2017-10-04 kl 12:37
|
|
Inför nästa säsong ska jag köpa in nya fälgar och däck till vår Adria 542. Tål inte längre att se dessa plåtfälgar. I dagsläget är det däck med dimensionen 185/70/C14. När man ändå byter borde inte vagnen gå lite stadigare om man har bredare däck, dock kommer den bli något tyngre att dra. Någon som har provat och har erfarenheter? |
2017-10-04 kl 12:37
|
|
Inför nästa säsong ska jag köpa in nya fälgar och däck till vår Adria 542. Tål inte längre att se dessa plåtfälgar. I dagsläget är det däck med dimensionen 185/70/C14. När man ändå byter borde inte vagnen gå lite stadigare om man har bredare däck, dock kommer den bli något tyngre att dra. Någon som har provat och har erfarenheter? |
2017-10-26 kl 20:15
|
|
Även om man är turist är man skyldig att ta reda på vad som gäller så det kan nog bli till att vända om man har oturen att bli kontrollerad. |
2017-10-27 kl 07:28
|
|
Ja, det borde väl vara samma sak som när det gäller trafikregler i Sverige, man är själv skyldig att se till att vara uppdaterad på de senaste ändringarna, tilläggen och uppdateringarna. Dock brukar ju media vara ganska duktiga på att basunera ut större grejer, men det finns säkert saker de flesta missar ganska ofta. |
|
2017-10-27 kl 09:44
|
|
Lite utanför kanske men då det handlar om väg där däck rullar så kanske det går bra. I min ungdom hade jag en PV med tre växlar och en B4B motor som toppade sisådär runt 100 km/h och det var fart när man fick köra på vägar där det var fri fart. Kruxet var egentligen att dessa vägar var mer som nuvarandes vägar ute på landsbygden där bashastigheten är 70 km/h. Grus eller oljegrusvägar, kurviga, kälskott och annat f-tyg så det gick inte ens att hålla ca 40-50 km/h på dessa (speciellt vägar ovanför Dalälven). Men utvecklingen och när det infördes "rabbat" på överträdelse vid s k fortkörning. https://www.nyteknik.se/fordon/lagmiss-ger-fri-fart-pa-sju-svenska-vagar-6418744 Vad fort förändringarna egentligen kommit. http://www.minnenasjournal.nu/beskedlig-hastighet-trots-fri-fart/ Men egentligen undrar man vad dom där skyltarna som står efter vägarna idag betyder? Är det dom nya vägnumerna tro? För några fartbegränsningar verkar dom inte vara avsedda för. Och media är duktiga på att meddela vad som gäller. http://www.vibilagare.se/nyheter/trafikverket-inte-fri-fart-pa-e6an http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20140207/fri-fart-pa-e6-genom-halland/ |
2017-10-27 kl 10:03
|
|
Nu när vi har fladdrat iväg i periferin ganska långt så får vi väl be Nyqvist om ursäkt. |
2017-10-27 kl 14:01
|
|
OJ, 18år gamla! ![]() ![]() Men jag funderade mer över din Glycerin behandling av däcken. Sitter däcken på vagnen är det ju bara utsidan man lätt kommer åt. Nöjer du dig med den, eller monterar du av dom och behandlar runt om? Även slitbanan? Om Ja, blir dom inte hala då, dvs sämre väghållning/bromssträcka? Om Nej så kanske det är orsaken till att just slitbanan gav upp... Bara en fundering. Behandling är säkert bra för att förlänga livslängden, men frågan är hur man gör det på bästa och enklaste sätt och inte bara partiellt. Däckglans har jag ibland sprayat på utsidan av däcken, för att det är snyggt. Kanske nåt liknande innehåll? Men insidan är ju lika torr och då kan ju den spricka... |
|
2017-10-27 kl 14:46
|
|
Vist är jag besviken ![]() Michelindäck som bara höll i 18 år och som bara stått still i princip. Men dom däcken hade nog redan blivit förstörda av tidigare ägare. Men Glycerin! På nuvarande vagn så använder jag en sprayflaska från ÖoB för en tia som jag fyller och sprutar runt om alla när dom sitter där. Och nu när vagnen står så är det inte så svårt då vagnen även står med hemmagjorda skruvbockar för att avlätta gummitorsitionen, en liten domkraft så snurrar dom så fint och får på det på alla sidor. Har däremot aldrig märkt att dom skulle bli hala eller klibbiga då det sugs in ganska snabbt. Även nya sommardäck är ju behandlade med Glycerin och även dom är inte hala eller klibbiga. Däckglans däremot innehåller mig veterligen silikon och det är nog inte så bra för gummit i däcken. Samma typ av ingrediens till dörrlister om man vill förhindra fastfrysning. Men där går det också bra att använda Glycerin har en bättre verkan och torkar inte ut gummit, men man får smörja lite oftare bara på vintern. |
2017-10-27 kl 15:11
|
|
Slog mig ju också att det förmodligen bara var något medskick då det inte ens var originalfälgar som satt på. |
2017-10-27 kl 15:54
|
|
Förhoppningsvis lär vi oss alla mer med tiden. Speciellt sånt som bara står stilla, som din vagn tycks göra, glöms ju ofta bort helt. |
2017-10-27 kl 16:20
|
|
Ha, ha, jag förstår det. ![]() ![]() Intressant med glycerinet. Kan vara värt testa, låter det som. Däckglans lät ju inget vidare... Ska läsa på flaskan, om jag har den kvar. Tack för tipset! ![]() Jo, jag är noga med däcken numera. Har köpt nya däck till båda dom husvagnar jag ägt, eftersom dom som satt på var ca8år. Eftersom jag hade för avsikt ha kvar vagnen några år bytte jag genast, så jag får maximal glädje av dom nya däcken. ![]() |
2017-10-28 kl 20:28
|
|
För att inte nämna batteriet! Många som står fast på stolpe glömmer också bort att det skall finnas ett funktionsdugligt batteri, allt går inte på 220 V... |
2017-11-03 kl 22:21
|
|
Intressant tanke att däcken håller bättre om man lagrar dem rätt. |
2017-11-04 kl 17:20
|
|
Man ska behandla däck som fina viner |
2017-11-05 kl 15:39
|
|
Hagbard skriver att allt går inte på 220V. Det beror ju på vilken vagn man har. Svenska vagnar kräver fungerande batteri. Vagnar från kontinenten fungerar lite annorlunda. Dom är gjorda för att inte ha batteri. 12V-kretsarna försörjs direkt från 230V genom en spänningsomvandlare 230 till 12V. "Allt går då på 230V!" Vagnar som exporteras till Sverige förses ofta med batteriladdare och batteri för svenskar tror dom behöver det, även dom som bara står på campingar med elanslutning. |
2018-03-25 kl 21:40
|
|
Yes så är det, bra sammanställningar över testvinnarna finns på https://billigavinterdack.se/ samt https://billigasommardack.se/ |
2018-03-26 kl 14:16
|
|
Efter en däckexplosion, (minns inte fabrikat), förra sommaren köpte jag 2 nya däck. Köpte av firman som servar min vagn. Han hade 2 fabrikat, Gislaved och Nankang. Båda C-däck. Vagnen är en Kabe 560 Royal med 1600 kg totalvikt. Gislaved kändes som ett bättre alternativ, var också dyrare men jag köpte dom i alla fall. Vilken besvikelse. Vagnen gick som den värsta wobbler efter bilen, tålde inte ett möte med en lastbil. Åkte tillbaks och bytte till Nankangdäcken. (Gislaved var alldeles för mjuka i sidorna). Nu går den som på räls. Sen får man väl se hur länge dom håller... |
2018-03-26 kl 17:32
|
|
Jag antar att du kollade ringtrycket i dina Gislaved? Annorlunda stommar kräver annorlunda tryck. Men de kanske var hopplösa... |
2018-03-26 kl 22:07
|
|
|
2018-03-27 kl 21:32
|
|
Ja, då var det ju inte för litet i alla fall. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.