2014-10-25 kl 15:09
|
|
Håller på att byta till vinterhjul, plåtfälgar. På vagnen sitter cabbys orginal alu fälg. Kan jag använda samma bultar? |
|
2014-10-25 kl 19:53
|
|
Nej, man ska inte använda samma bultar till alu fälgar som till plåtfälgar. |
2014-10-25 kl 20:37
|
|
Varför inte? Du får förklara dig närmare varför man inte skulle kunna göra det än bara ett "nej". |
|
2014-10-25 kl 21:17
|
|
Det är olika längd på bultarna. |
2014-10-25 kl 22:09
|
|
Det är kanske inte hela sanningen. Den största anledningen till varför man inte ska använda Alu bultar på plåtfälg och vise versa är stigningen på konan som inte passar på varandra. Det innebär att fälgarnas bultar kan lossna och fälgarna tappas. |
2014-10-25 kl 23:40
|
|
Tack för era svar. Jag blev tveksam av just den anledningen att konan inte kändes rätt i passning. |
|
|
2014-10-26 kl 01:06
|
|
Hade lite ont om tid, så därför blev svaret därefter... Men jag ser att "Xon" gett en bra förklaring. Man ska ha rätt typ av kona till fälgen i fråga och bultar av rätt längd. Så ibland KAN ju faktiskt samma bultar passa... Ex. på min Volvo så passar bultarna till både alu- och plåtfälg, om bägge är original. Men kolla upp detta noga! Det är säkerhet det handlar om! Nu skriver du, "sotis", att "konan inte kändes rätt i passning", så då verkar du ha fel bultar. Hör med dom du köpte vinterhjulen av, eller med Cabby ÅF, så du får rätt bultar! |
2014-10-27 kl 12:51
|
|
Helt OK. Man ska ju inte nöja sig med ett enkelt och snabbt "ja" eller "nej". ![]() |
2014-10-28 kl 17:23
|
|
Var runt och kollade efter bultar idag bland däckfirmor och reservdelsbutiker. Visade sig att det är en hel vetenskap att få tag i rätt bult. Särskilt om den skulle vara kortare. |
|
2014-10-29 kl 19:38
|
|
Det var då för eländigt att INGEN kunde hjälpa dig.. Nog kan man tycka att återförsäljaren borde ha vetat! |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.