km/h och det var fart när man fick köra på vägar där det var fri fart. Kruxet var egentligen att dessa vägar var mer som nuvarandes vägar ute på landsbygden där bashastigheten är 70 km/h. Grus eller oljegrusvägar, kurviga, kälskott och annat f-tyg så det gick inte ens att hålla ca 40-50 km/h på dessa (speciellt vägar ovanför Dalälven).

Men utvecklingen och när det infördes "rabbat" på överträdelse vid s k fortkörning.

https://www.nyteknik.se/fordon/lagmiss-ger-fri-fart-pa-sju-svenska-vagar-6418744

Vad fort förändringarna egentligen kommit.

http://www.minnenasjournal.nu/beskedlig-hastighet-trots-fri-fart/

Men egentligen undrar man vad dom där skyltarna som står efter vägarna idag betyder?

Är det dom nya vägnumerna tro?

För några fartbegränsningar verkar dom inte vara avsedda för.

Och media är duktiga på att meddela vad som gäller.

http://www.vibilagare.se/nyheter/trafikverket-inte-fri-fart-pa-e6an

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20140207/fri-fart-pa-e6-genom-halland/

2017-10-27 kl 10:03

Nu när vi har fladdrat iväg i periferin ganska långt så får vi väl be Nyqvist om ursäkt.
Men han kanske har fått lite info inför sitt däcksbyte på sin Adria 542.
Den kan ju också vara några år så ett däckbyte kanske är på tapeten ändå och att snygga till den samtidigt med lite finare fälgar sitter inte fel.

Får önska honom lycka till.

2017-10-27 kl 14:01

Hagbard skrev:
Vist ser dom torra ut, men det är ju så här, man plockar bort prylar och lägger dom på ladan sedan får dom ligga där tills dom ligger i vägen och då slänger man dom he he.
Dålig på att slänga grejer, mer samlare då.
Men däcken var tillverkade 292 så det är en del år sedan och dom togs bort ur trafik runt 2010 så det var ju några år då.

Men 5-6 år är nog mer Mytbuster än vad däck håller i genomsnitt. Tror det mer är en "kampanj" grej från Stro då dom vill ha snurr på däckförsäljningen.

Eller för att folk i gemen inte förstår hur man sköter sina däck på ett bra sätt.

Det finns 1000 olika sätt att förstöra sina däck på och de flesta förstör dom genom högerfoten.

Men ser man till det som händer idag så bör "alla" sommardäck vara skyddsinpregnerade med Glycerin/Glycerol som skall hålla i sisådär en tre år, därefter så är det upp till resp. att fortsätta denna skyddsinpregnering så inte däcken torkar ut. Och i mitt fall så brukar jag göra det vartannat år just för uttorkningens skull. Mest också då också för att min nuvarande vagn står uppställd året runt och inte rullar några meter alls och däcken ser fortfarande nya ut. Det som skulle vara intressant är att shormäta gummikvaliteten efter sisådär en 8-10 år för att se om det har blivit styvare än var det var original, men de känns inte så när man "ser" eller "tar" på dom. Ett däck vulkaniseras ända tills det börjar bli torrsprickor och annat.

En enlitersflaska räcker länge:
https://www.pgw.se/glycerin-1-liter.html

(blev fel årtal, skall vara 2010 och inte 2000)

OJ, 18år gamla! :O Handen på hjärtat, är du besviken över att premiumdäck separerar redan efter 18år? ;)

Men jag funderade mer över din Glycerin behandling av däcken. Sitter däcken på vagnen är det ju bara utsidan man lätt kommer åt. Nöjer du dig med den, eller monterar du av dom och behandlar runt om? Även slitbanan? Om Ja, blir dom inte hala då, dvs sämre väghållning/bromssträcka? Om Nej så kanske det är orsaken till att just slitbanan gav upp... Bara en fundering. Behandling är säkert bra för att förlänga livslängden, men frågan är hur man gör det på bästa och enklaste sätt och inte bara partiellt. Däckglans har jag ibland sprayat på utsidan av däcken, för att det är snyggt. Kanske nåt liknande innehåll? Men insidan är ju lika torr och då kan ju den spricka...

2017-10-27 kl 14:46

Jan-E skrev:
OJ, 18år gamla! :O Handen på hjärtat, är du besviken över att premiumdäck separerar redan efter 18år? ;)

Men jag funderade mer över din Glycerin behandling av däcken. Sitter däcken på vagnen är det ju bara utsidan man lätt kommer åt. Nöjer du dig med den, eller monterar du av dom och behandlar runt om? Även slitbanan? Om Ja, blir dom inte hala då, dvs sämre väghållning/bromssträcka? Om Nej så kanske det är orsaken till att just slitbanan gav upp... Bara en fundering. Behandling är säkert bra för att förlänga livslängden, men frågan är hur man gör det på bästa och enklaste sätt och inte bara partiellt. Däckglans har jag ibland sprayat på utsidan av däcken, för att det är snyggt. Kanske nåt liknande innehåll? Men insidan är ju lika torr och då kan ju den spricka...

Vist är jag besviken :(

Michelindäck som bara höll i 18 år och som bara stått still i princip. Men dom däcken hade nog redan blivit förstörda av tidigare ägare.

Men Glycerin!
På nuvarande vagn så använder jag en sprayflaska från ÖoB för en tia som jag fyller och sprutar runt om alla när dom sitter där. Och nu när vagnen står så är det inte så svårt då vagnen även står med hemmagjorda skruvbockar för att avlätta gummitorsitionen, en liten domkraft så snurrar dom så fint och får på det på alla sidor.

Har däremot aldrig märkt att dom skulle bli hala eller klibbiga då det sugs in ganska snabbt. Även nya sommardäck är ju behandlade med Glycerin och även dom är inte hala eller klibbiga.

Däckglans däremot innehåller mig veterligen silikon och det är nog inte så bra för gummit i däcken. Samma typ av ingrediens till dörrlister om man vill förhindra fastfrysning.
Men där går det också bra att använda Glycerin har en bättre verkan och torkar inte ut gummit, men man får smörja lite oftare bara på vintern.

2017-10-27 kl 15:11

Slog mig ju också att det förmodligen bara var något medskick då det inte ens var originalfälgar som satt på.

Har ju varit jättedålig på att kontrollera däck tidigare, man kollade ju mer fukt och annat som skulle funka.

Men nu, kollar man allt :)

2017-10-27 kl 15:54

Förhoppningsvis lär vi oss alla mer med tiden. Speciellt sånt som bara står stilla, som din vagn tycks göra, glöms ju ofta bort helt.

2017-10-27 kl 16:20

Hagbard skrev:
Vist är jag besviken :(

Michelindäck som bara höll i 18 år och som bara stått still i princip. Men dom däcken hade nog redan blivit förstörda av tidigare ägare.

Men Glycerin!
På nuvarande vagn så använder jag en sprayflaska från ÖoB för en tia som jag fyller och sprutar runt om alla när dom sitter där. Och nu när vagnen står så är det inte så svårt då vagnen även står med hemmagjorda skruvbockar för att avlätta gummitorsitionen, en liten domkraft så snurrar dom så fint och får på det på alla sidor.

Har däremot aldrig märkt att dom skulle bli hala eller klibbiga då det sugs in ganska snabbt. Även nya sommardäck är ju behandlade med Glycerin och även dom är inte hala eller klibbiga.

Däckglans däremot innehåller mig veterligen silikon och det är nog inte så bra för gummit i däcken. Samma typ av ingrediens till dörrlister om man vill förhindra fastfrysning.
Men där går det också bra att använda Glycerin har en bättre verkan och torkar inte ut gummit, men man får smörja lite oftare bara på vintern.

Ha, ha, jag förstår det. :D Ingen kvalité på nåt längre. :P

Intressant med glycerinet. Kan vara värt testa, låter det som. Däckglans lät ju inget vidare... Ska läsa på flaskan, om jag har den kvar. Tack för tipset! :)

Jo, jag är noga med däcken numera. Har köpt nya däck till båda dom husvagnar jag ägt, eftersom dom som satt på var ca8år. Eftersom jag hade för avsikt ha kvar vagnen några år bytte jag genast, så jag får maximal glädje av dom nya däcken.:) Men den står vinteruppställd i lada nu, så ingen vinterkörning med den. Min står också uppställd för det mesta. Bara en 2-veckors tur per sommar.

2017-10-28 kl 20:28

apersson850 skrev:
Förhoppningsvis lär vi oss alla mer med tiden. Speciellt sånt som bara står stilla, som din vagn tycks göra, glöms ju ofta bort helt.

För att inte nämna batteriet!
Många som står fast på stolpe glömmer också bort att det skall finnas ett funktionsdugligt batteri, allt går inte på 220 V...

2017-11-03 kl 22:21

Intressant tanke att däcken håller bättre om man lagrar dem rätt.
Men vad är då rätt? Jag ser inte hur man ska kunna påverka det när de sitter på vagnen.

Vi har råkat ut för däcksexplosion på förra husvagnen, de däcken var 7 år så nuförtiden är min regel, max 7 år på däcken.

2017-11-04 kl 17:20

Man ska behandla däck som fina viner :) mörkt och svalt..
när dom är på vagnen kan man skydda dom från solen..

2017-11-05 kl 15:39

Hagbard skriver att allt går inte på 220V. Det beror ju på vilken vagn man har. Svenska vagnar kräver fungerande batteri. Vagnar från kontinenten fungerar lite annorlunda. Dom är gjorda för att inte ha batteri. 12V-kretsarna försörjs direkt från 230V genom en spänningsomvandlare 230 till 12V. "Allt går då på 230V!" Vagnar som exporteras till Sverige förses ofta med batteriladdare och batteri för svenskar tror dom behöver det, även dom som bara står på campingar med elanslutning.
12V from omvandlaren går ut två parallella vägar, en direkt ut i vagnen, den andra via laddaren till batteriet. Omkoppling mellan nätdrift och batteridrift sker automatiskt där nätdriften har företräde.
Hoppas ni ursäktar att jag hamnat långt från däck nu.

2018-03-25 kl 21:40

Jan-E skrev:
Visst får man vad man betalar för. Läs t.ex här:
www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/sommardacken.html

Citat från Råd & röns däcktest 2017:
"De sämsta däcken i denna stora genomgång är tillverkade av Yokohama, Nankang, Matador och GT Radial. Dessa sommardäck är så farliga att tidningen väljer att varna för att använda dem."

Sen kanske man inte märker lika mycket av dessa dåliga egenskaper på en husvagn som på en bil, men ändå värt att tänka på inför däckbytet.

Yes så är det, bra sammanställningar över testvinnarna finns på https://billigavinterdack.se/ samt https://billigasommardack.se/

2018-03-26 kl 14:16

Efter en däckexplosion, (minns inte fabrikat), förra sommaren köpte jag 2 nya däck. Köpte av firman som servar min vagn. Han hade 2 fabrikat, Gislaved och Nankang. Båda C-däck. Vagnen är en Kabe 560 Royal med 1600 kg totalvikt. Gislaved kändes som ett bättre alternativ, var också dyrare men jag köpte dom i alla fall. Vilken besvikelse. Vagnen gick som den värsta wobbler efter bilen, tålde inte ett möte med en lastbil. Åkte tillbaks och bytte till Nankangdäcken. (Gislaved var alldeles för mjuka i sidorna). Nu går den som på räls. Sen får man väl se hur länge dom håller...

2018-03-26 kl 17:32

Jag antar att du kollade ringtrycket i dina Gislaved? Annorlunda stommar kräver annorlunda tryck. Men de kanske var hopplösa...

2018-03-26 kl 22:07

apersson850 skrev:
Jag antar att du kollade ringtrycket i dina Gislaved? Annorlunda stommar kräver annorlunda tryck. Men de kanske var hopplösa...
4,5 kg i båda fallen, alltså hopplösa däck...

2018-03-27 kl 21:32

Ja, då var det ju inte för litet i alla fall.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206