Byta toalett i Hobbyvagn / av Trickelina

• 22 svar
Byta toalett i Hobbyvagn
2021-09-30 kl 15:34

Har en Hobby 560 2005 och skulle vilja byta ut hela toaletten. Nu är det en Thetford C-200 S CS.
Hur vet man vad som passar? Är det svårt eller kan man göra det själv?

2021-09-30 kl 15:53

I min vagn har jag haft toaletten ute, när jag letade efter en vattenläcka. Den passade jädrar i det på tiondelarna i inredningen. Åtminstone i min vagn är det helt klart så att konstruktören utgått från en viss toalettmodell, och sen ritat resten av inredningen precis efter den.

2021-09-30 kl 17:18

Ojdå,haha;))))

2021-10-01 kl 07:18

Varför vill du byta hela toan, har den gått sönder ? jag köpte ett renoveringskit till min vagn och det blir ju som nytt...

2021-10-04 kl 17:24

Den är ju 16 år och jag är rädd att den ska sluta fungera rätt som det är. Dessutom spolar den dåligt tycker jag. Den har inte spolning på själva toalettstolen utan knappen är integrerad i inredningen bakom toan. Bara det gör att det känns svårt. Renoveringskitet är väl bara ringen eller?

2021-10-04 kl 18:07

Min är "bara" 13 år, så det är kanske därför jag tycker den är OK fortfarande? Spolknappen sitter även på min konstruktion på panelen nertill, vid sidan om toalettstolen. Strax intill kontrollampan som visar att kassetten är full.
Spolningen är inget som spolar bort någon fullvuxen människa, det är helt klart. Men den sköljer bort det som kommer i stolen när vi använder den. Det är förvisso inte så ofta, för om vi uträttar våra behov på annan plats behöver vi inte tömma toaletten sen.

Det jag har fått fixa på min är läckande plastmutter till magnetventilen för spolningen och läckage vid packningen mellan kassett och stol. Inga bekymmer att fixa, men det tog ett tag att lokalisera läckan vid magnetventilen.

2021-10-04 kl 18:19

Renoveringskittet innehåller både en ny ring samt behållaren som man tömmer när det är dax...

ta en gummiklubba och banka försiktigt runt om sitsen när du spolar så borde det bli lite bättre spolning...

2021-10-04 kl 19:01

Vår vagn är sedan 2002 och jag tycker toan funkar bra, än. Visserligen har skivan man öppnar och stänger med kärvat någon gång, efter att inte ha använts en tid, men lite silikonspray brukar lösa det. Vår spolning är dessutom mekanisk, med ett stort vred intill locket, men jag ser ingen nackdel med det. Vad är bättre med en elektrisk med knapp? Mer som kan krångla kanske... Blir det mer tryck i spolningen med en sån? Nu lär det ju knappast bli spolning som hemma oavsett spolteknik för då skulle man få springa och tömma tanken väldigt ofta, ha, ha. Men vår tank håller tätt och det är ju huvudsaken.

Jag har förövrigt sett dessa renoveringskit som verkar väldigt bra om man vill fräscha upp sin toalett. Blir ju som nytt igen.

2021-10-04 kl 21:22

Min vagn spolar med samma vattenpump som används till köket. Så det måste vara elektriskt, för att den konstruktionen ska fungera. Annars pumpas inget vatten fram.

2021-10-04 kl 22:38

OK, så det är alltså ingen separat spoltank till toan då, så som vi har.

2021-10-05 kl 10:47

Båda lösningarna förekommer. Men jag har en och samma vattentank till allting. Kök, toalett och spolning. Ett ställe att fylla på, en pump att hålla igång.
I kök och toalett är det förstås vanliga kranar som öppnar för vattnet, och signalerar till pumpen att starta. För spolningen är det en magnetventil som öppnar för vattnet. Det var muttern till magnetventilen som var trasig, när jag fick vatten på toalettgolvet.
Lätt att fixa, men ganska klurigt att hitta.

2021-10-05 kl 11:24

Jag hade nog inte gjort jobbet att byta hela toan bara "ifall" den kanske snart går sönder. Det känns som det är mycket jobb för att eliminera den risken. Vår förra vagn var en -00:a och den skrotades 2018 och i den funkade toan helt felfritt, fanns inget som tydde på att den var på ens i närheten påväg att ge upp.

Fördel kontra nackdel med elektrisk spolning kontra mekanisk är väl kanske bekvämlighet och om det är separat spoltank till toan är det såklart en pump till som kan krångla. Med gemensam tank för spolning och färskvatten så blir det ju inte mycket mer som kan strula med elektrisk spolning kontra mekanisk. Du kan iofs spola med den mekaniska även om strömmen försvinner. :)

Apersson, har du tryckpump då? För på vår är det ju bara en knapp som aktiverar pumpen på samma sätt som mikrobrytaren i kranarna? Sitter det magnetventil på toan ändå? Isf är det ju en sån sak som kan strula såklart.

2021-10-05 kl 11:26

apersson850 skrev:
Båda lösningarna förekommer. Men jag har en och samma vattentank till allting. Kök, toalett och spolning. Ett ställe att fylla på, en pump att hålla igång.
I kök och toalett är det förstås vanliga kranar som öppnar för vattnet, och signalerar till pumpen att starta. För spolningen är det en magnetventil som öppnar för vattnet. Det var muttern till magnetventilen som var trasig, när jag fick vatten på toalettgolvet.
Sönderfrysning? Har hänt mej 2 ggr vid vinterförvaring. Senaste vintrarna har jag skruvat av muttern inför vinterförvaringen och inga problem efter det.En granne hade samma problem.

2021-10-05 kl 13:52

Tack för alla svar, de har hjälpt mig att besluta att byte inte blir aktuellt förrän det blir totalt haveri.
Jag jämför spolningen med en Adria Adora 2018 och det är kanske inte rättvist. Den hade ett
mekaniskt vred på själva stolen, ingen knapp.
Vi gör ju bara "nr 1" på toan så spolningen kanske räcker. Ska göra en total rengöring av allt och kanske köpa renoveringskitet;)

2021-10-05 kl 13:54

PJ skrev:
Apersson, har du tryckpump då? För på vår är det ju bara en knapp som aktiverar pumpen på samma sätt som mikrobrytaren i kranarna? Sitter det magnetventil på toan ändå? Isf är det ju en sån sak som kan strula såklart.
Ja, pumppen trycker ju ut vatten så snart någon kran eller toan vill ha vatten. Sen sitter det en backventil vid pumpen, så trycket hänger kvar i slangarna efter pumpning.
Magnetventilen behövs för att annars skulle det spola på toaletten så snart pumpen pumpar.

Om det frusit i magnetventilen vet jag inte. Jag köpte vagnen begagnad, och detta problem upptäcktes första gången jag använde den. Det var vinter när den stod hos handlaren, så det kan ha varit fel redan då, ett fel som jag inte upptäckte när jag provade allting. Det tog ett dygn eller så innan det blev tillräckligt med vatten på toalettens plastgolv för att jag skulle märka det.

Det finns en automatisk dräneringsfunktion som ska tömma slagarna närmast toaletten, men om den fungerat som avsett, och om det varit tillräckligt, det vet jag inte.

2021-10-05 kl 16:17

apersson850 skrev:

Låter som en praktisk lösning med en vattentank och pump till allt.

2021-10-05 kl 16:23

PJ skrev:
Fördel kontra nackdel med elektrisk spolning kontra mekanisk är väl kanske bekvämlighet och om det är separat spoltank till toan är det såklart en pump till som kan krångla. Med gemensam tank för spolning och färskvatten så blir det ju inte mycket mer som kan strula med elektrisk spolning kontra mekanisk. Du kan iofs spola med den mekaniska även om strömmen försvinner. :)

Tack för info. Hmm, ja att kunna spola även om strömmen försvinner var nog en marginell fördel med den mekaniska, ha, ha.

2021-10-05 kl 16:45

Men inte tvätta händerna efteråt, om man nu inte vill göra det i toalettstolen...

2021-10-06 kl 11:16

Exakt :D

2021-10-06 kl 11:20

apersson850 skrev:
PJ skrev:

Magnetventilen behövs för att annars skulle det spola på toaletten så snart pumpen pumpar.

Alltså..självklart.. Jag var nog lite trött när jag ställde frågan! :)

2021-10-07 kl 22:02

Apropå magnetventilen till toan. Jag gjorde vagnen klar för vinterförvaring idag och när jag lossade slangnippeln (muttern) till magnetventilen så rann ca 1 deciliter vatten ut från den. Fullt tillräckligt för sönderfrysning så det rekommenderas även om den kan sitta liite jäkligt till.

2021-10-08 kl 10:56

En variant som är enklare, och som kan hjälpa, är att tömma tanken, öppna alla kranar, öppna dräneringen för varmvattnet och sedan spola på toaletten. Eftersom pumpen inte pumpar vatten (finns ju inget), men magnetventilen ändå öppnar, kan vattnet rinna baklänges mot dräneringen. Det kommer då undan från den frostkänsliga ventilen och rinner ner i slangarna istället. De är mjukare och tåler därför lite frost.

Tänk också på att kranarna måste stå öppna, och själva kranen ska vara lyft så den står vertikalt (om det går att göra), så kranen töms. Jag hade en kran som sprack vid foten i min förra vagn, för jag hade glömt resa den upp till vertikalt läge. Det räckte att sätta en slangklämma runt för att den skulle hålla tätt, men det är ju onödigt.

• 22 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1670 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 618 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206